کد خبر: 670117
تاریخ انتشار :

پاتک ترامپ به بایدن!

پیام رسوایی امنیتی اخیر برای کاخ سفید

در حالی که مقامات حزب دموکرات آمریکا تلاش می کردند از ماجرای کشف اسناد محرمانه و فوق سری در ویلای ترامپ در فلوریدا بیشترین بهره برداری سیاسی ممکن را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 ببرند، انتشار اخبار مربوط به رسوایی امنیتی بایدن ( به همان سبک و سیاق ترامپ)شوک سختی به آنها وارد ساخته است.

پیام رسوایی امنیتی اخیر برای کاخ سفید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

صورت مسئله برای بسیاری ازمخاطبان آمریکایی پیچیده به نظرمی رسد. بر این اساس کاخ سفید می‌گوید وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی اسنادی است که دارای مهر «طبقه‌بندی» بوده و در دفتر سابق جو بایدن، رئیس جمهور، در یک مرکز تحقیقاتی پیدا شده است.وکیل  بایدن گفته است در ماه نوامبر، تیم وکلای او حدود ۱۰ پرونده در یک کمد قفل‌شده در مرکز «پن بایدن»، در واشنگتن، کشف کردند. این مجموعه به مرکز آرشیو ملی تحویل آمریکا داده شده است.به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز، پلیس فدرال آمریکا، - اف‌بی‌آی - در تحقیقات پیرامون این اسناد در مرکز پن بایدن مشارکت دارد و از مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، خواسته شده است که آن‌ها را بررسی کند.روز سه شنبه - ۱۰ ژانویه - ابتدا گزارش شد که هنوز مشخص نیست این اسناد با چه موضوعاتی مرتبط است. حوالی ظهر رسانه‌ها نوشتند در میان این اسناد اطلاعات محرمانه‌ای در ارتباط با ایران، اوکراین و بریتانیا وجود دارد که احتمالا مرتبط با اوضاع و تحولات این کشورها در دورانی است که  بایدن به عنوان معاون باراک اوباما در کاخ سفید حضور داشت.

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، مربوط به ابهامات گسترده مربوط به این ماجراست. ریچارد ساوبر، مشاور ویژه جو بایدن،  به سی‌بی‌اس گفت که درست قبل از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای، وکلای جو بایدن در جریان پاکسازی این اتاق این اسناد را یافتند.جو بایدن بین سال‌های  ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دفتری در این موسسه تحقیقاتی داشت. او در آن زمان معاون رئیس جمهوری بود. ساختمان این موسسه حدود یک و نیم کیلومتر با کاخ سفید فاصله دارد. ساوبر گفته است که «از زمان پیدا شدن این اسناد، وکلای شخصی رئیس‌جمهور با مرکز آرشیو ملی و وزارت دادگستری همکاری نزدیک داشته‌اند تا اطمینان حاصل کنند که هرگونه سوابق مربوط به دوره ریاست جمهوری اوباما و معاونت جو بایدن در اختیار آرشیو ملی قرار می‌گیرد».

او توضیح نداده است که به چه دلیل در مورد موضوع یافت شدن اسناد در ماه نوامبر و قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای با تاخیری دوماهه اطلاع‌رسانی شده است.  با این حال، برخی سوالات و ابهامات مهم تر نیز در این خصوص وجود دارد که مهمترین آنها مربوط به نقش پشت پرده ترامپ در افشاگری اخیر علیه بایدن می باشد. برخی معتقدند که رئیس جمهور سابق آمریکا، درمیان برخی نزدیکان رئیس جمهورکنونی آمریکا دست به یارگیری و جذب طرفدار زده است. ضمن آنکه در پلیس اف بی آی نیز برخی افراد ، هنوز طرفدارا سر سخت ترامپ هستند ، هر چند که تلاش می کنند این طرفداری را کتمان نموده یا آن را به نوع دیگری بروزدهند! به نظر می رسد جناح طرفدار ترامپ در اف بی آی یا همان جناح خاموش قدرت در نهادهای امنیتی آمریکا، دست به انتقام از بایدن ودموکراتها زده اند.  

اکنون قدرت مانورترامپ درمواجهه با بایدن دوچندان شده است زیرا اکنون، رئیس جمهورکنونی آمریکا دیگر نمی تواند در عرصه سیاسی و انتخاباتی در خصوص پنهانسازی اسناد محرمانه و فوق سری توسط ترامپ مانور چندانی صورت دهد. پس از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق، از او به دلیل انتقال پرونده‌های طبقه‌بندی شده به اقامتگاهش در فلوریدا  تحقیقاتی به عمل آمد.در ماه سپتامبر، از بایدن هنگام شرکت در یک برنامه شبکه سی‌بی‌اس در مورد واکنش او به یافت شدن اسناد محرمانه در مارآلاگو - اقامتگاه دونالد ترامپ در فلوریدا - سوال شد.جو بایدن گفت «متعجم که چه طور کسی می‌تواند اینقدر غیرمسئولانه عمل کند؟»

ترامپ در مطلبی در سایت رسانه اجتماعی خود -  Truth Social- به پیدا شدن این اسناد در دفتر کار سابق آقای بایدن واکنش نشان داد و با اشاره به نحوه برخورد اف‌بی‌آی با موضوع مدارک محرمانه در اقامتگاهش، پرسید: «قرار است اف‌بی‌آی چه موقعی به خانه‌های جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید هجوم ببرد؟»

 ترامپ به اتهام خودداری از قبول سریع درخواست‌ بازگرداندن حدود ۳۰۰ سند طبقه‌بندی شده که پس از ترک قدرت به مارآلاگو برده بود، تحت بازجویی قرار گرفته است. موضوع انتقال اسناد را آرشیو ملی به مقامات قضایی اطلاع داده بود.پرونده‌های جو بایدن کوتاه مدتی پس از آن یافت شد که وزارت دادگستری اعلام کرد  یک حقوقدان مستقل را برای تصمیم‌گیری در مورد احتمال ایراد اتهام کیفری علیه ترامپ در ارتباط با یافت شدن پرونده‌های محرمانه در مارآلاگو تعیین کرده است.

...........................

احتمال معامله ترامپ و دی سانتیس / چشم انداز تاریک جمهوریخواهان 

رئیس جمهور سابق آمریکا ودی سانتیس رقیب بالقوه جمهوریخواه وی در انتخابات ریاست جمهوری 2024، رقابت آشکاری را در نظرسنجی ها با یکدیگرآغاز کرده اند. اکثر نظرسنجی ها نشان دهنده برتری کلی ترامپ بر دی سانتیس است اما در برخی نظرسنجی ها نیز دی سانتیس وضعیت بهتری نسبت به رئیس جمهور سابق آمریکا دارد.نباید فراموش کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سالهای 2008 و 2016میلادی نیز پیروزی جان مک کین و ترامپ در انتخابات درون حزبی دموکراتها، بر خلاف جریان نظرسنجی های صورت گرفته در این حزب صورت گرفت! اکنون ممکن است چنین شرایطی دوباره تکرار شود! با این تفاوت که ترامپ این بار یک بازنده خواهد بود نه یک برنده!رئیس جمهور سابق آمریکا در این شرایط، تاکتیک تحقیر دی سانتیس را در پیش گرفته است تا از این طریق، ساده سازی صحنه انتخابات و القای پیروزی قطعی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2024 ( ومتعاقبا پیروزی در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان) را در ذهن رای دهندگان آمریکایی و خصوصا طرفداران حزب متبوعش تثبیت کند.در اولین نظرسنجی بزرگ پس از انتخابات میان‌دوره‌ای برای گمانه‌زنی در میدان مبارزات مقدماتی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، دونالد ترامپ همچنان با فاصله زیاد، از ران دسانتیس جلو است؛ اما هنوز نباید فرماندار فلوریدا را شکست‌خورده این عرصه به حساب آورد.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، در نظرسنجی امرسون کالج از رای‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه در انتخابات اولیه ، آرای این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ۳۰ درصد از رقیبش بیشتر بود. ۲۵ درصد پاسخ‌دهندگان هوادار دسانتیس و ۵۵ درصد آنان هوادار ترامپ بودند که این هم نشان‌دهنده تداوم قدرت سیاسی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است و هم از رشد سریع اقبال فرماندار فلوریدا برای کسب قدرت در حلقه‌های جمهوری‌خواه خبر می‌دهد.این یک نظرسنجی مهم است؛ زیرا نتایج آن در میانه موج حملات جمهوری‌خواهان ضدترامپ به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا منتشر شده است. نخبگان جمهوری‌خواه و متخصصان عرصه انتخابات عصبانی که از قدرت‌نمایی کم‌جان این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای که به ناکامی در کسب اکثریت سنا و رسیدن به اکثریت کنگره با اختلاف بسیار کم منجر شد، خشمگین‌اند، مقصر آن شب بد برای جمهوری‌خواهان را نامزدهای محافظه‌کار تندرویی می‌دانند که به عنوان وفاداران به ترامپ در عرصه انتخابات حاضر شدند.

با همه این اوصاف، ممکن است ترامپ تلاش کند با دی سانتیس دست به معاملاتی بر سرحضوردر قدرت بزند.البته این معامله در حالی صورت خواهد گرفت که دی سانتیس حاضر شود در انتخابات به سود رئیس جمهور سابق آمریکا انصراف دهد .در این صورت، ترامپ ممکن است دی سانتیس را به عنوان معاون خود یا یکی از وزرای ارشد کابینه اش منصوب کند. دی سانتیس در این میان تلاش می کند کمتر در خصوص ترامپ اعلام موضع نماید تا بلکه قادر به هدایت صحنه منازعه علیه وی باشد اما چنین اقدامی با توجه به روحیات خاص رئیس جمهور سابق آمریکا مشکل است. 

چندی پیش مارالاگو و در میان اعضای خانواده‌ و افراد وفادارش در حزب جمهوری‌خواه مثل مدیسون کاتورن، اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به میدان می‌آید؛ اما در این مراسم افراد سرشناسی مثل دختر خودش ایوانکا ترامپ، دستیار پیشین کاخ سفید، حضور نداشتند.  چنانچه دسانتیس در نهایت نامزد نشود، احتمال دارد شمار دیگری از جمهور‌ی‌خواهان از جمله نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل، و مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق، برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ وارد گود شوند.همان‌طور که نظرسنجی امرسون خاطرنشان کرد، «هیچ‌یک از نامزدهای دیگر حمایت دورقمی جمهوری‌خواهان را ندارند».

در چنین شرایطی فعلا رقابت میان ترامپ و دی سانتیس است. باید تاکید کنیم که نتایج نظرسنجی های انتخابات درون حزبی(چه در میان جمهوریخواهان و چه دموکراتها) ازارزش و اعتبار زیادی در نزد مخالفان عمومی انتخابات برخوردار نیست زیرا در بسیاری از نظرسنجی ها، شیطنتهایی در تعیین جامعه هدف یا نحوه طرح پرسشها به سود یا زیان یک نامزد سیاسی خاص وجود دارد. ترامپ طی روزهای اخیر، بارها نظرسنجی های صورت گرفته در خصوص انتخابات ریاست جمهوری 2024 را تنها در صورتی معتبر دانسته است که خروجی آنها، پیروزی وی در این انتخابات باشد. هر گاه یک نظرسنجی، گزاره ای جز این را مورد تایید قرار دهد، به دستکاری نظرات متهم خواهد شد. این بازی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نیز از سوی ترامپ و همراهانش مورد توجه قرار گرفت و البته در نهایت با ناکامی مواجه شد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها