کد خبر: 672846
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با امیرعلی ابوالفتح

به نتایج سفر گروسی به تهران دل نبندیم

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: فارغ از آنکه سفر گروسی به تهران موفق بوده یا خیر، خیلی چشم انداز روشنی درباره روابط تهران و آژانس وجود ندارد.

به نتایج سفر گروسی به تهران دل نبندیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در سفری دو روزه به تهران روی یک برنامه مشترک با دولت رئیسی توافق کرد که برخی این اتفاق را گامی رو به جلو برای از سرگیری مذاکرات برجامی تحلیل و تفسیر می کنند.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با نامه نیوز درباره ارزیابی سفر گروسی به تهران گفت: در حالیکه تبلیغات علیه برنامه هسته ای روز به روز شدیدتر می شود و مذاکرات برجامی نیز نتیجه ای نداشت، این سفر از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. بعد از دو دور مذاکره نیز، نشست مطبوعاتی مشترک آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و آقای گروسی حاوی نکات مثبتی بود.

وی افزود: با وجود نکات مثبت و مشترک در مواضع ایران و آژانس خیلی نباید به این موضوع خوشبینانه نگاه کرد چون تصمیمات آژانس متأثر از فضای فنی نیست، آژانس یک نهاد بین المللی وابسته به سازمان ملل است و در سازمان ملل همه کشورها به ویژه در حوزه های امنیتی از وزن برابری برخوردار نیستند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: نفوذ کشورهای غربی مانند آمریکا، فرانسه و بریتانیا بر نهادهای زیر نظر سازمان ملل بیشتر از سایر کشورهاست بنابراین تا زمانی یک تنش ها در روابط تهران و واشنگتن کاهش پیدا نکند یا مدیریت نشود خیلی نباید انتظار داشت که آژانس نسبت به فعالیت های ایران ابراز رضایت کند.

وی ادامه داد: فارغ از آنکه سفر گروسی به تهران موفق بوده یا خیر، خیلی چشم انداز روشنی درباره روابط تهران و آژانس وجود ندارد. تا زمانی آمریکا موضعش را در قبال برجام تغییر ندهد موضوع بازگشت به برجام و برداشته شدن تحریم ها محقق نخواهد شد. الان نیز ما در این وضعیت نیستیم و حتی به این وضعیت نیز نزدیک نشده ایم بنابراین خیلی نباید به نتایج سفر گروسی به تهران دل بست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها