کد خبر: 618089
تاریخ انتشار :

اصلاح‌طلبان چشم انتظار ظریف/ وزیرخارجه امروز به نهاد اجماع‌ساز می‌رود؟

عضو جبهه اصلاحات ایران می‌گوید: عده‌ای از اصلاح طلبان به دنبال توقعات حداکثری هستند و می‌خواهند نامزدشان تایید شود و اگر نشد به انتخابات ورود تشکیلاتی نداشته باشند، جمعی نیز می‌خواهند به هر طریقی در انتخابات شرکت کنند و حتی اگر جبهه اصلاحات نامزد نداشته باشد، پشت نامزد‌های غیر اصلاح طلب قرار گیرند که البته تعدادشان بسیار کم است.

اصلاح‌طلبان چشم انتظار ظریف/ وزیرخارجه امروز به نهاد اجماع‌ساز می‌رود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

معرفی ۱۴ کاندیدای اصلاح طلب از سوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، مهمترین گام انتخاباتی این نهاد چند روز مانده تا ثبت نام کاندیدا‌های ریاست جمهوری بود و بنا به روایت‌ها تا چند روز آینده گام‌های بلندتری نیز با معرفی چند کاندیدای نهایی از دل این لیست برداشته خواهد شد.

بنا بر اخبار اعلامی از سوی جبهه اصلاحات کاندیدا‌های معرفی شده با حضور در جلسات جبهه اصلاحات ایران، برنامه‌های انتخاباتی خود را ارائه می‌کنند و تا به امروز نیز برخی از نامزد‌های حاضر در لیست با حضور در جلسات این جبهه به ارائه برنامه پرداخته اند. آنگونه که اعتماد روایت کرده است سیدمحمد صدر و عباس آخوندی از جمله چهره‌هایی بوده اند که برنامه‌های خود را به نهاد اجماع ساز ارائه داده اند.

نگاه ها، اما بیشتر به سمت محمد جواد ظریف به عنوان صدرنشین این لیست و دیگر کاندیداها، چون اسحاق جهانگیری، تاج زاده، پزشکیان و عارف است که شانس بیشتری برای معرفی شدن به عنوان کاندیدای نهایی دارند.

جبهه اصلاحات به دنبال بهترین انتخاب است

در همین راستا، اسماعیل گرامی مقدم عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره انتقادات به حضور برخی چهره‌ها در لیست ۱۴ نفره این نهاد که یا امکان تایید صلاحیت آن‌ها پایین است (تاج زاده) یا علاقه‌ای به کاندیداتوری ندارند (ظریف)، گفت: این انتقاد را به نهاد اجماع‌ساز را وارد نمی‌دانم. جبهه اصلاحات در حال انجام اقدامی شایسته در جهت بهترین گزینش است و این قضاوتی زودهنگام از آن چیزی است که در شورا می‌گذرد.

وی ادامه داد: در لیست ۱۴ نفره افرادی هستند که یا خودشان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند مثل آقای تاجزاده یا دیگران آن‌ها را به عنوان کاندیدا معرفی کرده اند مثل آقای ظریف. در بین نامزد‌ها کسانی نیز هستند که هم صلاحیت آن‌ها توسط شورای نگهبان تایید خواهد شد هم خودشان تمایل به نامزدی دارند و احزاب و تشکل‌ها نیز آن‌ها را نامزد کرده‌اند؛ بنابراین باید منتظر بررسی جبهه اصلاحات بود

در فرایندی دموکراتیک از بین نامزد‌ها رأی گیری خواهد شد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه تا به امروز یک سوم از ۱۴ نفر کاندیدا آمده و برنامه خودشان را ارائه داده‌اند، گفت: همه ۴۶ نفر عضو جبهه نیز سخنان آن‌ها را شنیده‌اند و در روز آخر که احتمالا فردا یا پس فردا باشد در یک فرایند دموکراتیک در مورد نامزد‌هایی که بیشترین رای بیاورند، تصمیم خواهند گرفت.

برخی معتقدند باید به هر طریقی در انتخابات شرکت کرد حتی با نامزد غیراصلاح طلب

وی با اشاره به نگاه‌های انتخاباتی متفاوت در جریان اصلاحات گفت: عده‌ای به دنبال توقعات حداکثری هستند و می‌خواهند نامزدشان تایید شود و اگر نشد به انتخابات ورود تشکیلاتی نداشته باشند، جمعی نیز می‌خواهند به هر طریقی در انتخابات شرکت کنند، حتی اگر جبهه اصلاحات نامزد نداشته باشد، پشت نامزد‌های غیر اصلاح طلب قرار گیرند که البته تعدادشان بسیار کم است.

گرامی مقدم با تاکید بر اینکه عده زیاد و قابل توجهی به دنبال این هستند که از نامزدی حمایت کنند که اصلاح‌طلب بوده و شورای نگهبان نیز او را تایید کند، گفت: این عده معتقدند کاندیدای اصلاح طلب باید نیروی پاکدست و با سابقه‌ای روشن باشد و هیچ خطایی در سابقه آن وجود نداشته باشد و البته دارای مقبولیت و جذابیت رای نیز باشد و بیشترین رای را بیاورد.

مصوبه شورای نگهبان اجازه ثبت نام را به برخی کاندیدا‌ها نمی‌دهد

این چهره اصلاح طلب گفت:‌این معیار‌های مهمی هستند که اعضای حقیقی و حقوقی جبهه اصلاحات در این قالب تصمیم‌گیری می‌کنند. اما باید دید که این ۴۶ نفر به چه افراد و اشخاصی رای خواهند داد. ضمن اینکه مصوبه شورای نگهبان، طبعاً اجازه ثبت نام به عده‌ای را نخواهد داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا احزاب معرف از برنامه‌های ظریف دفاع کرده‌اند یا خودش برای تشریح برنامه هایش در نهاد اجماع حاضر شده است، گفت: روز شنبه نوبت ایشان است که در جبهه حضور یابد. در شورای سیاستگذاری من و آقای حق‌شناس تاکید کردیم که هر کسی که نامزد انتخابات می‌شود خودش باید برنامه‌های انتخاباتی‌اش را تشریح کند و هیچ نماینده‌ای از سوی کانیدا قابل قبول نیست؛ تا امروز نیز تمامی نامزد‌ها خودشان در نهاد اجماع ساز حاضر شده و از برنامه هایشان دفاع کرده‌اند و مورد سوال اعضای جبهه قرار گرفتند تا خطا‌های گذشته به وجود نیاید، بنابراین آقای ظریف یا شخصیت‌های دیگر خودشان در جبهه حاضر می‌شوند و جبهه شخص دیگری را نخواهد پذیرفت.

ممکن است برخی اصلاح طلبان راهشان را از هویت اصلاح طلبی جدا کنند

وی درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان در صورتی که کاندیدای قابل قبول نداشته باشند به کاندیدای ائتلافی روی خواهد آورد، اظهار داشت: در انتخابات مجلس یازدهم تصمیم گرفتیم اگر شورای نگهبان نامزد‌های اصلاح‌طلب را تایید نکرد، ما لیست ندهیم که البته عقلانی و منطقی است که وقتی ما نامزد اصلاح‌طلب نداشته باشیم نباید لیست دهیم. به همین دلیل و با توجه به تجربه دوره گذشته بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان به دنبال این باشند. البته اکثر اصلاح طلبان چنین نظری دارند، اما ممکن است عده‌ای راهشان را جدا کنند، همانطور که در انتخابات مجلس یازدهم خودشان جدا کردند. اما اکثر اصلاح طلبان می‌خواهند با هویت اصلاح‌طلبی در انتخابات حاضر شوند.

این عضو نهاد اجماع ساز با اشاره به سخنان رهبری در مورد مشارکت حداکثری در انتخابات اظهار داشت: با توجه به فرمایشات رهبری چند نامزد اصلاح طلب تایید خواهند شد و یک رقابت جدی خواهیم داشت و اصلاح طلبان با یک نظرسنجی می‌توانند به یک نامزد واحد دست پیدا کنند. این شرایط انتخاب مثل شرایط انتخابات گذشته نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند چشم بسته و از روی اجبار رویکردشان به سمت یک نامزد غیر اصلاح‌طلب باشد.

منبع: خبرآنلاین

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها