کد خبر: 621145
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

غیر منتظره انتخاباتی ؛ علی لاریجانی برمی‌گردد؟

در پی سخنان امروز رهبری گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت لاریجانی به رقابت‌ها بالا گرفت اما برخی نیز به این نکته اشاره کردند که اشاره ایشان به شورای نگهبان نبوده و ایجاد تغییر در ترکیب نامزدها بعید است.

غیر منتظره انتخاباتی ؛ علی لاریجانی برمی‌گردد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات – 10 روز پیش بود که ستاد انتخابات کشور لیست نامزدهای نهایی در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو را اعلام کرد. گذشته از حواشی پیش آمده درباره اینکه چرا خبرگزاری فارس پیش از وزارت کشور درباره لیست نهایی اطلاع داشت؛ فهرست اعلامی موجبات تعجب و تامل بسیاری از سیاسیون و اهالی رسانه شد. اصلی‌ترین دلیلش نیز حذف علی لاریجانی بود. پذیرش رد صلاحیت اسحاق جهانگیری با توجه به شایعاتی که قبل از آن مطرح شده بود، ساده‌تر بود اما تصور نشد که حتی مسعود پزشکیان هم رد صلاحیت شد. رد صلاحیت او اما در مقابل رد صلاحیت علی لاریجانی با سابقه سال‌های ریاست مجلس، ریاست سازمان صداوسیما، وزارت ارشاد و ... کمتر به چشم آمد. هرچه باشد صلاحیت فردی احراز نشده بود که اولا مشاور رهبری و مسئول پرونده‌های خطیری مثل همکاری با چین است و دوما یک گزینه جدی در این انتخابات به شمار می‌رفت. افزون بر این دلیل رد صلاحیت لاریجانی چندان مواجه به نظر نمی‌رسید. گفته شد که او به خاطر اقامت و سکونت دخترش در خارج از کشور از چرخه رقابت جذف شده و این امر با واکنش‌هایی همراه بود. 

مثلا حسین مطهری از نزدیکان لاریجانی نیز نوشت: «دختر عمه بنده خانم دکتر فاطمه لاریجانی فارغ‌التحصیل پزشکی دانشگاه تهران واسه تحصیل دوره تخصص با همسرش رفته آمریکا؛ نه تابعیت داره، نه اقامت؛ واسه یه انتخابات، دین و شرافت خودمون رو نفروشیم.» 

صادق آملی‌لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای نگهبان نیز در واکنش به لیست نامزد‌های تاییدصلاحیت‌ شده در انتخابات در صفحه توئیتر خود نوشت: «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام.» او در رشته توئیتی آورده بود: «‌از اولین حضور اینجانب در شورای‌نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به ۲۰سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه‌قضاییه بودم؛ اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تاییدصلاحیت‌ها و چه در عدم‌احراز صلاحیت‌ها. ‌سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است به ویژه اگر عضو مسوولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید.»

در روزهای بعد نیز حواشی درباره رد صلاحیت علی لاریجانی ادامه یافت. اصلی‌ترین مساله مطرح شده اما احتمال صدور حکم رهبری و برگشت لاریجانی به رقابت‌ها بود. بسیاری از سیاسیون با اشاره به تجربه انتخابات‌های گذشته امیدوار بودند که رهبری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و شخصا وارد عمل شوند. بعدتر اما با توجه به توقف اخبار رسمی و غیررسمی پیرامون چنین درخواستی از رهبری و عدم ورود ایشان به موضوع، مساله تمام شده می‌نمود.

امروز اما سخنان رهبری باب تازه‌ای را گشود و سبب شد که یک بار دیگر گمانه بازگشت لاریجانی به رقابت‌های انتخابات تقویت شود. 

مقام معظم رهبری صبح امروز در پایان سخنرانی خود به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) گفتند که «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسایل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند. گزارش‌های خلاف واقع بود». 

حساب تویتیری رهبری نیز این بخش از سخنان ایشان را با هشت «جبران» منتشر کرد و همین سبب شد که یک بار دیگر تحلیل‌ها درباره نحوه جبران این موضوع شروع شود. تحلیل‌هایی که ترجیع بند همه آنان احتمال تایید صلاحیت علی لاریجانی بود. 

اظهارات عباسعلی کدخدایی مبنی بر اینکه شورای نگهبان به زودی اعلام نظر خواهد کرد، نشان داد که انتظارها برای برگزاری جلسه شورای نگهبان و بازگرداندن لاریجانی بی‌دلیل نبوده است.

در ادامه اما برخی مثل معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبری، گفتند که تعریض رهبر انقلاب،تاثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد. مثلا لطفی، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم و نماینده مردم رزن در مجلس یازدهم با اشاره به بیانات اخیر رهبری در مورد « نسبت‌های خلاف واقع به نامزدهای رد صلاحیت شده» اظهار کرد: «بعید می‌دانم که اظهارات رهبر انقلاب باعث تغییر ترکیب سیاسی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها