کد خبر: 707319
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

آسیب‌های گسترش شکاف میان مردم و مسئولان

با احیای اعتماد عمومی می‌شود شکاف میان مردم و مسئولان را کاهش داد تا مردم در اجرای تصمیمات همراهی لازم را داشته باشند.

آسیب‌های گسترش شکاف میان مردم و مسئولان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - فشارهای اقتصادی در سال‌های اخیر و البته وعده‌های بر زمین مانده باعث شده است که میان مردم و مسئولان شاهد شکاف‌هایی محسوس باشیم. در روزهای اخیر و بعد از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی نیز به رغم احساس خرسندی که به جامعه داده شد، شاهد افزایش نگرانی‌های اقتصادی بودیم. چراکه اینجا ایران است و هر موضوع خارجی بر نرخ دلار و سکه و به تبع آن همه اقلام مربوط به زندگی مردم تاثیر دارد. طرح احتمال حمله نظامی به کشور و ورود به یک درگیری گسترده هم که جای خود دارد. در پی همین این مسائل است که مردم احساس می‌کنند مسئولان عزم راسخی برای رفع مشکلات ندارند. شاید چنین تصوری به طور کامل درست نباشد اما همین که چنین تصوری در جامعه وجود داشته باشد، حکایت از گسترش بی‌اعتمادی عمومی می‌شود.

در چنین شرایطی همه مسئولان در هر جایگاهی که حضور دارند باید بکوشند تا به مردم نشان دهند که خواستار بهبود شرایط‌اند چه در حوزه سیاسی، چه در حوزه اجتماعی و چه البته در حوزه اقتصادی. اگر مردم نسبت به مسئولان اعتماد لازم را نداشته باشند نمی‌شود بر مشارکت عمومی در اجرای تصمیم‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد؛ از سوی دیگر بی‌اعتمادی باعث می‌شود القائات مخرب معاندان و دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی در جامه شنیده شود و آنها چنین امکانی را دارند که با سیاه‌نمایی و تخریب چهره‌ها و نهادهای نظام بر دامنه بی‌اعتمادی بیفزایند.

در این بین نیروهای رادیکال داخلی هم مجال رشد خواهد داشت زیرا آنها در شرایطی می‌تواند ابراز وجود کنند که مردم از عرصه سیاست‌ورزی کناره گرفته‌اند. رادیکال‌ها به دلیل آنکه در اقلیت به سر می‌برند زمانی که مردم در صحنه نباشند در تصمیم‌سازی‌ها مؤثر می‌شوند و عمدتا در چنین فضایی شرایط را به سمت فراطی‌ترین عملکردها می‌برند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که احیای اعتماد عمومی به طور مستقیم می‌تواند در به حاشیه‌رفتن رادیکالیسم تأثیر داشته باشد.

از طرفی اگر اعتماد عمومی از سوی مردم به مسئولان وجود نداشته باشد، نوعی لجبازی هم پیش می‌آید؛ مشخصا این امر را در موضوعات اجتماعی شاهدیم. اگر مسئولان بتوانند به وعده‌هایشان جامه عمل بپوشانند و از طرفی رفاه عمومی را فراهم کنند مردم هم در حوزه‌های اجتماعی سعی در همراهی با عرف می‌کنند.

نکته پایانی آن است که مسئولان باید طوری زندگی کنند که مردم احساس تفاوتی میان سطح زندگی خود با مسئولان نکنند. اگر مردم تصور کنند که مسئولان هم مشمول مشکلات عمومی کشور می‌شوند، از سطح شکاف میان مردم و مسئولان کاسته می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها