کد خبر: 650547
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهدی آیتی

به مذاکرات کنونی خوش‌بین نیستم

مهدی آیتی گفت: به نظر من با خروج ترامپ از برجام، این توافق تمام شد و این مذاکرات تحت عنوان رفع تحریم‌ها یا احیای برجام اساسا به نتیجه بلندمدت نمی‌رسد زیرا اصل برجام از بین رفته است.

به مذاکرات کنونی خوش‌بین نیستم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مذاکرات وین هنوز به نتیجه نرسیده است و این در حالی است که از اواخر سال گذشته گفته می‌شد که مذاکرات به زودی به نتیجه می‌رسد حالا پرسش مهم آن است که علت چیست؟

مهدی آیتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «پیش‌بینی می‌شد که دور تازه مذاکرات طولانی باشد. اصلا غربی‌ها متخصص مذاکرات طولانی هستند؛ نمونه‌اش مذاکرات هفتادساله فلسطین است که تا کنون فلسطینی‌ها به حق خود نرسیده‌اند اما اسرائیل با آنکه غاصب است در سازمان ملل کرسی دارد و صاحب پرچم رسمی در عرصه بین‌المللی است. شیوه غربی‌ها این است که در مذاکراتی طولانی‌مدت امتیاز بگیرند و امتیازی ندهند».

او ادامه داد: «دولت فعالی قبل از آنکه روی کار بیاید، تصور می‌کرد یکی‌دو هفته‌ای مذاکرات به نتیحه می‌رسد، همه امتیازها را می‌گیرند و برجام احیا می‌شود خودشان می‌شوند قهرمان برجام اما این‌طور نشد و آرام‌آرام اختلاف‌ها در مفاد پیش‌نویس‌های مذاکرات به وحود آمد و مذاکرات طولانی شد؛ موضوعی که به دلیل وجود تحریم‌ها هر روز بار را بر دوش مردم سنگین‌تر می‌کند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «به نظر من با خروج ترامپ از برجام، این توافق تمام شد و این مذاکرات تحت عنوان رفع تحریم‌ها یا احیای برجام اساسا به نتیجه بلندمدت نمی‌رسد زیرا اصل برجام از بین رفته است و لازم است که ایران با کشورهای 1+5 یا حتی با آمریکا به صورت دوجانبه مذاکرات تازه‌ای و فارغ از برجام انجام دهد تا قراردادی تازه امضا شود و اگر چنین شود هم همه طرف‌ها از خود انعطاف به خرج دهند تا مشکلات به صورت بلندمدت حل شود».

آیتی در پایان گفت: «من به مذاکرات کنونی خوش‌بین نیستم و فکر می‌کنم به نتیجه نمی‌رسد و لازم است که وارد دور تازه‌ای از مذاکرات شویم و به سمت حل اساسی مشکلات فی‌مابین برویم. اکنون نوعی کشمکش بر سر برجام اولیه میان ایران با غربی‌ها به ویژه با آمریکا وجود دارد که با مذاکراتی مانند آنچه اکنون می‌بینیم، حل نمی‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها