کد خبر: 649746
تاریخ انتشار :

دلیل مخالفت شریعتمداری با برجام به روایت بیگدلی

علی بیگدلی در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: تندروها یک سری حلقه های محدود هستند و نمی‌توانند تغییری در مسیر برجام به وجود بیاورند.

دلیل مخالفت شریعتمداری با برجام به روایت بیگدلی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره ماهیت مخالفت مجلس در مقابل تیم مذاکره‌کننده و پیش نویس توافق گفت: «من فکر نمی‌کنم این‌ها بتوانند در حلقه‌های اقتصادی مخالفت برجام مشارکت داشته باشند و این رفتارها خودنمایی است. اینها تا وقتی رهبر انقلاب صحبت نکرده بودند، دنبال خط مشی خود بودند. نمایندگان نیز در نمی‌توانند برای سرنوشت برجام تعیین تکلیف بکنند. اگر هم فردی مانند آقای شریعتمداری مخالفت می‌کند قصد او این است که یک سپر امنیتی برای خود به وجود بیاورد».

او در ادامه نسبت به منافع اقتصادی دور زنندگان تحریم و مخالفت آنها با توافق افزود: «تندروها یک سری حلقه های محدود هستند و نمی‌توانند تغییری در مسیر برجام به وجود بیاورند. الان شرایطی است که مثل گذشته که نرمش قهرمانانه نشان دادیم و دیگران مخالفت نکردند نشان می دهد که شاهرگ تصمیم‌گیری دست آنها نیست. البته فشار روانی نیروهای سیاسی وجود دارد اما فشار اقتصادی که زندگی مردم را متلاشی می کند مطرح است و با این می خواهند چکار کنند؟ دیروز تلویزیون می‌گفت گوشت کیلویی 300تومان شده است یک کارگر چگونه می تواند در این شرایط زندگی کند؟ الان اتحادیه اروپا این سوال را از کشور های غربی پرسیده است که تا کجا می خواهید از اوکراین دفاع کنید؟ می‌خواهم بگویم که سریع تکلیف آنها نسبت به وقایع مشخص می شود اما ما هنوز تکلیفمان با چنین مسئله مهمی مشخص نشده است ما در شرایط بسیار آزاردهنده اقتصادی که ممکن است در سال جاری به شورش‌های مجدد اجتماعی منجر شود باید یک تصمیم اساسی بگیریم و هیچ راه نجات اقتصادی جز برجام وجود ندارد کسانیکه می گویند ما اقتصادمان را به برجام گره نمی‌زنیم در خواب و خیال هستند. امسال هم سال تولید است اما با حرف که تولید نمی چرخد و نیازمند جذب سرمایه است و به جز برجام هیچ راهی به کمک اقتصاد رو به زوال ما نمی‌آید».

بیگدلی در پایان نسبت به تضادهای ایدئولوژیک در توافق با غرب اشاره کرد: «اصلا اینطور نیست این‌ها برای خودنمایی و حرکت به سمت مسیری که در پناه سپرهایشان وجود دارد تا در دوره‌های بعدی هم انتخاب شوند این حرف‌ها را می‌رنند. مشکلی که ما داریم این است که مسائل ایدئولوژیک‌مان بر منافع ملی غلبه کرده است؛ بنابراین تکلیف این مسئله باید روشن شود که منافع ملی مهم است یا ایدئولوژی؟ از اول انقلاب هم این مشکل را با غرب داشتیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها