کد خبر: 645365
تاریخ انتشار :

خبر مهم درباره وام بازنشستگان

پرداخت وام بدون ضامن از حدود یک ماه پیش به دستور رییسی و با پیگیری‌های وزیر اقتصاد آغاز شد.

خبر مهم درباره وام بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وام بازنشستگان کشوری از ۱۰ به ۱۲ میلیون تومان برای ۳۰۰ هزار نفر با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه اجرایی شده است.صندوق بازنشستگی کشوری به منظور حمایت اجتماعی و اجرای طرح‌های رفاهی از بازنشستگان دورۀ جدید ارائه تسهیلات وام بازنشستگان را به اجرادرآورده است.طبق آخرین خبرها چند نوبت از وام بازنشستگان  پرداخت شده است. مقدار وام بازنشستگان در حال حاضر۱۲ میلیون تومان است. در ادامه آخرین خبرها از وام بازنشستگان را می خوانید.

یکماه پس از اجرای طرح پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن، امروز بازنشستگان نیز نسبت به فرایند دریافت این وام اعتراض دارند.

آنگونه که در ابتدا اعلام شد، قرار بر این بود که وام بدون ضامن و وثیقه و با تکیه بر اعتبارسنجی توسط بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد تا سقف ۱۰۰میلیون تومان به کارمندان، مستمری‌بگیران، بازنشستگان و همچنین کارمندان شرکت‌های بزرگ خصوصی که حقوق خود را از بانک‌های دولتی و یا بانک‌های خصوصی‌سازی شده دریافت می‌کنند با گواهی کسر از حقوقشان پرداخت شود.

البته علاوه بر گواهی کسر از حقوق در جریان اعتبارسنجی، فرد نباید معوقاتی در نظام بانکی داشته باشد و همچنین خالص حقوق فرد باید اقساط وامی که قصد دریافت آن را دارد و همچنین سایر اقساطی که برای وام‌های دیگر پرداخت می‌کند را داشته باشد.

در ابتدا فعالان بخش خصوصی و صاحبان مشاغل آزاد نسبت به طرح وزارت اقتصاد انتقاد کردند و معتقد بودند نادیده گرفته شدند اما معاون وزیر اقتصاد در واکنش به این موضوع گفت که ابزاری برای اعتبارسنجی این افراد در دست نیست و طرح پرداخت وام بدون ضامن به این این معنا نیست که هرکسی بتواند با مراجعه به بانک تسهیلات دریافت کند، بلکه در این مرحله بیشتر قصد دارند که پرداخت وام به حقوق بگیران را تسهیل کنند.

فارغ از این موضوع که از ابتدای اجرای این طرح بسیاری از کارشناسان، مدیران بانکی و حتی برخی نمایندگان مجلس به نبود منابع کافی در بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات اعتراض کردند؛ از طرفی بسیاری معتقد بودند نظام اعتبارسنجی در ایران سازوکار لازم را ندارد تا بتواند تسهیلات را به افراد مناسبی پرداخت کند.

 با این وجود در جریان پرداخت این وام نیز مشکلات بسیاری برای متقاضیان به وجود آمد. به تازگی نیز، بازنشستگانی که برای دریافت تسهیلات خرد بدون ضامن به شعب بانک‌ها مراجعه کردند به فرایند موجود اعتراض دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها