کد خبر: 632352
تاریخ انتشار :

صدور مجوز "جانسون‌ اند جانسون" در ایران

​رئیس سازمان غذا و دارو از بررسی واکسن اسپوتنیک لایت در کمیته علمی واکسن و تایید آن در کشور خبر داد و گفت: واکسن کرونای جانسون اند جانسون نیز در ایران تایید شد.

صدور مجوز "جانسون‌ اند جانسون" در ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا، محمدرضا شانه ساز از بررسی واکسن اسپوتنیک لایت در کمیته علمی واکسن و تایید آن توسط متخصصان علمی خبر داد و اظهار کرد: کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی کشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واکسن، اسپوتنیک لایت را بررسی و تایید کرد و مجوز مصرف اضطراری این واکسن نیز صادر شده است.

 شانه ساز با اعلام این خبر، بیان داشت: در گزارشی که در فضای مجازی منتشر شده از اسپوتنیک لایت به عنوان تنها واکسن تک دُز یاد شده اما باید گفت واکسن جانسون و جانسون نیز تک دُز است که در کمیسیون قانونی ساخت و ورود سازمان غذا و دارو تایید شده است. بنابراین این مطلب که اسپوتنیک لایت، تنها واکسن تک دُز تایید شده در ایران است، صحت ندارد. 

وی افزود: واکسن های ثبت شده در ایران، متنوع و زیاد است. هیچ مساله محرمانه‌ای در این رابطه وجود ندارد و البته دلیلی برای اعلام مکاتبات و مراحل تایید و ثبت یک واکسن در کشور نیز وجود ندارد. 

شانه ساز یادآور شد: متاسفانه کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی که در تامین واکسن مورد نیاز ایران خساست به خرج دادند تا قبل از اینکه تولید کننده‌های داخلی واکسن، نیاز کشور را برطرف کنند، به اقتصاد خودشان آسیب وارد کردند و نتوانستند موفقیتی در کسب سهمی از بازار واکسن ایران داشته باشند. 

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون به دلیل بیماری کرونا و محدودیت های سفر به صورت وبیناری جلسه دارند و رای‌گیری اعضای کمیسیون قانونی ساخت و ورود، به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ اما چون امضای فیزیکی هم مورد نیاز است، ممکن است این روند کمی با تاخیر انجام شود. 

 شانه ساز یادآور شد: ثبت یک دارو یا واکسن در ایران برای کشورهای سازنده و تولید کننده، اهمیت زیادی دارد و وقتی ایران در فهرست کشورهایی وارد می شود که هدف صادراتی آنها هستند، یک امتیاز و برد بزرگ محسوب می‌شود. 

وی افزود: از سال 91 موفق شدیم که به عنوان سیستم نظارتی قوی در حوزه واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت ثبت شویم و این برای کشورها مهم است. بنابراین به محض ثبت یک واکسن در ایران و صدور مجوز مصرف اضطراری، بلافاصله کشورهای سازنده، نام ایران را اعلام می کنند که برای خودشان یک ارزش مضاعف ایجاد کرده باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها