کد خبر: 648050
تاریخ انتشار :

فضای مثبت و منفی در طراحی چیست؟

فضای مثبت و منفی در طراحی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

دنیای دکوراسیون، بزرگ، پیچیده، اسرارآمیز و بی‌انتها است. هر روز طراحی و سبکی جدید در آن مورد توجه قرار می‌گیرد و بر اساس آن، طرح‌ها و رنگ‌های جدیدی از انواع مبلمان، لوازم مختلف و اکسسوری‌ها به بازار می‌آیند. اما چیزی که در دکوراسیون همیشه ثابت باقی می‌ماند و بر اساس نوع استفاده از وسایل و لوازم، تغییر می‌کند، نوع فضای مثبت و فضای منفی است.

شاید در ابتدا با شنیدن این دو واژه تصور کنید که منظور از فضای مثبت، فضایی پر از شادی، رنگ‌های زنده و روحیه مثبت است و همچنین فضای منفی به معنای محیطی پر از رنگ‌های تیره و غم‌انگیز است. اما حقیقت این است که شما اشتباه تصور می‌کنید.

دو تعبیر فضای مثبت و فضای منفی در دکوراسیون، معنایی کاملا متفاوت دارند و با بهره‌گیری درست از آن‌ها می‌توانید دکوراسیونی زیبا، جذاب و متعادل در خانه ترسیم کنید.

اگر شما هم دوست دارید با این دو مفهوم در دکوراسیون بیشتر آشنا شوید و برای سال جدید تغییری جذاب در خانه ایجاد کنید، در ادامه این نوشتار از آراستا 360 همراه ما بمانید.

فضای مثبت در دکوراسیون به چه معناست؟

متاسفانه بسیاری از ما تصور می‌کنیم که استفاده و انتخاب انواع لوازم تزئینی و کاربردی باعث زیباتر شدن دکوراسیون می‌شود؛ در حالی که این‌طور نیست. موضوع این است که با این کار فقط تعادل بصری و زیبایی را در خانه به هم می‌زنیم و انبوهی از هزینه‌ها را روی دوش خود تحمیل می‌کنیم. در عین حال باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که بعد از مدتی تمامی وسایلی که روزی با قیمت‌های گران خریداری کردید، از مد می‌افتند و باید به فکر جایگزین به روز و مناسب آن باشید. این موضع واقعا کلافه کننده است!

با توجه مطالبی که گفته شد، می‌توان گفت که فضای مثبت در دکوراسیون، به چیدمانی گفته می‌شود که در آن انواع لوازم و وسایل به تعداد زیاد در کنار هم جمع هستند و فضایی شلوغ را ایجاد کرده‌اند. البته نمی‌توان انکار کرد که وجود برخی ابزارها در فضاهای مختلف لازم و ضروری است.

این موضوع درباره سایر قسمت‌های خانه نیز صدق می‌کند. فراموش نکنید که مهم‌ترین اصل در دکوراسیون و زیبایی آن، رعایت تعادل است. تعادلی که در آن بتوانیم در کنار بهره‌مند از زیبایی فضا، تمامی لوازم مورد نیاز و کاربردی را به شکل زیبا و ساده در اطراف خود داشته باشیم.

فضای منفی در دکوراسیون

6

با تعریفی که از فضای مثبت داشتیم، به‌خوبی می‌توانید معنای فضای منفی را درک کنید. در این فضا، رنگ‌ها و طرح‌ها به شکل ساده در کنار هم قرار دارند و شلوغی خاصی در فضا دیده نمی‌شود. نور به‌خوبی در فضا جریان دارد و می‌توانید به‌خوبی عنصر آرامش را در فضا درک کنید..

اصول فضای منفی در دکوراسیون

برای درک بهتر و شناسایی فضای منفی می‌توان به فاکتورهای این نوع دکوراسیون در فضا توجه کرد. این موارد شامل:

تقارن، اصل مهم در فضای منفی

همه ما از تقارن لذت می‌بریم. این موضوع کاملا ناخودآگاه است و مغز این فرمان را صادر می‌کند که ابزارها، لوازم و موقعیت‌های متقارن زیباتر هستند. یکی از اصول مهم در فضای منفی، توجه به تقارن است. حقیقت این است که در طراحی دکوراسیون داخلی و حتی در طراحی و نقاشی، اشیایی که در یک امتداد  و حول یک محور مرکزی قرار دارند، نظم، ثبات و آرامش را نشان می‌دهند.

توجه به رنگ‌ها

7

یکی از نکات مهم برای ایجاد فضای منفی در دکوراسیون، انتخاب رنگ‌های خنثی و روشن است. برای این کار رنگ سفید در اولویت انتخاب قرار دارد. با استفاده از این رنگ در دیوارها به‌خوبی می‌توانید از شلوغی آن کم کنید. همچنین بهتر است ابزارها و لوازم مختلف مانند مبلمان، کابینت‌ها و مواردی از این دست نیز با ترکیب رنگی خنثی انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: مقاله ی نکات دکوراسیون خانه

عنصر چوب در فضای منفی

8

یکی از جذابیت‌هایی که در دکوراسیون فضای منفی وجود دارد، تاکید بر استفاده از عنصر چوب طبیعی است. برای این کار می‌توانید لوازم مختلفی مانند کابینت‌ها، کف‌پوش و یا بخش جزیره آشپزخانه را با استفاده از متریال چوب طبیعی تهیه کنید. با انتخاب عنصر چوی طبیعی در دکوراسیون نیازی به کفپوشهای دیگر ندارید و همین مسئله نیز از بار شلوغی دکوراسیون به‌شدت کم می‌کند.

آیا فضای مثبت را در دکوراسیون فراموش کنم؟

خیر! به یاد داشته باشید که مهم‌ترین فاکتور در یک دکوراسیون زیبا و دلنشین، رعایت تعادل در انتخاب رنگ‌ها، طرح‌ها و لوازم است. به همین دلیل تاکید روی فضای منفی به این معنا نیست که فضای مثبت گزینه نامناسبی است. حقیقت این ایست که هر دو فضا در دکوراسیون اهمیت دارند.

کلام پایانی

در این مقاله از آراستا 360 دو نوع فضای مثبت و منفی در دکوراسیون را بررسی کردیم. هرکدام از این موارد در جای خود لازم و مهم هستند. اما مهم‌ترین اصلی که در زیبایی دکوراسیون وجود دارد، تعادل است. این تعادل می‌تواند خود را به‌صورت انتخاب رنگ‌های مناسب، کف‌پوش زیبا و ساده، تقارن در استفاده از ابزارها و مواردی از این دست نشان دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها