کد خبر: 705629
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

مجلس دوازدهم، در رد و تمنای رئیسی

به نظر می‌رسد که در مجلس دوازدهم نیروهای حامی دولت دست بالا را خواهند داشت.

مجلس دوازدهم، در رد و تمنای رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: نمایندگان مجلس دوازدهم متشکل از یک طیف سیاسی اصولگرایان نیستند و شاهدیم که علاوه بر طیف قالیباف که نسبت به دور قبل تضعیف هم شده است نیروهای حامی دولت حضور نسبتاً چشمگیری در مجلس آینده خواهند داشت همان نیروهایی که با لیست امنا و با محوریت گروه شریان توانستند دست بالا را در انتخابات این دوره مجلس داشته باشند. از اسفند سال ۱۴۰۱ که شریان اعلام موجودیت کرد با توجه به حضور مهرداد بذرپاش در کنگره این تشکیلات می‌شد حدس زد که شریان قرار است به نوعی نقش بازوی انتخاباتی دولت را ایفا کند. شریان علاوه بر نیروهای نزدیک به دولت بخشی از نیروهای سابق جبهه پایداری را هم شامل شد که این مسئله نشان داد جبهه پایداری با محوریت محصولی و آقا تهرانی چندان در صف پایداری‌های سابق که حالا حامی دولت شدند قرار ندارند. کما اینکه آنها با شورای ائتلاف با محوریت قالیباف به ائتلاف رسیدند.

به هر روی مجلس آینده از چند طیف اصولگرایی تشکیل خواهد شد شاید بتوان از حالا پیش‌بینی کرد که مجلس دوازدهم حتی بیش از مجلس یازدهم همراه دولت سیزدهم خواهد بود تا سید ابراهیم رئیسی ۲ سال پایانی دولتش را با اطمینان خاطر بیشتری سپری کند.

البته یک نکته دیگر نیز قابل ذکر است آنکه رقابت‌های سیاسی میان طیف‌های مختلف اصولگرایی در مجلس ممکن است باعث شود که به جز حامیان دولت دیگر طیف‌ها دست کم برای ایفای رقابت بیشتر دولت را مورد نقد و نظر قرار دهند و به نوعی دولت دست مایه سیاسی کاری طیف شورای ائتلافی‌ها و شریانی‌ها شود بنابراین می‌شود گفت که مجلس آینده رویکردی دوگانه با دولت خواهد داشت؛ به این معنی که طیفی را سخت‌تر بر دولت می‌کنند و طیف دیگر می‌کوشند دولت را در حاشیه امنی قرار دهند.

همه این‌ها البته در حالیست که انتظار عمومی آن است که نوع نظارت مجلس بر دولت تخصصی و بدون تعارف باشد و از سوی دیگر مجلس پیش پای دولت به دلیل سیاسی‌کاری‌ها مانعی ایجاد نکند زیرا در این صورت پیشبرد برنامه‌های دولت با اخلال مواجه می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها