کد خبر: 669022
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی نامه‌نیوز با حشمت الله فلاحت پیشه

آمریکا به مذاکره برمی‌گردد اما قبلش باید 4 کار انجام دهیم

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه غربی ها قطعا بعد از تعطیلات سال نو میلادی به پای میز مذاکره بر می گردد اما ما باید برای آن روز آماده باشیم، گفت: تیمی را به مذاکره بفرستیم که با هدف توافق کردن به محل مذاکرات برود، نه با هدف برهم زدن توافقات احتمالی.

آمریکا به مذاکره برمی‌گردد اما قبلش باید 4 کار انجام دهیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هر روز که می گذرد بیشتر این تحلیل تقویت می شود که باید برجام را مرده فرض کرد اما در این میان هستند کسانی که معتقدند «حداقل یک بار دیگر دیپلمات ها شانس خود را برای احیای برجام امتحان خواهند کرد».

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره سرنوشت مذاکرات برجامی گفت: در موضوع برجام هنوز راهبردی عوض نشده است. یعنی آنچه در برجام حاکم است همین نوسانات تاکتیکی است نه تغییر راهبرد. راهبرد آمریکا و حتی اروپا در موضوع دیپلماسی با ایران تلاش برای تضعیف قدرت چانه زنی تهران است. یعنی از هر عاملی برای تضعیف توان چانه زنی ایران استفاده می کنند.

وی افزود: حتی بایدن هم به رغم وعده های انتخاباتی اش وقتی سرکار آمد سعی کرد سیاست فشار حداکثری ترامپ را در قبال ایران ادامه دهد، لذا با آغاز ریاست جمهوری اش 20 فرمان اجرایی را برای جداسازی خط دولتش از خط دولت ترامپ امضا کرد اما درباره برجام از این کار پرهیز کرد چون معتقد بود با فشار حداکثری ایران در وضعیتی تضعیف شده پای میز مذاکره می آید.

این استاد دانشگاه با اشاره به ناآرامی های اخیر در ایران اظهار کرد: آمریکا و اروپا چنین تصور می کنند که ناآرامی ها توان چانه زنی ایران را تضعیف کرده است، از همین منظر می خواهند سیاست بی نیازی از مذاکره را دنبال می کنند، به همین دلیل در علن نوعی خود را مستغنی از مذاکره نشان می دهند.

وی افزود: در ایران یکسری موضعگیری ها به آمریکا و اروپا کمک می کند که آن خط بی نیازی به مذاکره را جلو ببرند، مثال روشنش موضعگیری کسانی است که پیشینه ضدبرجامی داشتند و حتی خوشحال بودند ترامپ از برجام خارج شد، آنها حتی در مذاکرات احیای برجام نیز تمام تلاش خود را انجام دادند تا دیپلماسی به نتیجه نرسد، با این وجود الان از مذاکرات برجامی و دیپلماسی هسته ای صحبت می کنند. این تغییر رویکرد نشانه موضعگیری از موقعیت ضعف است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: وقتی مخالفان جدی برجام امروز از دیپلماسی هسته ای صحبت می کنند، این تغییر موضع، آمریکایی ها را به ادامه سیاست تضعیف قدرت چانه زنی ایران جری تر می کند. معتقدم در وضعیت کنونی هر چه ایران از احیای برجام صحبت کند به ضرر سیاست خارجی کشور است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه غربی ها قطعا بعد از تعطیلات سال نو میلادی به پای میز مذاکره بر می گردد اما ما باید برای آن روز آماده باشیم، افزود: 4 اقدام قبل از آغاز دوباره مذاکرات باید انجام دهیم نخست سازوکارهای درونی حل اختلاف فعال شود و تا حد امکان این اختلافات پایان بپذیرد. ثانیا ثبات نسبی نیز بر فضای اقتصاد کشور حاکم شود، سوم آنهایی که شانس احیای برجام را در 2 سال گذشته از بین بردند امروز باید پاسخ بدهند چون بایدن در مقطعی حاضر شد سیاست فشار حداکثری را تعدیل کند اما طرف ایرانی از دیگر بازیگران بازی خورد و باعث شد فرصت ها از دست برود و برجام احیا نشود. چهارم آنکه تیمی را به مذاکره بفرستیم که با هدف توافق کردن به محل مذاکرات برود، نه با هدف برهم زدن توافقات احتمالی.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها