کد خبر: 20427
تاریخ انتشار :

کارگردان فیلم «گیرنده»: کم‌تجربگی من در اکران مانعی بر دیده شدن فیلم بود/ مردم به فیلم‌های تحریمی توجه بیشتری نشان می‌دهند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شیما انتظاری مقدم: گیرنده فیلمی به کارگردانی مهرداد غفارزاده، نویسندگی مهرداد غفارزاده،مهرداد موفق یامی و اکبر روح و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته سال ۱۳۹۰ است. مهرداد غفارزاده، کارگردان فیلم «گیرنده» درباره مهجور ماندن این فیلم در فروش و اکران به خبرنگار «نامه» گفت: فکر می‌کنم دلیل این امر خیلی روشن است، طی سال جاری مشخصا فیلم‌هایی که با جنجال و حواشی اکران شده، توجه مردم را بیشتر به خود جلب کرده است و به نوعی این مسائل همه‌گیر شده به نحوی که بیننده برای سر در آوردن از اختلافات و مباحثی که مطرح می‌شود به تماشای اثر ترغیب می‌شود و همین امر باعث شده که در اکران‌های طولانی نیز فیلم‌های جنجالی در صدر جدول باقی بمانند. وی در ادامه افزود: ابتر و ناقص ماندن بحث‌های مطرح شده بین حوزه هنری و ارشاد باعث افزایش شایعات و سردرگمی‌ها شد که به نوعی خود حواشی را برای فروش پررنگ‌تر کرد. این کارگردان درباره تاثیر منتقدان بر فروش فیلم در کشور گفت: به صورت تخصصی از بحث‌های مافیایی پشت پرده خبر ندارم اما واضح است که منتقدان داخلی، حتی مسعود فراستی که هر هفته در تلویزیون به نقد می‍پردازد در فروش تعیین‌‍کننده نیست. ضمن اینکه به اعتقاد من فراستی کسی است که با نگاه منفی‌اش توانسته خود را مطرح کند چرا که معرفی کسی با نگاه مثبت روند سخت‌تری به همراه دارد. غفارزاده تصریح کرد: به طور کلی منتقدین ما هنوز به جایگاهی نرسیده‌اند که بتوانند بر امر فروش تاثیر مستقیم و هوشمندانه‌‍‍ای داشته باشند البته من هم قبلا گفته‌ام که مطرح شدن نکات منفی از سوی فراستی باعث افزایش فروش فیلم می‌شود ولی در این مورد نیز استثناهایی وجود دارد. وی افزود: یکی از دلایل کم‌توجهی به فیلمی ماننده گیرنده و مهجور ماندن آن را می‌توان در بی اعتنایی رسانه‌ها، مسئولان و منتقدان دانست چرا که تمام این توجه‌ها حول محور فیلم‌های پر حاشیه است. این کارگردان درباره مشکلات تبلیغات شهری بیان کرد: من و سعید راد تلاش کردیم که در تبلیغات شهری پررنگ‌تر حضور داشته باشیم اما موانع زیادی بر سر راه بود که ما نتیجه‌ا‌‍ی نگرفتیم به همین خاطر فیلم در سکوت و بی سر و صدا اکران شد. از همه مهم‌تر این بود که ما در اواخر ماه صفر و ایام سوگواری وارد اکران شدیم اینها باعث شد که انرژی اولیه از این فیلم گرفته شود. غفارزاده تصریح کرد: قطعا یکی از مسائلی که در فروش و اکران فیلم تاثیر داشت نام من بود که به عنوان یک کارگردان کار اولی هنوز مطرح نشده بود اما به طور حتم مردم به داستان، کارگردان و بازیگر اصلی به موازات یکدیگر نگاه می کنند که خوشبختانه بازیگر اصلی به حدی توانا و شناخته شده بود که بتواند بیننده‌ها را جذب کند. وی ادامه داد: خود فیلم نیز دارای ماجرا و ریتم لازم است اما قبول دارم که کم‌تجربگی من در اکران و تبلیغات یکی از عمده دلایل کمرنگ دیده شدن فیلم بود.
این کارگردان با اشاره به توقف ساخت دومین فیلم‌اش گفت: فکر می‌کنم ساختن فیلم اولم تاثیری در کارهای بعدی نداشته باشد چرا که امروز برای ساخت فیلم دومم با نام «من زنده‌ام» در حال طی کردن همان مسیر و سختی‌ها هستم. غفارزاده افزود: فکر می‌کردم با ساخت فیلم اولم و نگاه درست داوران جشنواره و مردم که تا حدودی در «گیرنده» اتفاق افتاد، می‌توانم شرایط بهتری برای کارهای بعدی به دست آورم اما چه بسا شرایط سخت‌تر نیز شده به نحوی که هنوز نتوانسته‌ام سرمایه‌گذاری برای اثر پیدا کنم و فیلم در مرحله پیش تولید متوقف شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها