کد خبر: 647369
تاریخ انتشار :

گفتگوی گسترش نیوز با رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه:

ایران بخشی از نیاز اقتصادی روسیه را تامین خواهد کرد

تیزهوش تابان گفت: پیش بینی می شود با اتفاقات روی داده در منطقه همچنان روند توسعه تجارت ایران با روسیه تداوم یابد

ایران بخشی از نیاز اقتصادی روسیه را تامین خواهد کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روسیه همراه با اوکراین ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم، ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان و ۱۹ درصد از صادرات ذرت جهان را به خود اختصاص داده، از طرف دیگر آمارهای صادراتی محصولات غذایی این کشور نشان می‌دهد خاورمیانه و آفریقا مقصد ۷۰ درصد از صادرات گندم روسیه بوده است. کارشناسان معتقدند این تنش بین این دو کشور قیمت مواد غذایی را به بالاترین حد خود خواهد رساند.  از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند جنگ روسیه و اوکراین فرصت های اقتصادی برای ایران به وجود خواهد آورد. در مقابل عده ای نیز بر این باورند که اقتصاد روسیه به واسطه تحریم هایی که به این کشور اعمال شده است با آسیب های جدی روبرو است و در همین راستا اقتصاد کشور ما هم نیز آسیب خواهد دید.

حال باید دید جنگ روسیه و اوکراین برای ایران اقتصاد و تجارت کشور تهدید به حساب می آید یا فرصت؟ خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

روسیه؛ ؛ اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران

تیزهوش تابان در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات انتشار یافته در ۱۰‌ ماهه سال ‌جاری، ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۹۷۹‌ میلیون و ۹۷۴ ‌هزار دلار صادرات داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷‌درصد رشد داشته است. از کشورهای مذکور فدراسیون روسیه با مبلغ ۴۸۹‌ میلیون و ۹۸۴ ‌هزار دلار؛ اولین مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و در همین مدت، فدراسیون روسیه با ۳ ‌میلیارد و ۳۰۲ ‌میلیون و ۵۸۶ ‌هزار دلار؛ اولین مبدا کالاهای وارداتی کشورمان بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است.

هادی-تیزهوش-تابان

وی افزود: عمده اقلام عمده صادراتی شامل میوه های خوراکی، مواد پلاستیکی و اشیاء آن، سبزیجات، نباتات، ریشه ها و غده های زیرخاکی خوراکی، چدن، آهن و فولاد، فرآورده ها از سبزیجات و میوه ها بوده است و عمده اقلام عمده وارداتی شامل چربی ها و روغن های حیوانی یا نباتی، غلات، چوب و اشیاء چوبی، سبزیجات، نباتات، ریشه ها و غده های خوراکی است.

تداوم تجارت ایران با روسیه

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه پیش بینی می شود با اتفاقات روی داده در منطقه همچنان روند توسعه تجارت ایران با روسیه تداوم یابد، گفت: موضع گیری سایر کشورها در خصوص وقایع اخیر بر مناسبات تجاری آنان تاثیر گذار خواهد بود و قطعاً جمهوری اسلامی ایران این توان را خواهد داشت تا بخشی از نیازهای کشورهای همسایه و منطقه را به خوبی تامین کند. نکته ای مهم در این میان آن است که باید نگاه مان به توسعه صادرات غیر نفتی، نگاهی بلند مدت باشد و نباید تنها به فرصت های مقطعی و موقت دل خوش کنیم.

تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: این صحیح است که باید از فرصت های روی داده به خوبی استفاده کرد اما باید به گونه ای برنامه ریزی و رفتار کنیم که با از میان رفتن این فرصت ها نیز روند توسعه ای تجارت تداوم یابد. به عبارتی ضرورت دارد ابتدا برای از میان برداشتن نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت داخلی گام برداریم و ارتقاء شاخص هایی مانند تولید کالای با کیفیت، با قیمت مناسب و بر اساس خواسته های و الزامات بازار هدف را در دستور کار قرار دهیم، تا بتوانیم در گذر زمان در بازارهای هدف گذاری شده به خوبی نفوذ و جایگاه مستحکمی را در آن ایجاد کنیم. به طور حتم بهره برداری از فرصت های محیطی نیز می تواند در تسریع این روند تاثیر گذار باشد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها