کد خبر: 10810
تاریخ انتشار :

افزایش آمار ایدز،در میانه لوکس محسوب شدن وسایل بهداشت جنسی

افزایش آمار ایدز،در میانه لوکس محسوب شدن وسایل بهداشت جنسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به‌گزارش خبرنگار نامه، این طور که وزیر بهداشت می‌گوید شاهد افزایش بروز ایدز در زنان جامعه و نیز در سنین جوان جامعه و از طریق جنسی هستیم- دولت در یک مصوبه جدید محافظ بهداشتی (کاندوم) را یک کالا "غیرضرور و لوکس" قلمداد می‌کند و ثبت سفارش وارداتش به کشور ممنوع می‌شود- روز جهانی ایدز از تقویم‌های سراسری کشور حذف می‌شود. تا اول تیرماه امسال، 24 هزار و 735 مبتلا به HIV در کشور ثبت شده است که 90.6 درصد آن را مردان و 9.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین 3 هزار و 619 مورد به ایدز مبتلا شده‌اند و بیش از 4 هزار نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 46 درصد مبتلایان در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند.

وزیر بهداشت اعلام کرده که از سال 1365 تا امروز 69.6 درصد موارد ابتلا به HIV / ایدز به علت تزریق با سرنگ مشترک، 10.5 درصد مربوط به روابط جنسی ناسالم، یک درصد علت انتقال از مادر به کودک و علت انتقال در 17.9 درصد نیز نامشخص بوده است. انتقال جنسی 11 درصد افزایش یافته

اما در سال 90، 60.2 درصد موارد انتقال بیماری به دلیل تزریق با سرنگ مشترک در معتادان تزریقی و 21 درصد مربوط به انتقال از راه جنسی بوده است. باید تاکید کرد که به دنبال تمهیدات سازمان انتقال خون، انتقال HIV / ایدز از طریق خون و فرآورده‌های خونی به صفر رسیده است.

وزیر بهداشت در حالی از تمرکز فعالیت‌ها در زمینه کاهش شیوع HIV از طریق انتقال جنسی خبر می‌دهد که سهم انتقال جنسی تا سال 85 نسبتا ثابت بوده و حدود 5 تا 8 درصد موارد از طریق جنسی بوده، حال که امروز این سهم به 21 درصد رسیده، نیازمند فعالیت بیشتر مقابله‌ای است.

اما وزیر بهداشت در کابینه‌ای حضور دارد که واردات محافظ بهداشتی کاندوم به کشور را ممنوع می‌کند. برای تولید کاندوم چه تدبیری اندیشیده شده؟

این در حالی است که سالانه بیش از 72 میلیون قطعه محافظ بهداشتی در داخل کشور تولید می شود و این رقم، سه چهارم نیاز مردم ایران به این کالا را تامین می کند. با ممنوع شدن واردات این کالا به ایران، خلا و کمبودی در بازار به‌وجود می آید که معلوم نیست چگونه پر خواهد شود؟

سئوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مقامات دولتی، تدبیری اندیشیده‌اند تا کاهش 25 درصدی محافظ بهداشتی را در سطح کشور جبران کنند. تخمین ابتلای 93 هزار نفر

همه اینها در حالی است که وزیر بهداشت اعلام کرده، ابزار تخمین موارد HIV / ایدز در سال 90 این احتمال را می‌دهد که حدود 93 هزار و 250 مبتلا در کشور داشته باشیم.

ارتباط جنسی محافظت نشده با هر کدام از این 93 هزار و 250 مبتلا می‌تواند منجر به انتقال ویروس ایدز شود.

یک کارشناس مبارزه با بیماری‌ها می‌گوید: از زمانی که ویروس وارد بدن می شود تا زمانی که علائم بیماری در بدن ایجاد می شود ممکن است 8 تا 10 سال یا بیشتر طول بکشد و شخص بدون اینکه علامتی داشته باشد می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

اما همه این موارد در حالی است که صدا و سیما به‌عنوان یک رسانه فراگیر الزامی برای خود در مورد اطلاع‌رسانی برای ایدز قایل نیست و از سوی دیگر سطح آگاهی عمومی در این زمینه چندان مناسب نیست.

اطلاع‌رسانی در مورد ایدز به برگزاری سمینارهایی محدود شده که اغلب مخاطب آن جامعه علمی کشور هستند و صدا و سیما خبری کوتاهی از آن‌را در بین اخبارش منتشر می‌کند.

وزارت بهداشت چه می‌کند

وزارت بهداشت مدعی است که در زمینه پیشگیری و کنترل ایدز و اطلاع‌رسانی در این مورد اقداماتی انجام داده، در توضیح این اقدامات اعلام کرده که اصولا بحث کنترل و پیشگیری ایدز در همه جهان از موضوعات چالش برانگیز است. موانع فرهنگی موجود باعث مشکل در آموزش مناسب در زمینه پیشگیری از این بیماری خواهد شد. به منظور حل این مشکل، وزارت بهداشت با بهره‌گیری از توان اساتید دانشگاه امام صادق، اقدام به تدوین کتاب آموزشی با عنوان «آنچه ما روحانیون در برابر ایدز می‌توانیم انجام دهیم» کرده است.

روابط عمومی این وزارتخانه اضافه کرده، این کتاب راهنمای مناسبی برای انطباق پیام‌های آموزشی با آموزه‌های دینی است. در کنار این کتاب، دو مجموعه آموزشی دیگر برای والدین با هدف پیشگیری از انتقال ایدز به جوانان و نوجوانان تهیه شده است که باعث افزایش توانمندی آنان در انتقال مفاهیم آموزشی حساس به فرزندان می‌شود.

علاوه بر آن، برای پیشگیری از ایدز لازم است جوانان در مورد مهارت‌های زندگی آموزش کافی دیده باشند و این آموزش‌ها به هیچ وجه مغایرتی با فرهنگ اسلامی جامعه ندارد و ضرورت دارد این آموزش‌ها با کیفیت مناسب در محتوای آموزشی مدارس گنجانده شود.

همه این آرمان‌ها در حالی مطرح می‌شود که برای گنجانده شدن آموزش‌هایی در مورد ایدز در کتاب‌های درسی اقدام ویژه‌ای صورت نگرفته و همه چیز در حد شعار باقی مانده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها