کد خبر: 647916
تاریخ انتشار :

لایحه جدید دولت برای اجرای طرح صیانت | بررسی جزئیات طرح صیانت در صحن علنی

بیش از یک دوم نمایندگان نیز در نامه ای از ریاست مجلس خواستند که طرح صیانت در صحن بررسی و اشکالات آن برطرف شود.


لایحه جدید دولت برای اجرای طرح صیانت | بررسی جزئیات طرح صیانت در صحن علنی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طرح صیانت یکی از تصمیمات دولت بود که با هدف دفاع از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح شد. طرح صیانت بارها تا مرحله اجرا و حتی لغو پیش رفت. در نهایت چندی پیش با رای موافق بسیاری از نمایندگان مواجه شد و تصمیم بر آن شد که اجرایی گردد. اما باز هم طولی نکشید تا مجددا دستور اجرای طرح صیانت لغو شد. این بار طرح صیانت باید در دستور کار مجلس قرار بگیرد و  هیات رئیسه مجلس نظر خود را در رابطه با طرح صیانت بیان کند. برای بررسی جزئیات این طرح همراه ما باشید.

 

مقام معظم رهبری اخیرا در بیاناتی وضعیت کشور در بخش سخت‌افزاریِ جنگ نرم و فضای مجازی را نسبتاً خوب دانسته و البته نیازمند بهبود و همت رئیس‌جمهور و همکاران برشمردند.

پس از بیانات رهبری، حرف و حدیث از احتمال خروج طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس کلید زده شد. در همین راستا احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم، با اشاره به بیانات رهبری درباره فضای مجازی و سپردن ماموریت ساماندهی آن به دولت گفت: فرمایشات رهبر انقلاب ناظر بر این نکته است که دولت دارای بدنه کارشناسی قابل توجهی است. اگر مجلس بخواهد در موضوعات مختلف ورود پیدا کند، از طریق این بدنه کارشناسی و لوایح دولت باید ورود پیدا کند چرا که جامعیت بیشتری خواهد داشت.

دولت درباره طرح صیانت لایحه بدهد

او در پاسخ به این سوال که ممکن است طرح از دستور کار مجلس خارج شده و دولت درباره آن لایحه بدهد، گفت: پسندیده ترین کاری که می توان انجام داد، این است که دولت لایحه بدهد. آنچه که در طرح صیانت پیش بینی شده، ایجاد پلتفرم های داخلی و در نظر گرفتن منابع مالی برای دولت است. علی القاعده بنابر اصل ۷۵ قانون اساسی، نمایندگان نمی توانند طرح هایی را بدهند که آن طرح ها دارای بار مالی برای دولت باشد. بنابراین از این جهت طرح صیانت با قانون اساسی در تعارض است و مورد ایراد قرار می گیرد. به همین دلیل بهتر است که دولت درباره آن لایحه بدهد. 

طرح صیانت با قانون اساسی در تعارض است

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا موافقان طرح صیانت، لایحه دولت را می پذیرند یا خیر، خاطر نشان کرد: یک طرحی ارائه شده که بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون ویژه ارجاع شده است. در حال حاضر بیش از یک دوم نمایندگان نیز در نامه ای از ریاست مجلس خواستند که طرح صیانت در صحن بررسی و اشکالات آن برطرف شود. هئیت رئیسه مصوبات کمیسیون ویژه را تایید نکرده و این طرح تعارضات قابل توجهی با قانون اساسی و مواضع بالادستی کشور دارد.

وی گفت: طرح صیانت باید مسیر طبیعی خودش را در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون های فرعی طی کند، سپس نظر دولت را درباره آن گرفته و با جامعیت بیشتر، به نحوی که متغرض حقوق ملت و اصل سوم قانون اساسی نشود؛ مراحل تصویب را طی کند. تا زمانی که این ایرادات برطرف نشده، نمی تواند پاسخگوی شرایط کشور باشد. 

فضای مجازی هیچ گاه تهدید نیست

علیرضا بیگی درباره نحوه ورود دولت به طرح صیانت گفت: فضای مجازی مانند اکسیژن است. مردم برای تنفس کردن نیازمند اکسیژن هستند، مردم نیازمند هستند که صدایشان به گوش هم برسد. اگر اکسیژن را از آنان بگیریم، صدای مردم به گوش هم نخواهد رسید. یعنی، امواج صوتی همراه هوا نخواهد شد تا به گوش دیگران برسند.

این نماینده مجلس گفت: همانطور که نمی توان اکسیژن را از مردم گرفت، فضای مجازی را هم نمی توان از مردم مضائقه کرد. در واقع، نگاه تهدید محوری نسبت به این فضا باید برداشته شود. فضای مجازی هیچ گاه تهدید نیست. بسیاری از نظارت های اجتماعی که بر دستگاه ها و شخصیت ها صورت می گیرد، به واسطه فضای مجازی است. ممکن است مشکلاتی در فضای مجازی وجود داشته باشد اما، مانند این است که کودکی بر اثر نادانی و جهل، میخی را در پریز برق فرو کند.

علیرضا بیگی تاکید کرد: به واسطه همین اتفاق می گوییم برای جلوگیری از برق گرفتگی کودکان در تاریکی زندگی می کنیم و برق را حذف می کنیم. این مورد به هیچ عنوان منطقی است. اگر بخواهیم درباره فضای مجازی، ناظرهایی را مشخص کنیم، نباید به اندازه ای باشد که اصل موضوع را زیر سوال ببرد. بلکه زمینه استفاده سودمند مردم از فضای مجازی را باید فراهم کند. همچنین فضای مجازی ارتباط مستقیمی با بسیاری از کسب و کارها در کشور دارد که عملا اعمال هرگونه محدودیت بر فضای مجازی، آنان را به خطر خواهند انداخت. 

طرح صیانتهئیت رئیسه نظر خود را درباره طرح صیانت اعلام نکرده است

علیرضا بیگی درباره نظر دولت و هئیت رئیسه مجلس درباره طرح صیانت گفت: وزیر ارتباطات اعلام کرد که طرح صیانت دارای ایرادات اساسی است. ما منتظر هستیم پاسخ هئیت رئیسه به درخواست نمایندگان مجلس برای بررسی طرح صیانت در صحن علنی هستیم. 

نماینده مردم تبریز، در پاسخ به این سوال که آیا هئیت رئیسه تا کنون درباره طرح صیانت اظهار نظر نکرده است، بیان کرد: خیر. هنوز درخواست نمایندگان برای بررسی طرح در صحن علنی، در نوبت بررسی قرار نگرفته است. 

او درباره پیش بینی اش از سرنوشت طرح صیانت گفت: با توجه به تجربه چند ساله انقلاب اسلامی، هیچ گاه در رویارویی با فناوری، توفیقی به دست نیامده است و این طرح نیز به سرنوشت قبلی ها دچار می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها