کد خبر: 645460
تاریخ انتشار :

وضعیت بورس امروز | پیش بینی مهم کارشناسان از آینده بورس | این سهامداران سود کردند

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش رو گردآوری شده است.


وضعیت بورس امروز | پیش بینی مهم کارشناسان از آینده بورس | این سهامداران سود کردند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وضعیت بورس در دی ماه چگونه خواهد بود؟ وضعیت بورس در دی ماه صعودی می شود؟ وضعیت بورس تا آخر سال نزولی می شود یا خیر ؟ درادامه درخصوص وضعیت بورس در شرایط کرونا و شرایط حضور سهامداران در مجامع شرکت های بورسی را بررسی می کنیم همچنین درباره بعضی از سوالات درباره وضعیت بورس در این ماه توضیح خواهیم داد.

پیش بینی مهم ۱۰ کارشناس از آینده بورس

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش رو گردآوری شده است.

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)

۳. منفی. کاهشی

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس

توضیحات

کورش آسایش

گزینه دوم. ابهامات اقتصادی و سیاسی زیاد باعث افزایش ریسک و عدم تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران شده است.

آرتا اسدی

گزینه اول. با توجه به این که اصلاحات تمام شده و هفته قبل رشد زیادی نداشتیم، به احتمال زیاد هفته آینده شاهد شرایط افزایشی خواهیم بود که البته تصمیمات سیاسی و نظامی منطقه می‌تواند تاثیر جدی بر این موضوع بگذارد، روند ر‌ا ناپایدار کند و یا تغییر جدی دهد.

فردین آقابزرگی

گزینه دوم. عدم رفع ابهام در رشد یا کاهش نرخ ارز و فرسایشی شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای

آراد پورکار

گزینه دوم. بازار سرمایه از نگاه ارزش معاملات هنوز کم رمق است و از طرفی دیگر از حمایت تکنیکالی خوبی برخوردار است. به همین دلیل فعلا تغییر چشمگیری را متصور نیستم.

علیرضا تاجبر

گزینه اول. با توجه به اخبار مثبت از مذاکرات برجام و همچنین نهایی شدن اقلام بورسی بودجه، انتظار روند صعودی ملایم در هفته پیش رو دور از ذهن نیست.

محمد خبری‌زاد

گزینه دوم. این هفته نیز بازار خنثی خواهد بود.

فرهنگ حسینی

گزینه دوم. بازار در انتظار مذاکرات و اثرش بر روی قیمت دلار و تصویب بودجه در مجلس است.

بابک سالاروند

گزینه دوم. با توجه به خروج نقدینگی و عدم واکنش به عوامل بنیادی از جمله قیمت نفت و حمایت حقوقی‌ها در نمادهای شاخص ساز، انتظار می رود در صورت مشخص نشدن نتیجه توافق هسته‌ای این رویه در بازار سرمایه ادامه پیدا کند و شاهد نوسانات کمتری از بازار سرمایه در هفته پیش رو باشیم.

حسین مریدسادات

گزینه دوم. با توجه به کاهش ارزش معاملات بازار در هفته گذشته و خروج مجدد ١١٠٠ میلیارد تومان توسط حقیقى ها از بازار، نمى‌توان هفته پر رونقى را براى بازار پیش بینى کرد. تا مادامى که ارزش معاملات بالا نرود نمى‌توان از بازار انتظار صعود ویژه‌اى را داشت.

علی ملک لی

گزینه اول. در حرکت اخیر شاخص، میل به کاهش دیده نمی‌شود و با اخبار مثبت سیاسی امیدواریم بازار سبزی را در پیش داشته باشیم.

با توجه به انتخاب ۷۰ درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر) توسط کارشناسان، انتظار می‌رود شاخص کل هفته کم نوسانی را پیش سر بگذارد.

 بورس روزهای گذشته را با افت ۵۱۹ واحدی کار خود را آغاز کرد. کارشناسان می‌گویند روند معاملات تا پایان سال به همین شکل نوسانی باقی می‌ماند.

شاخص کل بورس تا ساعت ۱۱ در محدوده یک میلیون ۲۸۲ هزار واحدی ایستاد. همچنین ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به ۴۶۵میلیارد تومان رسید.

خودرو، فسبزوار، شتران، سپید، برکت، فملی و خساپا جز نماد‌های تراکنش بورس و فزر، تجلی، توسن، کرمان، گدنا، مدیریت و فجهان نماد‌های پرتراکنش فرابورس شدند.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار‌های مالی می‌گوید: شاخص کل بورس افت چندانی نداشته است. خریدار و فروشنده حاضر نیستند در قیمت‌ها معامله کنند.

وی توضیح می‌دهد: بازار نسبتا در نقاط تعادلی معامله می‌شود و صف خرید یا فروش قوی وجود ندارد.

این کارشناس بازار‌های مالی اظهار می‌کند: میزان P/E شرکت‌های بزرگ روی عدد چهار تا پنج و شرکت‌های کوچک روی عدد شش تا هشت است. در نتیجه می‌توان گفت بازار سرمایه از لحاظ سودآوری مشکلی ندارد.

اشتیاقی ادامه می‌دهد: قیمت دلار برای فعالان بورسی هنوز تثبیت نشده، به همین دلیل سهامداران نمی‌توانند در یک جهت مشخص خرید کنند. تا زمانی که وضعیت برجام و نرخ دلار مشخص نشود بازار مثل امروز نوسانی معامله می‌شود.

این کارشناس بازار‌های مالی اظهار می‌کند: در اسفندماه به طور سنتی خریدار قوی نداریم؛ بنابراین نباید انتظار رشد از بازار داشته باشیم.

وی با اشاره به معاملات سال آینده می‌گوید: سال ۱۴۰۱ با مشخص شدن نتیجه مذاکرات و تاثیر آن روی نرخ دلار می‌توان انتظار رشد بورس تا پایان تیرماه را داشت. اشتیاقی در نهایت تاکید می‌کند: اغلب سهم‌های موجود در بازار در ارزنده هستند. در نتیجه شاخص تا پایان سال افت چندانی نخواهد داشت.

شاخص کل بورس در این لحظه با رشد ۶ هزار و ۲۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز سبزپوش شد و با رشد ۴۹۶ واحدی ۳۲۵ هزار و ۳۵۸  واحد را ثبت کرد.شاخص فرابورس هم مثبت شد و  به ۱۷ هزار و ۵۲۰ واحد رسید.

 امروز اغلب نمادها در گروه فلزات سبزپوش بودند و فولاد، فملی و فارس، بیش‌ترین تأثیر مثبت و پارسان، پکرمان و کویر بیشترین اثر منفی را بر  شاخص بورس گذاشته‌اند.

هفته سوم بهمن ماه را هم با تمام اتفاقات خوب و بدش پشت سر گذاشتیم. شاخص کل نتوانست مقاومت یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد را رد کند و در مجموع ۱.۵درصد افت داشت. ویژگی بارز معاملات این هفته، اثرات توافق مذاکرات برجام بر معاملات بازار سهام بود. با شدت گرفتن احتمال توافق، همانطور که انتظار می‎‌رفت بازار در واکنش به کاهش قیمت دلار ترس خود را نشان داد. به دنبال آن، با کاهش قیمت دلار در آینده گروه‌های صادراتی و گروه‌های برجامی مثل خودرو و بانک تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

بسیاری از فعالان بازار، برجام را با کاهش قیمت دلار برابر می‌دانند که البته در صورت کلی تحلیل درستی است. اما میزان این کاهش مهم است. با توجه به بودجه ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد که دلار آزاد در سال آینده کمتر از ۲۳ الی ۲۴ هزار تومن نشود. همچنین با تگاهی به گذشته مشخص است که کورولیشن یا هم‌ بستگی زیادی بین قیمت دلار و بازار سهام بوده همواره وجود داشته است. اما در رالی اخیر دلار که تا بالای ۳۰تومان هم رفت بازار سرمایه رشدی نکرد. در نتیجه با افت آن هم انتظار نداریم که افت چندانی را در بورس شاهد باشیم.

بنابراین، این جنبه منفی برجام اثر زیادی بر بازار سهام نخواهد داشت. اما مشخصا بازار همیشه منطقی عمل نمی‌کند و احساسات نقش بسیار پررنگی در تعیین قیمت‍‍‌ها در بازه‌های کوتاه مدت دارند و در حال حاضرهر چند نسبت به گذشته واکنش بازار منظقی تر شده اما همچنان بعضی از سهم‌ها بیش از حد به استقبال اثرات منفی برجام رفته‌اند.

 از طرفی دیگر برجام در دید میان‌مدت و بلندمدت اثرات مثبت زیادی برای بازار سهام دارد. افزایش مقدار صادرات، افزایش قیمت صادراتی، کاهش هزینه مبادلات مالی ،کاهش هزینه واردات و ...  برخی اثرات مثبت برجام روی صنایع است و دراقتصاد کلان با فروش بیشتر نفت و آزاد سازی منابع، دست دولت باز خواهد شد و کمتر به سودآوری شرکت‌ها چشم خواهد داشت. همچنین پروژه‌های عمرانی دولت شروع خواهد شد. تقریبا از سال ۹۶  پروژه عمرانی در دست دولت نبوده و اجرای این پروژه‌ها یعنی سود آوری مستقیم برای شرکت‌هایی که در گیر پروژه می‌شوند که اکثرا بورسی هستند. بنابراین چرخ اقتصاد بهتر می‌چرخد که این برای بازار سهام هم سود آور است.

نکته دیگر معاملات این هفته، ثبات نسبی در ارزش معاملات خرد سهام بود. به طور میانگین ارزش معاملات خرد سهام در هفته گذشته سه هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بود. سطحی بالاتر از سه هزار میلیارد تومان، اتفاق مثبتی برای بازار است اما به طورکلی اگر این نرخ به بالای چهار الی پنج هزار میلیارد تومان برسد، ثبات به بازار باز خواهد گشت. اگر همزمان با تثبیت ارزش معاملات به بیش ازچهار هزار میلیارد تومان، رشد قیمت یا کندل سبز در شاخص کل داشته باشیم؛ می‌توان به شکل گیری موج صعودی در بازار امیدوار شد.

نکته آخر در مورد عرضه اولیه فزر بود که استقبالی صورت نگرفت و در سقف قیمتی معامله نشد. این موضوع نشان داد بازاری که از کمبود نقدینگی و عدم اعتماد رنج می‌برد جایی برای عرضه اولیه ندارد. مگر اینکه خیلی کمتر از ارزش ذاتی‌اش عرضه شود که بتواند بر ترس سهامدار غلبه کرده و آن را برای خرید ترغیب کند. در غیر این صورت، عرضه اولیه به این شیوه قیمت‌گذاری در این بازار دیگر پاسخگو نیست.

 احتمال نزولی شدن شاخص کل بورس

 معاملات بازار سهام در روز شنبه با همان روند روبه افزایش ارزش معاملات روبه رو می شود. در صورتی که بورس بازان رفتار روز چهارشنبه هفته گذشته را بخواهند پیگیری و تداوم بخشد، شاخص کل بورس با تغییرات منفی روبه می شود و احتمالا شاخص کل بورس دوباره در مسیر نزولی به کانال 1.2 میلیون قرار می گیرد. چرا که فروشندگان دوباره در سمت عرضه فعال شدند. همچنین در صورتی که خریداران بخواهند دوباره در موقعیت جدید فشار به سمت عرضه را در دستور کار قرار دهند، شاخص کل بورس در دامنه محدود در کانال 1.3 میلیون واحد باقی می ماند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها