کد خبر: 708482
تاریخ انتشار :

کنعانی خطاب به اتحادیه اروپا: سپاه نیروی رسمی نظامی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: سپاه نیروی رسمی نظامی ایران و نیرویی است که مهمترین نقش را در تامین امنیت ملی و حفاظت از مرزهای سرزمینی و مقابله با تجاوز و تهدیدات خارجی و فراسرزمینی و ایجاد امنیت برای ملت بزرگ ایران و نقش آفرینی در توسعه و شکوفایی اقتصادی و خدمات عمومی برای ملت‌ ایران ایفا کرده است.

کنعانی خطاب به اتحادیه اروپا: سپاه نیروی رسمی نظامی ایران است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) دهم اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

ایران همواره منادی دوستی و برادری در خلیج فارس بوده است

وی در ابتدای این نشست به مناسبت‌های پیش رو پرداخت و گفت: امروز روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

کنعانی عنوان کرد: خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه‌ای است که در آن به سر می‌بریم و در چارچوب سیاست همسایگی و همبستگی با کشورهای منطقه تقویت روابط با همه کشورهای حوزه خلیج فارس را مهمترین عامل برای تحقق ثبات، امنیت، آرامش و توسعه و پیشرفت پایدار و امنیت دسته جمعی در این منطقه راهبردی قلمداد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران همواره منادی تحکیم دوستی‌ها و پیوندهای دوستی و برادری بین ملت‌های منطقه در حوزه خلیج فارس بوده و معتقد است کشورها و دولت‌های منطقه در چارچوب منافع مشترک این توان را دارند با همکاری مشترک امنیت منطقه‌ای را در راستای زمینه سازی برای شکوفایی و توسعه پایدار در راستای منافع مشترک برای همه ملت‌های منطقه رقم بزنند.

کنعانی درباره برگزاری نشست اکسپو 2024 گفت: ایران به توسعه پایدار در توسعه اقتصادی و تقویت مناسبات دوستانه با همه کشورها و ملت‌های نزدیک و دور اهتمام ویژه دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: ایران در رویکرد سازنده برای ایفای نقش سیاسی و تعیین کننده برای تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه به تقویت همکاری‌های سازنده اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف اهمیت ویژه‌ای قائل است.

2000 تاجر و نمایندگان تجاری بیش از 100 کشور در نمایشگاه ایران اکسپو حضور دارند

وی در پاسخ به سؤالی درباره نمایشگاه اکسپو 2024 و استقبال به عمل آمده خاطرنشان کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک و مشترک وزارت خارجه و وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت از حداقل هفت ماه پیش برگزاری آن کلید خورد. اولین اقدام و فراخوانی برای برگزاری نمایشگاه از مهر ماه سال گذشته 1402 کلید خورد و زمینه‌های آن فراهم و برای آن فراخوان داده شد.

کنعانی افزود: نمایشگاهی با شکوه و دارای جذابیت‌های فراوان برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه‌های تجاری و اقتصادی از هشتم اردیبهشت ماه با مشارکت آقای رئیسی و وزرا و مشارکت مقامات عالی بیش از 24 کشور اعم از معاونان رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزرا و ...برگزار شد. دو هزار تاجر از کشورهای مختلف جهان، تجار منتخب و برگزیده و نمایندگان تجاری بیش از 100 کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

وی گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی علاقه‌مندان دیگر کشورها با تولیدات ایرانی است. در سه روز گذشته شاهد برگزاری نشست‌های دوجانبه بسیار خوب بین تجار شرکت کننده با تولیدکنندگان ایرانی بودیم و انتظار این است که میزان قراردادهایی که در نمایشگاه جاری بین شرکت کنندگان خارجی و تولیدکنندگان داخلی برگزار خواهد شد بیش از حجم قرارداد امضا شده در نمایشگاه قبلی باشد.

کنعانی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه توفیق بزرگ در کارنامه دولت است که همزمان با پیچیدگی‌های شرایط سیاسی و امنیتی منطقه هم در حوزه سیاسی و هم امنیتی در دفاع از امنیت ملی و کمک به ثبیت ثبات و امنیت در منطقه و ایجاد بازدارندگی در مقابل ایجاد کنندگان بی ثباتی در منطقه مقتدرانه عمل می‌کند.

وی افزود: این نمایشگاه می‌تواند جهش جدید در میزان همکاری‌های تجاری ایران با کشورهای مختلف ایجاد کند. اهمیت تجاری و اقتصادی این نمایشگاه در کنار اهمیت سیاسی آن بالاست. برگزاری این نمایشگاه مثال خوب از همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های ذیربط و وزارتخانه‌های دولت است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همانطور که در حوزه منطقه‌ای شاهد موفقیت بزرگ در هم افزایی بین دیپلماسی و میدان بودیم، برگزاری این نمایشگاه در این شرایط منطقه‌ای نتیجه درخشان و مطلوب از همکاری و هم افزایی مکمل بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف دولتی است.

کنعانی از همه برگزار کنندگان این نمایشگاه قدردانی و ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه جهشی در مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با دیگر کشورها ایجاد کند.

رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان باید به سرعت متوقف شود/ صدای دانشجویان خاموش‌شدنی نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه دیپلماسی حمایت از دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین که مورد سرکوب پلیس آمریکا قرار گرفتند، در سازمان ملل را در نظر دارد؟ اظهار داشت: آن چه در دانشگاه‌های آمریکا طی روزهای اخیر به صورت ویژه شاهدیم نشانگر بیداری جامعه جهانی و افکار عمومی جهان نسبت به مسأله فلسطین و اوج و عمق و گستره و دامنه تنفر عمومی نیست به جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی جاری در سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم جنایتکار با حمایت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی است.

وی افزود: این نشان می‌دهد افکار عمومی جهان و آزاداندیشان جهان بیش از این تداوم این جنایت و حمایت از برخی دولت‌ها از نسل‌کشی در فلسطین را تحمل نخواهند کرد و نمی‌توان با برخورد خشونت‌آمیز صدای این معترضان را بست. 

کنعانی گفت: وزارت خارجه ایران برخورد خشن، پلیسی و نظامی با فضای دانشگاهی و مطالبات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا را مردود و نگران کننده تلقی می‌کند. این دولت با مجوز دادن به پلیس این کشور برای برخورد خشونت آمیز با مطالبات دانشجویی در محیط دانشگاه عملا تعهدات حقوق بشری و احترام به اصول دموکراسی را نادیده گرفته و معیارهای دوگانه‌ای را در این خصوص در پیش گرفته است.

وی افزود: این گونه برخوردهای خشونت‌آمیز باید به سرعت متوقف شود. خاموش کردن صدای دانشجویان با برخوردهای خشونت‌آمیز پلیسی خاموش کننده صدای برحق نخواهد بود.

جزئیات حضور دو هیات دولتی ایران در عربستان

وی حضور هیأت اقتصادی عربستان در نمایشگاه اکسپو 2024 را نشانگر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی خواند.

کنعانی بیان کرد: موضوعات اقتصادی را از ابتدای گفت‌وگوهای دو کشور برای از سرگیری مناسبات در جدول گفت‌وگوهای مشترک داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: گفت‌وگوها در این مسیر در حال انجام است. همزمان هیأت دولتی ایران در دو سطح و دو منظور در ریاض به سر می‌برد. هیأت وزارتی ایران به سرپرستی خاندوزی برای مشارکت در نشست بانک توسعه اسلامی و رئیس بانک مرکزی و هیأت همراه حضور دارند و فرصتی است در چارچوب مشارکت فعال ایران در فعالیت‌های این بانک و همکاری سازنده ایران با این بانک و پروژه‌هایی که با حمایت این بانک در ایران در حال انجام است و استفاده از ظرفیت‌های این بانک برای اجرای برخی پروژه‌های مدنظر در ایران و همچنین هیأت شرکت کننده در سطح معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه مهدی صفری برای شرکت در اجلاس منطقه‌ای داووس در ریاض و اینها فرصت مغتنمی است که ایران در سطح مناسب با حضور در این اجلاس از فرصت گفت‌وگوهای دوجانبه با طرف‌های عربستانی و دیگر طرف‌های شرکت کننده به موازات گفت‌وگوهای خوب سیاسی و دیگر سطوح مشورت و همکاری بین دو کشور استفاده کند.

وی گفت: افق پیش رو در مناسبات ایران و عربستان را روشن و امیدوارکننده می‌دانیم. سفرای دو کشور با دستورالعمل دریافتی در مراکز گفت‌وگوها را با مقامات دو کشور در دستورکار دارند.

توضیح درباره سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به سن‌پترزبوررگ

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به سن‌پترزبوررگ اظهار داشت: ایران همواره از فرصت‌های نشست‌های چندجانبه و بین‌المللی برای مشارکت و تبیین دیدگاه‌های خود در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرده است و حضور احمدیان در صدر هیأتی در این نشست و گفت‌وگو با مقامات عالی شرکت کننده در همین چارچوب صورت گرفته است.

وی گفت: وضعیت فلسطین در غرب آسیا به عنوان فوری‌ترین موضوع در برنامه گفت‌وگوهای هیأت ایرانی قرار داشته است. هیأت ایرانی پیشنهادها و دیدگاه‌های ایران برای تقویت امنیت بین‌المللی را مطرح کرد.

آیا در تبادل پیام‌های اخیر بین ایران و آمریکا درباره گفت‌وگوهای وین صحبت شده است؟

خبرنگاری از کنعانی پرسید آیا در تبادل پیام‌های اخیر بین ایران و آمریکا درباره گفت‌وگوهای وین صحبت شده؟ که وی پاسخ داد: گفت‌وگوها تماس‌ها و تبادل پیامهای دیپلماتیک در روش‌های مقتضی ادامه دارد و هست و در قالب نشست‌های بین‌المللی هم معمولا فرصتی است که ایران در چارچوب نشست‌های دوجانبه دیدگا‌ه‌های خودش را بیان می‌کند و یا در چارچوب ابتکارعمل‌های دیگران در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه این دیدگاه‌ها تبادل نظر و گفت‌وگو می‌شود.

واکنش به تلاش اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام پارلمان اروپا در نشست اخیر و تلاش برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی بیان کرد: موضع روشنی داریم و در واکنش به مباحث بی اساس و غیر مسؤولانه مطرح شده در نشست اخیر اتحادیه اروپا و قطعنامه‌ای که منتشر کردند واکنش رسمی خود را اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: سپاه نیروی رسمی نظامی ایران و نیرویی است که مهمترین نقش را در تامین امنیت ملی و حفاظت از مرزهای سرزمینی و مقابله با تجاوز و تهدیدات خارجی و فراسرزمینی و ایجاد امنیت برای ملت بزرگ ایران و نقش آفرینی در توسعه و شکوفایی اقتصادی و خدمات عمومی برای ملت‌ ایران ایفا کرده است.

کنعانی گفت: سپاه از نگاه هر بیننده و صاحبنظر منصفی بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریست در صحنه بین‌المللی است و نقش سپاه در مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی و تروریسم بین‌المللی و چندملیتی در منطقه یک نقش منحصر به فرد، انکارناپذیر و تعیین کننده است. سپاه برخی از نیروهای خود را در مبارزه با تروریسم تکفیری و داعشی فدا کرده است.

وی بیان کرد: اگر نقش ضد تروریسم سپاه نبود باید اعضای پارلمان اروپا در پشت درهای پارلمان در معرض تهدید تروریست‌های تکفیری و چندملیتی قرار می‌گرفتند. باید بدانند سپاه نیروی رسمی نظامی ایران برخاسته از بطن ملت بزرگ ایران و بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریست است. توصیه می‌کنیم درباره سپاه درست بیندیشند و برای هر تصمیمی درست فکر کنند.

وی درباره امضای تفاهمنامه‌ها در سفرهای رئیس جمهور که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز اظهار داشت: اولین گام در حوزه همکاری‌های دو و چندجانبه در روابط خارجی چه در بخش دولتی و چه خصوصی تنظیم و عقد قرارداد و یاداشت تفاهم و هر سندی است که می‌تواند مبنای همکاری قرار گیرد. اجرای اسناد و توافقات اصل مهمی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

کنعانی عنوان کرد: وزارت خارجه به عنوان نهاد حرفه‌ای در حوزه روابط خارجی همواره در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکارهای پیگیری خود را به صورت مشخص و ویژه داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اجرای اسناد دو طرف دارد و نیازمند تعهد و پایبندی طرفین امضا کننده سند است. نمی‌توانیم بگوییم حتما شرایط مطلوبی داریم ولی شرایط خوب و امیدوارکننده‌ای داریم. نتیجه کارکرد این اسناد را در دستاوردهای حوزه روابط خارجی می‌توانیم ببینیم.

پاسخ به سؤالی درباره حادثه تروریستی امروز در روسیه 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره حادثه تروریستی امروز در روسیه عنوان کرد: هرگونه اقدام و عملیات تروریستی در روسیه و دیگر کشورها محکوم و مردود است.

کنعانی بیان کرد: در مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دوست از جمله روسیه قرار داریم. تروریسم تهدید مشترک برای ملت‌ها و دولت‌های منطقه و جهان است. برخی کشورها در راستای منافع نامشروع سیاسی و رویکردهای طمع ورزانه خود از تروریسم در طول سالیان متمادی به عنوان ابزار برای پیشبرد اهداف سیاسی نامشروع خود استفاده می‌کنند. این رویکرد غلط برای کل جهان نتایج تکان دهنده در طول سال‌های اخیر در منطقه نشان داد و رخدادهای تلخی چه در روسیه چه در ایران و کشورهای منطقه در ماه‌های اخیر رخ داده نشان می‌دهد تروریسم تهدید مخوف و نگران کننده برای دولت‌ها و ملت‌هاست و متاسفانه برخی دولت‌ها تلاش می‌کنند از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند.

توضیح درباره حاشیه‌های حضور هیات تجاری کره شمالی در نمایشگاه ایران اکسپو

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر هیأت اقتصادی از کره شمالی عنوان کرد: در محل برگزاری نمایشگاه اکسپو 2024 هستیم که بیش از 26 کشور در سطح هیأت‌های دولتی حضور دارند و حدودا 2 هزار تاجر معتبر و منتخب حضور دارند. هیأت کره شمالی هم حضورشان در ایران در همین چارچوب است.

کنعانی افزود: ایران و کره شمالی بیش از 50 سال سابقه روابط و همکاری‌های رسمی دیپلماتیک دارند که براساس علایق و منافع متقابل و مشترک با یکدیگر همکاری و تبادل تجربه و تعامل دارند. سفر وزیر روابط اقتصادی خارجی کره شمالی و هیأت همراه به دعوت علی‌آبادی وزیر صمت برای بازدید از نمایشگاه مذکور صورت گرفته است. در کنار مقامات کشور کره مقامات اقتصادی و دولتی کشورهای عدیده از دیگر کشورها حضور دارند.

وی گفت: هیأت کره علاوه بر بازدید از نمایشگاه با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران در حاشیه نمایشگاه دیدارهایی را انجام داده و می‌دهند. برخی تلاش کردند طبق رویه شناخته شده خود با انتشار برخی اخبار به گمانه زنی‌های مغرضانه دست بزنند که چنین چیزی صحت ندارد و بی اساس است. 

کنعانی درباره خبر منتشر شده درباره اعلام به سرکنسول ایران در فرانکفورت مبنی بر اینکه در مناسبت‌های دولتی شرکت نکند گفت: برخی نشریات و روزنامه‌هایی که سابقه حمایت نزدیک از رژیم صهیونیستی دارند مایلند با دامن زدن و انتشار برخی اخبار نوعی ابراز ارادت به این رژیم کنند که نسبت به آن تعهد دارند. رویکرد و موضع منتشر شده در سایت سرکنسولگری ایران در فرانکفورت درباره تحولات فلسطین در چارچوب مواضع اصولی و شناخته شده ایران است.

واکنش به گزارش‌ها درباره محدودیت مقام‌های آلمانی برای سرکنسول ایران در فرانکفورت

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینکه مقامی با ارسال نامه به سرکنسول ایران به این موضع اعتراض کند به آن مقام برمی‌گردد. درباره موضع خود در خصوص فلسطین خودسانسوری نکرده و نخواهیم کرد و خود را محدود به دیدگاه خاص کشوری نخواهیم کرد. نمایندگی‌های ما مواضع اصولی ایران را دنبال می‌کنند. انتشار این نامه و بزرگ نمایی آن با اهداف خاص سیاسی صورت می‌گیرد. سرکنسول ما در چارچوب رسمی در آنجا حضور دارد.

دنیا خواستار آن است به نسل کشی جاری در فلسطین سریعا خاتمه داده شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال فارس درباره اعتراضات در دانشگاه‌های اروپا در حمایت از فلسطین اظهار داشت: آنچه در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا و اروپا شاهدیم نشانگر آن است به رغم میل باطنی این دسته از کشورها دولت‌ آمریکا و برخی کشورهای مشخص اروپایی برای منحرف سازی افکار عمومی جهان از نسل کشی در فلسطین اما مسأله فلسطین تبدیل به موضوع روز جهانی شده است.

وی گفت: اینکه دنیا خواستار آن است به نسل کشی جاری در فلسطین سریعا خاتمه داده شود و آزادی فلسطین حق مشروع و طبیعی ملت فلسطین است، فریاد نه به اشغالگری و نه به نسل کشی و آری به آزادی فلسطین شعار رسایی است که در خیابان‌های اروپا و میادین آمریکا و در مجامع دانشگاهی اعلام می‌شود.

کنعانی افزود: مسأله فلسطین یک مسأله جهانی است و تامین حقوق ملت فلسطین مطالبه بین‌المللی است. حمایت از رژیم غاصب از منظر افکار عمومی دنیا پذیرفته نیست و چنین سیاست‌های حمایت آمیزی از جنایات در فلسطین محکوم است

وی گفت: اشغالگری در فلسطین کانون ایجاد بحران در منطقه و فراتر از منطقه است و مادامی مسأله فلسطین حل نشود امنیت و ثبات پایدار در منطقه و جهان شکل نخواهد گرفت.

اقدامات نمادینِ استقرار اسکله در نوار غزه، تصویر نفرت انگیز این کشورها را اصلاح نمی‎کند

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس درباره آغاز شروع ساخت اسلکه موقت در سواحل غزه و همچینن تصمیم انگلیس برای استقرار نظامیان خود در نوار غزه به بهانه توزیع کمک‌های بشردوستانه بیان کرد: این نشانگر دورویی و نفاق آشکار و دوگانگی واضح و مبرهن در عمل و شعار است. اگر حمایت دولت آمریکا و دولت انگلیس از رژیم غاصب نبود جنگ علیه ملت فلسطین و محاصره 360 درجه نوار غزه در هفت ماه گذشته رخ نمی‌داد. 

کنعانی خاطرنشان کرد: جنایت جنگی در نوار غزه با حمایت مستقیم و تمام عیار دولت آمریکا و انگلیس رخ داد و اقدامات نمادینی در چارچوب ایجاد اسلکه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و انجام مانورهای تبلیغی و رسانه‌ای در این خصوص به هیچ وجه تصویر نفرت انگیزی که این دسته از کشورها نزد افکار عمومی جهان با حمایت از جنگ جنگی در فلسطین ایجاد کردند را اصلاح نخواهدکرد.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به این کشورها و از جمله آمریکا بیان کرد: این کشورها از ارسال سلاح به این رژیم جلوگیری و صادرات تسلیحاتی خود را سریعا متوقف کنند و بر رژیم صهیونیستی برای توقف فوری جنگ اعمال فشار کنند و اجازه دهند معابر شناخته شده برای ارسال کمک‌ها استفاده شود.

کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اهداف دیگری در این راستا وجود دارد.

طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تاکید کرده است

وی در پاسخ به سؤالی درباره خط لوله صلح بیان کرد: اجرای خط لوله گاز به پاکستان در چارچوب موافقتنامه امضا شده بین دو کشور از جمله موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است و در سفر رئیس جمهور مورد اهتمام بوده است و مذاکرات کارشناسی و سطح عالی انجام شده قبلی زمینه ساز آغاز اجرای فاز اجرایی هشتاد کیلومتری اجرای این خط لوله در داخل خاک پاکستان بوده و طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای این پروژه تأکید کرده است.

وی گفت: انتظار داریم این پروژه مهم راهبردی مبتنی بر منافع مشترک دو کشور به نتیجه برسد و شاهد تبادل همکاری ایران و پاکستان در حوزه مهم و راهبردی انرژی باشیم. 

حدود ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب از افغانستان وارد خاک ایران شده و جریان آب همچنان ادامه دارد

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بیان کرد: 112 میلیون متر مکعب وارد مرزها و خاک ایران شده است جریان آب همچنان ادامه دارد اطلاعات حاکی است ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیأت حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌خان اقدام به برخی عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود براساس معاهده موجود عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت: ملت فلسطین را تنها مرجع صلاحیتدار درباره وضعیت فلسطین می‌دانیم.

پاسخ به سؤالی درباره حضور رژیم صهیونیستی در المپیک 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حضور رژیم صهیونیستی در المپیک گفت: المپیک رخداد بزرگ بین‌المللی در چارچوب پیوند صلح آمیز و دوستی و محبت و گسترش پیوندهای انسانی بین ملت‌های صلح طلب و بزرگ دنیاست که وزرشکاران شرکت کننده در این رخداد ملت‌های خود را در این رخدادهای بزرگ انسانی نمایندگی می‌کنند.

وی گفت: ملت‌های جهان و مراجع ذیربط باید تصمیم گیری کنند رژیمی که این میزان جرم و جنایت علیه فلسطین انجام داده و صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته شایستگی حضور در المپیک را دارد.

دولت‌های اسلامی باید برای رفع نیازهای اساسی فلسطین  به صورت اثرگذار عمل کنند

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره تعویق حرکت کشتی‌های کاروان آزادی از مبدا استانبول به غزه برای ارسال کمک به مردم غزه عنوان کرد: صلیب سرخ و سازمان ملل اعلام کردند برای تامین نیازهای انساندوستانه ملت فلسطین به ویژه ساکنان نوار غزه ضروری است معابر شناخته شده ارسال کمک به نوار غزه فورا باز شود و کمک‌ها از این معابر به سمت فلسطین و نوار غزه گسیل شوند. اصل گشایش معابر در سریعترین زمان ممکن و گسیل حجم این کمک‌ها ضرورت تعیین کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینکه گروه های فعال در حوزه حقوق بشری اقداماتی را برای ارسال کمک‌های انساندوستانه انجام دهند، اقدام مورد تایید و حمایت و ارزشمند است. اما برای رفع نیازهای اساسی فلسطین جامعه بین‌المللی مسؤولیت دارد و دولت‌های اسلامی باید به صورت اثرگذار عمل کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ابزار اقتصادی مهمترین ابزاری است که می‌تواند در دست کشورهای اسلامی برای مقابله با اقدامات این رژیم استفاده شود و در صورت اراده کشورهای اسلامی نه آمریکا و نه اروپا و نه هیچ مرجع دیگری نمی‌توانند آن را محدود کنند.

روابط ایران و روسیه بسیار خوب و در مسیر درست در حال پیشرفت است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص رویکرد روسیه و حمایت‌هایی که از ایران به عمل آوردند، نیز اظهار داشت: روابط ایران و روسیه بسیار خوب و در مسیر درست در حال پیشرفت است. همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف در جریان است و شاهد جهش کاملا چشمگیر در حجم مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو کشور بودیم.

وی گفت: دو کشور عزم و اراده مشترکی دارند برای افزایش بیش از پیش همکاری‌های تجاری و اقتصادی توافقات گذشته را اجرا کنند. سند همکاریهای جامع بلندمدت و راهبردی دو کشور گام‌ها و مراحل نهایی را در حال طی کردن است که امضا و اجرایی شدن آن می‌تواند شتاب جدیدی به همکاریهای دو کشور ببخشد. دو کشور مواضع مشترکی در مقابله با یکجانبه گرایی آإمریکا و مبارزه با تروریسم دارند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها