کد خبر: 647814
تاریخ انتشار :

وضعیت بورس امروز | حال و هوای بورس در روزهای پایانی سال

​ پیش‌بینی معاملات بورس در هفته پایانی سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر تعیین تکلیف احتمالی برجام با ابهام همراه شده و زمینه افزایش عرضه در بازار را فراهم کرده است؛ این در حالی است که اکثر کارشناسان آینده این بازار را مثبت ارزیابی کردند و معتقد به نگهداری سهام شرکت‌های بنیادی برای چند ماه آینده هستند.

وضعیت بورس امروز | حال و هوای بورس در روزهای پایانی سال
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وضعیت بورس امروز چگونه خواهد بود؟  بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه چشم انتظارند که ببینند وضعیت بورس امروز صعودی می شود؟ برخی های دیگر نیز معقتدند که وضعیت بورس امروز ممکن است تا آخر سال سیر نزولی به خود بگیرد درادامه درخصوص وضعیت بورس امروز را بررسی کرده همچنین درباره بعضی از سوالات درباره وضعیت بورس امروز  در این ماه توضیحاتی خواهیم داد.

مسیر معاملات بورس از هفته گذشته و تحت تاثیر کاهش ریسک‌های متحمل شده بر بازار با تغییر همراه شد و با روزهایی مثبت و رشد پنج درصدی، هفته سوم اسفندماه را به پایان رساند. ازنظر اکثر کارشناسان، هفته پایانی اسفندماه ۱۴۰۰ می‌تواند تعیین‌کننده آینده بازار سرمایه باشد؛ چراکه تعیین تکلیف برجام ازجمله مسایلی است که به‌عنوان موضوعی مهم، موردتوجه اکثر کارشناسان برای ارزیابی و تحلیل آینده این بازار قرار گرفته است.

دولت سیزدهم در ادامه نوسانات شدید ایجادشده در بازار با اتخاذ برخی از تصمیم‌گیری‌ها به این بازار ورود کرد و اقدامات موثری را به‌منظور کاهش ضرر و زیان سهامداران در بازار در دستور کار قرار داد.در ابتدا این اقدامات با تاثیر چندان مثبتی همراه نبود، اما به‌مرور و با گذر زمان تأثیر تصمیمات اتخاذشده از سوی رییس جمهور و دیگر مسوولان دولتی نمایان شد و اعتماد سهامداران برای ورود سرمایه‌های راکد به این بازار بازگشت که از هفته گذشته شاهد اثر مثبت این اقدامات و اصلاح برخی از زیرساخت‌ها در بازار بودیم.

اکنون و با ورود به هفته پایانی اسفندماه ممکن است برخی سهامداران طبق روند هرساله بازار سرمایه (برای تامین نقدینگی پایان سال) و نیز تحت تاثیر شفاف‌سازی احتمالی از نتیجه برجام، دست به رفتار و فروش‌های هیجانی در بازار بزنند که برخی از کارشناسان اتخاذ چنین تصمیماتی را در بازار از سوی سهامداران اشتباه می‌دانند و معتقدند که سهامداران در شرایط فعلی اقدام به فروش سهام خود نکنند و حداقل تا فصل مجامع در سهام بنیادی باقی بمانند.

با توجه به ارائه چنین پیشنهادهایی از سوی کارشناسان، تعدادی از فعالان بازار روند معاملات بازار سهام هفته پایانی اسفندماه را مورد پیش‌بینی و وضعیت این بازار را از جهات مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند.

 سردرگمی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال

«نوید خاندوزی» پیش‌بینی از معاملات بورس برای چند روز باقیمانده سال کاری بسیار دشوار است، زیرا اکنون روند بازار به‌شدت وابسته به نتیجه مذاکرات برجام است. بعد از اعلام توقف مذاکرات برجام در روز جمعه پیش‌بینی ایجاد فشار فروش در بازار قوت گرفت، اما هرلحظه ممکن است خبری در بازار منعکس شود که مسیر بازار تغییر کند، این مساله در چند هفته گذشته مسیر بازار را تحت تأثیر قرار داده است. ممکن است در اواسط هفته به‌واسطه افزایش نرخ دلار شاهد ثبات قیمتی در بازار باشیم که نمی‌تواند دائمی باشد.

به نظر می‌رسد بازار در هفته پایانی سال به‌نوعی در سردرگمی به سر ببرد و با توجه به تعطیلات پیش رو و نیز عدم تعیین تکلیف برجام، افراد به‌عنوان سهامدار به تعطیلات نخواهند رفت که این امر باعث کاهش فشار خرید در بازار خواهد شد. با توجه به وجود چنین مسایلی بعید به نظر می‌رسد که شاخص بورس به کانال یک‌میلیون و ٤٠٠ هزار واحد ورود کند، درنهایت بازار سهام سال آینده و با دستیابی به توافق در برجام روند بهتری خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها