کد خبر: 672614
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با مهدی مطهرنیا

دولت رئیسی از پیام‌های آمریکا می‌گوید تا بازار آرام شود

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ایران در حال بیان مواضعی است که در پرتو بیان آنها بتواند حداقل از نظر روانی بازار را در چارچوب احتمال شروع مذاکرات کنترل و حفظ کند.

دولت رئیسی از پیام‌های آمریکا می‌گوید تا بازار آرام شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: این روزها سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه دائم از پیشرفت گفتگوها با آژانس و نرم شدن آمریکا برای توافق خبرهایی می دهند و طوری کدهای خبری را کنار هم می گذارند که همه استدلال های آنها درست به نظر می رسد.

مهدی مطهرنیا در گفتگو با نامه نیوز درباره استدلال دولت رئیسی برای قریب بالوقوع بودن پایان مناقشه هسته ای گفت: آنچه در مجموع دیده می شود آن است که دولت انقلابی در ایران به واسطه اثرات مخرب تحریم ها تلاش دارد اوضاع را عادی و رو به مثبت شدن نشان دهد.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان مدعی است «واشنگتن پیام های گوناگونی ارسال کرده است» یا منابع ایرانی اعلام می کنند که «بین تهران و پکن بالاترین میزان همکاری ها آغاز و روند ناگسستنی استراتژیک جدیدی بین دو کشور برقرار شده است»، از طرفی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز به گونه ای سخن می گوید که «از همین الان موفقیت سفر گروسی به تهران تضمین شده است». این موارد در حالی بیان می شوند که رسانه های خارجی مواضع روشن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را مخابره کردند که او گفت «واشنگتن از طریق هیچ طرف ثالثی پیغامی برای آغاز مذاکرات هسته ای به تهران ارسال نکرده است».

این استاد دانشگاه با اشاره به تضاد گفتاری در ادعاهای ایران و واشنگتن درباره از سرگیری مذاکرات برجامی، یادآور شد: این موضوع از دو حال خارج نیست، یا طرف آمریکایی خلاف می گوید و اظهارات علنی اش با پیگیری های غیررسمی اش تفاوت دارد یا آنکه ایران چنین رویه ای را دنبال می کند.

وی افزود: ما مسجلا باید بگوییم «آنچه می گوید تهران بیشتر میل به درستی دارد» اما در عمل تجربه زیست شده ما در تاریخ سیاسی چندین دهه گذشته مواج بودن این مواضع را براساس نگرش های گوناگون نشان می دهد. ما دچار وضعیتی هستیم که سال ها هر دو طرف ایران و آمریکا ادعاهای گوناگونی را علیه یکدیگر مطرح می کنند ولی مسئولیت پذیرش این ادعاها را مقابل افکارعمومی به عهده نمی گیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تناقض های بین مواضع ایران و غرب تأکید کرد: تجربه گذشته نشان می دهد در نهایت آنی انجام شده که بیشتر طرف غربی بر آن صحه نهاده است و لذا تجربه زیسته شده این دیدگاه را در ذهن تحلیلگران پررنگ می کند که ایران در حال بیان مواضعی است که در پرتو بیان آنها بتواند حداقل از نظر روانی بازار را در چارچوب احتمال شروع مذاکرات کنترل و حفظ کند.

مطهرنیا افزود: بحث های مختلفی در محافل مختلف است که تقلیل ارزش پول ملی توسط دولت دنبال می شود چون به نفعش است و می تواند کسری بودجه خود را احصا کند بیان این مطلب به هر تقدیر خالی از واقعیت نیست ولی همه حقیقت را در بر ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها