کد خبر: 706706
تاریخ انتشار :

روایت سخنگوی وزارت علوم از دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب؛

جلوه‌هایی از محبت بین ولی و امت و تاکید بر تکالیف درون‌ دانشگاهی تشکل‌ها

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیان روایتی از دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی (عصریکشنبه، ۱۹ فروردین) با تاکید بر نشانگری جلوه‌هایی از محبت بین ولی و امت در این دیدار گفت: حضرت آیت الله خامنه ای تکلیف تشکل‌های دانشجویی را اثرگذاری بیشتر در دانشگاه‌ها عنوان کردند.

جلوه‌هایی از محبت بین ولی و امت و تاکید بر تکالیف درون‌ دانشگاهی تشکل‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بار دیگر موعد دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) فرا رسید. حضرت آیت الله خامنه ای عصر دیروز (یکشنبه، ۱۹ فروردین مصادف با ۲۷ رمضان المبارک ۱۴۴۵ قمری) دیداری ۲.۵ ساعته با حدود سه هزار نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها داشتند.

در این دیدار ابتدا ۶ نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شامل حامد عبدالحسینی از اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، امیرحسین سیّدرحیم‌زاده از جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، حسین قنواتی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، محمدمهدی احمدی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، پوریا عصار از بسیج دانشجویی و فاطمه‌ سادات هوشمند میرحسینی از اتحادیه دفتر تحکیم وحدت به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود درباره مسائل کشور پرداختند.

بیانات ایت الله خامنه ای درجمع اعضای شوراهای مرکزی تشکلهای دانشجویی

رهبر معظم انقلاب در ادامه این دیدار که مانند همیشه حواشی و نکات جالبی هم داشت، فردای بهتر از امروز را مقصود اصلی کشور و نظام خواندند و با فراخوان دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به ارائه راهکارهای نو به نو برای تحقق این هدف اساسی و پیشرفت بدون عقب گرد مادی و معنوی کشور پرداختند و گفتند: تربیت عالم، تولید علم و جهت دادن به این دو مقوله سه وظیفه اصلی دانشگاه است.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنانشان در بیان چند توصیه به تشکل‌های دانشجویی، انتظارات از تشکل‌ها را بسیار زیاد عنوان کردند و اظهار داشتند: تشکل‌های دانشجویی باید به ویژه در محیط دانشجویی و داخل دانشگاه اثرگذار باشند، در حالی‌که این اثرگذاری اکنون دیده نمی‌شود یا اندک است.

ایشان با یادآوری وجود تلاش‌هایی در دانشگاه‌ها برای اینکه دانشجویی ایرانی تشخّص خود را در دنباله‌روی از غرب بداند، خاطرنشان کردند: تشکل های دانشجویی باید در مقابل این تلاش‌ها فعالانه بایستند.

رهبر معظم انقلاب، اعضای تشکل‌های دانشجویی را به تقویت پشتوانه‌های فکری و نظری توصیه کردند و گفتند: بدون پشتوانه قوی فکری نمی‌توان تفکر انقلابی را گسترش داد ضمن اینکه ممکن است در اثر این ضعف، خود تشکلها تحلیل بروند که در مواردی نیز این اتفاق افتاده و زیر عنوان اسلام، بر خلاف فکر اسلامی، کار و اطلاعیه داده شده است.

ایشان با انتقاد از کمرنگ بودن پیشرفت‌های کشور در ذهن و مواضع دانشجویان، خطاب به آنها تأکید کردند: ضمن داشتن نگاه نقادانه، نگاه سرافرازانه هم در قبال پیشرفت‌های پُر شمار بخش‌های مختلف کشور داشته باشید و به این پیشرفت‌ها افتخار کنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشکل‌های دانشجویی را از فرصت‌های بزرگ کشور خواندند و گفتند: اختلاف نظر و اختلاف ممشا بین تشکل ها اشکالی ندارد اما همچنان‌که در ابتدای سال تأکید و تکرار کردم، اختلاف نظری و فکری نباید در هیچ سطحی از جامعه و دستگاه ها به دعوا و گریبان‌گیری منجر شود.

حضور روسای دانشگاه‌ها در دیدار دانشجویان با مقام رهبری

علی شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد این دیدار اظهار داشت: دیدار تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب امسال خصوصیاتی داشت از جمله اینکه حدود ۳۰ رییس دانشگاه هم در این دیدار حضور داشتند و به صورت مستقیم در معرض نگاه نقادانه دانشجویان قرار گرفتند، تذکرها و نکاتی را که ایشان فرمودند مستقیم شنیدند و فضای پُرشور تشکل‌های دانشجویی را درک کردند.

وی همچنین درمورد فضای غالب در این دیدار گفت: حضرت آیت الله خامنه ای با آغوش باز و قلب مهربان پذیرای دانشجویان بودند؛ به طوری که گاهی دانشجویان در میانه این دیدار از میان جمعیت برخاستند و به ایشان اظهار علاقه کردند یا تولد رهبر معظم انقلاب را تبریک گفتند و رهبری نیز به این محبت‌ها پاسخ دادند. این موارد نشان‌دهنده محبت بین ولی جامعه و امت است و این دیدار از این جهت جذاب بود.

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز در این دیدار نکات مهم و پرشوری را مطرح کردند که رهبرمعظم انقلاب برخی را تایید و برخی را رد کردند و نکاتی را در این زمینه فرمودند.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تشریح بیانات رهبر معظم انقلاب نیز اظهار داشت: یکی از این نکات تذکرهای اخلاقی جهت خودسازی بود که حضرت آیت الله خامنه ای به شرکت کنندگان در این دیدار تاکید کردند؛ از جمله اینکه در مورد اظهارات خود مراقب باشیم و بیان کردند کسانی که در جلسه سخنرانی می‌کنند اسم فردی را نیاوردند زیرا این افراد در جلسه حضور ندارند که پاسخ بدهند و تذکر دادند که نسبت به اظهارات خود مراقب باشید

شمسی پور ادامه داد: برخی سخنرانان هم به عدالت و لزوم گسترش عدالت در کشور اشاره کردند، ایشان نیز فرموندند شما هم باید در کلام خود عدالت را رعایت کنید یعنی وقتی در فضای مجازی یا رسانه‌ای در خصوص افراد صحبتی می‌شود، این می‌تواند حقوق فرد رعایت نشود و آبروی او برود یا به ناحق تحت تاثیر قرار بگیرد و به خصوص که آن فرد هم امکان پاسخگویی ندارد و این از عدالت دور است.

وی به بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار اشاره کرد و گفت: ایشان همچنین به کتاب‌های علامه مرحوم محمدتقی مصباح‌یزدی اشاره کردند و خواستند که دانشجویان از این کتاب‌ها استفاده کنند. همچنین از رواج تلاوت قرآن نیز ابراز خوشحالی کردند و فرمودند دانشجویان با قرآن انس بگیرند و در آن تدبر کنند؛ ولی این تدبر باید با راهنمایی فردی باشد.

سخنگوی وزارت علوم یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به دانشجویان تاکید کردند حتما دو آرمان داشته باشند و به کشور در تحقق این دو آرمان کمک کنند، نخست اداره کشور به شیوه اسلامی و دیگری ارائه الگوی جامعه اسلامی به دنیا. همچنین یادآور شدند در هر دو این زمینه‌ها کارهایی انجام شده است ولی دانشجویان باید در این زمینه کار تخصصی کرده و امکان را فراهم کنند که این آرمان‌ها به صورت گفتمان مطرح شود.

پیشرفت علمی یکی از سرفصل‌های اداره کشور

شمسی پور نکته دیگر را در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره به چند سرفصل در خصوص اداره کشور دانست و گفت: ایشان تاکید کردند که یکی از این سرفصل‌ها پیشرفت علمی است که بر آن تاکید کردند و بحث حضرت آیت الله خامنه ای در این زمینه چکیده کاملی از ۴۰ سال فرمایشات و توصیه‌های حضرت امام خمینی (ره) و معظم له است.

وی افزود: ایشان در زمانی کوتاه وظیفه دانشگاه را برشمردند و در سه مولفه اصلی بیان کردند و باید در این سه زمینه تلاش شود؛ تربیت عالم (تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص برای کشور)، تولید علم و جهت‌دهی به این دو مولفه یعنی جهت‌دهی درست به علم و عالم که در واقع مسائل مربوط به نظام حل مسائل کشور می‌شود.

سخنگوی وزارت علوم همچنین گفت: این مورد باید در سرلوحه کارهای ما در وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها قرار گیرد و به سرعت و با جدیت این موضوع را شروع کرده و به روسای دانشگاه‌ها تاکید می‌کنیم که تحقق این سه مولفه را پیگیری کنند.

شمسی پور با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد تشکل‌های دانشجویی اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنه ای از تشکل‌های دانشجویی خواستند در محیط دانشگاهی اثرگذار باشند و فرمودند که اکنون بیشتر اثرگذاری تشکل‌ها خارج از دانشگاه است و باید بیشتر به داخل دانشگاه توجه کنند و متمرکز باشند، البته بیرون از دانشگاه هم می‌توانند اثر داشته باشند.

ایشان مثال‌هایی نیز در این زمینه بیان کردند که ممکن است مشکلات یا انحرافاتی در حوزه‌های مختلف وجود داشته باشد و تشکل‌های دانشجویی وظیفه دارند این موارد را اصلاح کنند، یا برای نمونه گزارش‌هایی در گذشته رسیده است که در دانشگاه‌ها تلاش می‌شود، دانشجوی ایرانی تشخص خود را از غرب بگیرد که وظیفه تشکل‌های دانشجویی مقابله با این روند است. یا یکی از استادان از تجزیه کشور دفاع کرده است که تشکل‌ها باید در این زمینه فعال شوند و جلوی انحرافات را بگیرند. نکته دیگر هم تقویت اعضای تشکل‌ها در بخش نظری بود که این مساله را پیشتر هم در مورد تشکل‌ها فرموده بودند.

وی از دیگر نکات در فرمایشات ایشان را این مطلب دانست که خطاب به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی فرمودند نگاه نقادانه خوب است؛ ولی کامل نیست و حتما باید نگاه به پیشرفت‌های کشور هم داشته باشند تا درست و عادلانه باشد و حرف آنها شنیده شود.

سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: همچنین ایشان تاکید کردند اختلافات فکری با دعوا کردن و گریبان‌گرفتن تفاوت دارد و اگر کار به گریبان‌گیری برسد، مشخص است راه درستی انتخاب نشده است. ایشان فرمودند ممکن است خدای نکرده زیر اسم اسلام، علیه اسلام کار شود و تشکل‌ها مراقبت کنند این امر در فضای دانشجویی رخ ندهد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها