کد خبر: 700239
تاریخ انتشار :

تحلیل نامه نیوز؛

کاهش مشارکت به نفع کیست؟

برخی گروه‌های سیاسی که رای‌آوری آنها بیش از بدنه پیرامونی‌شان نیست درصدد حذف سلایق سیاسی از طریقی غیر از صندوق رای هستند زیرا منفعت خود را در این رویه می‌بینند.

کاهش مشارکت به نفع کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - انتخابات مجلس آتی در چشم برهم زدنی از راه خواهد رسید و فرصت زیادی برای چینش نیروها از سوی گروه‌ها و طیف‌های سیاسی باقی نمانده است. در این شرایط اما شاهد رویکردی قابل تامل از سوی برخی گروه‌ها هستیم! آنهایی که به جای تمرکز بر برنامه‌ریزی انتخاباتی و تهیه لیست و معرفی نیروهای کمترشناخته شده خود، در پی تخریب گروه‌های رقیب و حتی بعضا در پی کاهش مشارکت هستند.

در کمال تعجب شاهدیم که برخی گروه‌های سیاسی بر خلاف توصیه و تاکید مسئولان و مقامات از جمله مقام معظم رهبری بر اهمیت افزایش میزان مشارکت، اظهارنظرهایی می‌کنند که نتیجه‌ای غیر از تخریب نهاد انتخابات و دلسردی مردم از صندوق رای ندارد! درباره چرایی این رویه اما باید بحث و بررسی‌های بیشتری انجام داد. چراکه برخی معتقد هستند این قبیل رویکردها از سر ناآگاهی یا تندرویی‌های سیاسی صورت می‌گیرد. برخی دیگر از تحلیلگران اما باور دارند که این گروه‌ها اتفاقا هدفمند چنین می‌کنند و سودشان در کاهش مشارکت است. 

گذشته از اینکه جریان اصلاحات مدام جریان اصولگرا را به استقبال از کاهش مشارکت متهم کرده و سعی دارد که خود را برنده مشارکت حداکثری بداند؛ شاهدیم که برخی طیف‌های رادیکال که متاسفانه در گروه اصولگرا جای می‌گیرند، رویکردی ضد مشارکت اتخاذ کرده‌اند. این رویکرد اما چنانچه اصلاح‌طلبان ادعا می‌کنند در جریان اصولگرایی عمومیت ندارد و اتفاقا مورد نقد بسیاری از گروه‌های میانه‌رو، چهره‌های معقول و حتی رسانه‌های اصولگرا است. 

شاهد این مدعا اشاره‌ای است که روزنامه اصولگرای فرهیختگان در شماره امروز خود به «گروه‌های ضدمشارکت اصولگرا» دارد. این رسانه اصولگرا نوشته: «علی‌رغم نیاز به وجود شکل‌گیری یک عزم همگانی اما برخی گروه‌های سیاسی که‌ قدرت رای آوری‌شان از بدنه ایدئولوژیک حامی فراتر نرفته و ‌تنها در صورت پایین بودن میزان مشارکت قدرت رای‌آوری دارند به سمت تئوریزه کردن کاهش مشارکت حرکت کرده‌اند.»

فرهیختگان البته در ادامه گزارش خود مصادیقی را ذکر کرده و نوشته: «اواسط آبان ماه بود که توییت قاسم روانبخش در فضای رسانه‌ای سر و صدا کرد. عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در مطلبی خواهان رد صلاحیت نامزدهایی شده بود که از نظر وی در تراز انقلاب اسلامی محسوب نمی‌شوند. ... پس از چند ماه صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری نیز اظهاراتی را مطرح کرد که تا حدی موید نظر روانبخش بود. صادق محصولی در مجمع عمومی حزب پایداری واژه خالص‌سازی را اسم رمز حمله به شایسته‌سالاری دانسته و مطالبه‌اش از دولت را اینگونه مطرح کرد: «دولت ضعف‌هایی هم دارد. اصلی‌ترینش این است که برخی افراد حاضر در دولت، مثل خود رئیس‌جمهوری در فکر و عمل، تحولگرا نیستد ولی همچنان در دولت حضور دارند. از دولت انتظار داریم و مطالبه می‌کنیم هرچه سریع‌تر نیروهای کارآمد انقلابی را جایگزین چنین افرادی کند و اسیر شانتاژهایی چون اتهام خالص‌سازی نشود.» پس از آنکه تاجگردون توسط شورای نگهبان تایید‌صلاحیت شد برخی نمایندگانی که در رد اعتبارنامه در مجلس یازدهم نقش داشتند خواهان رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان شدند؛ حال‌آنکه چنین مطالباتی صرفا برای شورای نگهبان هزینه‌تراشی کرده و اعضای شورا را برای بررسی دقیق صلاحیت سایر نامزدها تحت فشار قرار می‌دهد. حمید رسایی از دیگر چهره‌هایی است که برای اعمال نظر خود شورای نگهبان را تحت فشار قرار داده است. رسایی در مطلبی با عنوان «تایید صلاحیت روحانی: کاهش مشارکت» مدعی شده رئیس‌جمهور سابق ایران 800 هزار شاکی خصوصی دارد که تایید صلاحیت روحانی ناامیدی آنها و در نتیجه کاهش مشارکت را درپی خواهد داشت. رئیس کمیته انتخابات شریان درحالی با چنین مطلبی تهدید به کاهش مشارکت می‌کند که شرایط امنیتی ایجادشده علیه کشور ایجاب می‌کند تا همه گروه‌های سیاسی برای آوردن سلایق مختلف پای صندوق فعال شوند. »

فرهیختگان این قبیل اظهارات و مواضع را تلاشی برای حذف رقیب از طریقی غیر از صندوق رای قلمداد کرده و نشان دهنده عدم توانمندی صاحبان این نظریات در جذب آرایی فراتر از بدنه پیرامونی خود می‌داند. 

اینکه مسئولان برگزاری انتخابات از نهادی ناظر گرفته تا دستگاه‌هایی اجرایی چقدر به این تفکر فرصت داده و با کاهش سلایق سیاسی حاضر در انتخابات زمینه مشارکت حداکثری را فراهم می‌کنند، یا نمی‌کنند بحث مفصلی است اما نگاهی به بیان کنندگان این مواضع و بررسی جایگاه آنها در ساحت سیاسی ایران نشان می‌دهد که گروه‌ گروه ها خواهان کاهش مشارکت هستند و نفع خود را در این امر می‌بییند. 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها