کد خبر: 705913
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال ساداتیان

چشم‌انداز سیاست خارجی دولت در سال ۱۴۰۳

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در سال ۱۴۰۳ نمی‌توان انتظار رفع تحریم‌ها را داشت.

چشم‌انداز سیاست خارجی دولت در سال ۱۴۰۳
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سال ۱۴۰۳ فرا رسیده است و این پرسش مهم وجود دارد که در عرصه سیاست خارجی ایران چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و آیا می‌تواند انتظار بهبود شرایط در این عرصه را داشت؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «واقعیت این است که چشم‌انداز ویژه‌ای در حوزه سیاست خارجی در سال ۱۴۰۳ دیده نمی‌شود. دولت آقای رئیسی از زمان روی کار آمدنش نتوانست مذاکرات را به سرانجام برساند تا تحریم‌ها رفع شود. گفتند با روابط را با کشورهای دیگر توسعه می‌دهیم اما نشد و حتی یک آب هیرمند هم به روی ایران باز نشد یا آذربایجان عملا دسترسی ایران به ارمنستان را قطع کرد و دستگاه دیپلماسی ما نتوانست مانع این امر شود. عضویت در بریکس و شانگهای هم تا کنون اثر مثبت اقتصادی‌ای نداشته است. توسعه سرمایه‌گذاری خارجی هم دیده نشد».

او ادامه داد: «از سر گیری روابط با عربستان امر‌خوبی بود اما آن هم با اشارت چین رخ داد زیرا چین می‌خواست میزان زیادی سرمایه‌گذاری در عربستان داشته باشد و نمی‌خواست تنشی با عربستان در منطقه وجود داشته باشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در داخل هم مشکلات زیادی وجود دارد؛ به ویژه در حوزه اقتصادی و تورم روزافزون بر زندگی مردم فشار وارد می‌کند. بودجه هم دارای ناترازی است و دولت در سال ۱۴۰۳ با کسری بودجه مواجه می‌شود که این امر باعث افزایش تورم می‌شود».

ساداتیان در پایان گفت: «وقتی می‌شود از بهبود شرایط سخن گفت که زمینه‌هایش وجود داشته باشد. اکنون نمی‌توان گفت که سال پیش رو بهتر از سال ۱۴۰۲ خواهد بود؛ به ویژه در حوزه سیاست خارجی که در مقطع کنونی با توجه به تنش‌های منطقه‌ای امکان به نتیجه رساندن مذاکرات وجود ندارد و فعلا نمی‌شود امید داشت که تحریم‌ها رفع شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها