کد خبر: 661764
تاریخ انتشار :

ظهروند: به پیاده نظام آمریکا نباید اعتماد کرد

ایسنا/ یک دیپلمات کشورمان اظهار کرد: اروپایی‌ها هیچ اراده‌ای در مقابل آمریکا ندارند و طی این سال‌ها بارها مشاهده کردیم که به نوعی در نقش سرباز آمریکا رفتار کرده‌اند.

ظهروند: به پیاده نظام آمریکا نباید اعتماد کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ابوالفضل ظهروند در پاسخ به این سوال که چرا اروپایی‌ها موضع خود را در برابر پاسخ ایران به طرح اتحادیه اروپا تغییر داده‌اند و در حالی که پیش از این می‌گفتند جواب ایران سازنده است اکنون در قالب بیانیه پاسخ ایران را زیر سوال برده‌اند، خاطرنشان کرد : علت این موضوع روشن است. اروپایی‌ها سال‌هاست که نشان داده‌اند که هیچ اراده‌ای در مقابل آمریکا از خود ندارند.

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات برجام ۲۰۱۵ نیز اروپایی‌ها فقط اجرا کننده سناریو آمریکا بودند، تصریح کرد: در مذاکرات ۱+۴ نیز این اتفاق افتاد و در جریان مذاکرات وین نیز اروپایی‌ها کاره‌ای نبودند و به نظرم هر توافقی که بخواهد انجام شود نباید روی اروپایی‌ها حساب چندانی باز کرد.  

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها در اجرای برجام به وظایف خود عمل نکردند، افزود: پس از خروج آمریکا از برجام نیز اروپایی‌ها وعده های زیادی دادند تا ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند و از برجام خارج نشود ولی در عمل به هیچ کدام از آنها عمل نکردند. 

وی با بیان این‌که «یکی از مشکلات ما در سیاست خارجی این است که درک درستی از ظرفیت‌های موجود نداریم» در بخش دیگری از صحبت‌های خود مدعی شد که موضوع مذاکرات وین پروژه دولت قبل بود که آن را به جلو برد و سپس دولت فعلی نیز ادامه داد ولی  این روند با دیدگاه‌های دولت فعلی در تعارض قرار گرفت. دولت انقلابی و ولایت‌مدار در ادامه متوجه این موضوع شدند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا و افغانستان  با بیان این‌که «ما از ابتدا باید با دیپلماسی روشن و رسانه‌ای مذاکرات را جلو می‌بردیم تا نشان دهیم که آنها برای حل و فصل اختلافات نیامدند بلکه به دنبال این هستند که مناسبات گذشته خود را با پوشش برجام به ایران تحمیل کنند»، افزود: دولت آقای رئیسی در حال ادامه  مسیر گذشته بود و اکنون متوجه این موضوع شده اند.

ظهروند با بیان اینکه وقتی ایران پاسخ اول خود را داد، آقای بورل اظهار کرد که پیشنهاد ایران سازنده بوده ولی اکنون به او دستور داده‌اند که ساکت باشد، افزود: وزیر خارجه آمریکا نیز می‌گوید ما طرحی را دنبال می‌کنیم که منافع ملی آمریکا را تامین کند. قطعا ایران نیز به دنبال توافقی است که منافع ملی‌اش تامین شود. 

این عضو پیشین شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه «تروئیکای  اروپایی مجموعه‌ای سرسپرده‌اند و از ابتدا با آمریکا بسته بودند» ، افزود: ما باید این اطمینان را داشته باشیم که اروپایی‌ها از طرحی که مورد پذیرش آمریکا قرار نگیرد حمایت نمی‌کنند؛ چرا که آنها سربازان پیاده واشنگتن هستند. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها