کد خبر: 650106
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ قنادباشی در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» پاسخ داد

پشت پرده تصمیمات بایدن چه کسانی ایستاده‌اند؟

جعفر قنادباشی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیشترین عملیات ضدتروریستی را در کارنامه‌اش دارد و قراردادن این نیروی نظامی در لیست گروه‌های تروریستی و تحریمش عملا خیانت به انسانیت است.

پشت پرده تصمیمات بایدن چه کسانی ایستاده‌اند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هنوز مذاکرات وین به نتیجه نهایی نرسیده و این درحالی است که مدام می‌شنویم که توافق قریب‌الوقوع است اما مهم‌ترین مسئله که تا کنون توافق، نهایی نشده است، چیست؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیشترین عملیات ضدتروریستی را در کارنامه‌اش دارد و قراردادن این نیروی نظامی در لیست گروه‌های تروریستی و تحریمش عملا خیانت به انسانیت است. واقعا کدام ارتش دنیا، کدام نیروی نظامی کشورها در راه مبارزه با تروریسم این میزان شهید داده‌اند؟ با این مختصات تروریست‌دانستن سپاه از سوی آمریکا و تحریم آن یک اقدام غیرعقلانی و ناجوانمردانه است و ما تا جایی که می‌توانیم باید بر موضعمان یعنی رفع تحریم‌های سپاه بایستیم ولو دیرتر در مذاکرات به نتیجه برسیم و اگر احیانا از این خواسته کوتاه بیاییم، سستی و ضعف ما را نشان می‌دهند».

او در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر این احتمال وجود دارد که دولت بعدی آمریکا از توافق احتمالی کنونی بیرون بیاید و به تعبیری بازهم برجام را پاره کند، بیان کرد: «واقعیت جهانی این است که آمریکا دیگر توان و قدرت وضع چنین تحریم‌هایی را ندارد و عملا نمی‌تواند مانند دوران ترامپ زیر میز بازی بزند. اتفاقا آنها می‌دانند که اگر توافق نهایی و امضا شود، شکست بزرگی در عرصه تاریخی خورده‌اند زیرا در تاریخ بی‌سابقه است که یک کشور این میزان تحریم شود و در نهایت سربلند از تحریم‌ها خارج شود. دوران زورگویی آمریکا به سر رسیده است و حتی اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا ترامپ هم باشد، نمی‌تواند چنین تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند؛ هرچند من باور دارم مردم آمریکا هرگز برای بار دیگر او را انتخاب نمی‌کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره شرایط بایدن در آمریکا هم اظهار کرد: «بایدن در شرایط ضعف جسمانی شدید به سر می‌برد و حتی درست نمی‌تواند حرف بزند یا به راحتی راه برود. او نمی‌تواند در برابر ایرانِ جوان و پرتوان ایستادگی کند؛ از طرفی او آن‌قدر ضعیف شده است که کسان دیگر برایش تصمیم‌گیری می‌کنند و به هیچ‌وجه بایدن شخصا تصمیم‌گیرنده نیست. در این بین بخشی از کسانی که برای او تصمیم‌گیری می‌کنند، همان‌هایی هستند که ترامپ را هدایت می‌کردند؛ یعنی رژیم صهیونیستی و ارتجاع عربی خاورمیانه».

قنادباشی در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا با امضای احتمالی توافق می‌توان امید داشت که دستِ‌کم تا چندسالی آرامش در حوزه سیاست خارجی احساس شود، گفت: «تا صهیونیست‌ها و ارتجاع عربی خاورمیانه وجود دارند، نباید انتظار داشت آرامش کامل در حوزه سیاست خارجی به وجود آید زیرا دشمنی آنها علیه ایران ادامه خواهد داشت و ما همیشه باید سعی کنیم که قدرت‌مان را بیش از پیش افزایش دهیم البته به هر حال با امضای توافق ایران قدرتمند‌تر از گذشته می‌شود اما اینکه تصور کنیم دیگر چالشی نخواهد بود، خیر این‌طور نمی‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها