کد خبر: 639215
تاریخ انتشار :

واریز یارانه نقدی جدید بحساب این خانوارها ؛ امشب؟ | چه کسانی مشمول می شوند؟

رئیسی وعده داده بود که از آذر ماه یارانه جدید پرداخت شود. ماه گذشته هم او برخی از چهره‌های اقتصادی را به پاستور دعوت کرد تا از آنها برای مسائل اقتصاد نظرخواهی کند.

واریز یارانه نقدی جدید بحساب این خانوارها ؛ امشب؟ | چه کسانی مشمول می شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش پایگاه خبری رستانیوز: یارانه نقدی در این سالها به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خیلی از خانوارهای کم درآمد بوده است و از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این طرح اجرا شد. یارانه نقدی برای هر فرد 45 هزارتومان در نظر گرفته شده است . در رابطه با یارانه نقدی در این مدت اخیر اخبار زیادی منتشر شده که هنوز عملی نشده است.علاوه بر یارانه نقدی، یارانه معیشتی هم به بعضی از خانوارها تعلق میگیرد.

رئیسی وعده داده بود که از آذر ماه یارانه نقدی جدید پرداخت شود. ماه گذشته هم او برخی از چهره‌های اقتصادی را به پاستور دعوت کرد تا از آنها برای مسائل اقتصاد نظرخواهی کند.

آنگونه که احمد توکلی گفته بود محور جلسه اقتصادی با رئیس جمهور تصمیم‌گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و پاسخ به این سوال که چگونه باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را جبران کرد؟ توکلی گفته بود یکی از پیشنهادات این جلسه، پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی بود.کمی بعد گفته شد دولت فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و همچنان به پرداخت آن ادامه می‌دهد. این خبر خود به خود به معنای این بود که یارانه نقدی ۱۱۰ هزار تومانی منتفی است و فعلا پرداخت نمی‌شود.

اما رئیسی دیشب در سخنان خود دوباره به مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: دولتش در نظر دارد که دست دلال‌ها را از ارز ترجیحی حذف کند و کاری کند که این ارز مستقیم وارد جیب مردم شود.

او گفت: در دولت تهمهیداتی برای این قضیه اندیشیده شده که بتوانیم دست دلال ها را قطع کنیم و این امکان مستقیم در جیب مردم قرار بگیرد. در دولت بنا داریم در نظام توزیع و هم در تخصیص اعتبارات جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به طرف این برویم که مردم بهره‌مند شوند.به نظر می‌رسد که این گفته‌های رئیسی به معنای این است که دولت می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها را حذف کند و اعتبار آن را به شکل دیگری در اختیار مردم قرار دهد.

اما یارانه جدید، در سال جاری پرداخت می‌شود؟ به نطر می‌رسد اگر برنامه دولت حذف یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه نقدی باشد، پرداخت این یارانه به سال بعد موکول شود.

چون قرار است اعتبار این یارانه از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود. یعنی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها را حذف کند و اعتبار آن را به صورت نقدی به مردم بدهد. به گفته رئیسی در ابتدای سال جاری پیش‌بینی شده که ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شود. اما رئیسی گفته کل این اعتبار خرج شده و چیزی از آن به دولت جدید نرسیده. پس این به آن معناست که اعتباری برای پرداخت یارانه جایگزین وجود ندارد.اما احتمال دارد که در بودجه سال ۱۴۰۱ این اعتبار به جای پرداخت به دلالان و واسطه‌گران به مردم داده شود.

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ خبر داده و ادامه داد: در بودجه بندی سال آینده برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک‌صد هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطاء این ارز در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه گفت: با وجود حذف اعطاء این نوع تخصیص در بودجه‌بندی سال آینده از راهکار جایگزین، مبلغ یک صد هزار میلیارد تومان برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی، برای حمایت از این اقشار باشد.

معاون اقتصادی دولت در آبان ماه از اخبار خوش اقتصادی در آذر ماه خبر داده بود. برخی این اخبار خوش را به موضوع افزایش یارانه نقدی پیوند زده بودند. در ادامه زمان واریز یارانه جدید دولت رسید را با جزئیات بخوانید.

؛ چندی قبل معاون اقتصادی دولت سیزدهم از اخبار خوش اقتصادی در آذر ماه امسال خبر داده بود. بر این اساس بسیاری از ناظران نزدیک به دولت خبر از افزایش یارانه نقدی در آذر ماه امسال داده بودند. در حال حاضر یارانه نقدی 45 هزار تومانی در کنا یک یارانه معیشتی به حدود 60 میلیون نفر پرداخت میشود. با تورمهای افسار گسیخته سالهای اخیر این یارانه ها جوابگوی هزینه های خانوار نیست و بایستی طرح جدیدی در این حوزه پیاده شود.

حالا در آذر ماه قرار داریم و بسیاری از مردم خواهان شفاف سازی وضعیت یارانه ها هستند. نکته جالب توجه اینکه در بودجه سنواتی نیز بر حذف سه دهک اول یارانه بگیر تاکید شده و از محل حذف این سه دهک امکان افزایش یارانه نقدی سایر مردم وجود دارد.

از همه اینها مهمتر بعد از حذف دلار 4200 تومانی دست دولت برای پرداخت یارانه به مردم باز خواهد شد. چرا که هزاران میلیارد تومان منابع در اختیار دولت جهت پرداخت به دهکهای پایین و جبران کسری بودجه فراهم خواهد شد.

اما مشخص نیست چرا دولت امسال و در فصل پاییز اقدام به حذف ارز 4200 تومانی واردات کالاهای اساسی نکرده است. اگر قرار باشد دولت منتظر تصویب بودجه 1401 و اجرای آن در سال بعد باشد ممکن است در یک وضعیت بسیار سخت تر تورمی جهت حذف ارز 4200 ( به دلیل همزمانی ایام نوروز و شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای خوراکیها) قرار گیرد.

در حالی که مردم منتظر واریز یارانه جدید هستند و دولت وعده داده که در آذر کارت اعتباری به خانوارها بدهد؛ خبری از پرداخت یارانه‌ای منتشر شده که کمی عجیب به نظر می‌رسد.

قرار بود در هفته سوم مهر ماه امسال کاهش۱۰ درصدی نرخ در سه محصول اصلی شیر و پنیر و ماست عملیاتی شود؛ اما این اتفاق رخ نداد.مشکلی که سخنگوی انجمن صنایع لبنی دلیل آن را عدم انگیزه خرده‌فروشی‌ها برای دریافت و عرضه این سه قلم کالا به دلیل کاهش سود این اقلام دانست.

انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه‌ای به دولت اعلام کرده تولیدکنندگان صنایع لبنی آماده هستند اقلام مورد نیاز دهک‌های محروم را به هر میزان که دولت مشخص کند در میادین میوه و تربار یا با قرار دادن در سبد و بن الکترونیکی کالای خانوارهای محروم تامین کند.اگر قرار باشد دولت به واسطع تولییدکنندگان صنایع لبنی یارانه توزیع کند، این یارانه از جنس کالا خواهد بود. در سال‌های گذشته نیز دولت سبد کالا به خانوارها داده اما با حواشی بسیاری همراه شد.

این پیشنهاد انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در حالی مطرح شده که قرار بوده دولت در آذر ماه به خانوارها کارت اعتباری بدهد.ابراهیم رئیسی یکی از برنامه‌های اقتصادی خود را اعطای کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی اعلام کرده که به گفته او قرار است در آذر ماه اعطا شود اما پس از گذشت حدود دو هفته هنوز اطلاعات جدیدی منتشر نشده است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز وعده داده بود که دولت در آذر ماه خبرهای خوبی دارد، انتظارها بر این بود که خبر خوب دولت همان کارت اعتباری باشد اما در روزهای اخیر این خبر خوب به یک موضوع بورسی تغییر کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها