کد خبر: 651938
تاریخ انتشار :

نقش تجارت الکترونیک در بهبود بازار و توسعه صادرات صنایع دستی

نقش تجارت الکترونیک در بهبود بازار و توسعه صادرات صنایع دستی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

زندگی ماشینی و خلاء دست ساخته ها

امروزه با گسترش زندگی ماشینی صنایع دستی می­تواند خلاء ناشی از نیاز انسان­ها به آنچه که توسط دست خلق شده، زیباست و ریشه در سنت­ها دارد را برآورده سازد و این­گونه است که نیاز به حضور صنایع دستی از قبیل ظروف سفالینه و صنایع دستی مسی مسی به وضوح در زندگی مردم احساس می­شود. اما با توجه به کاهش سطح تولید و دشواری فرایند تهیه، امکان دسترسی مردم به نوع اصیل این دست‌ساخته­ها با قیمتی مناسب آسان به ­نظر نمی رسد.

تجارت الکترونیک جاگزین تجارت سنتی

از سویی دیگر با گسترش جوامع شهری دیگر شیوه­های سنتی تجارت به تنهایی پاسخگوی تامین نیازهای زندگی مدرن نبوده و با ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه های اخیر شیوه­های تجارت متحول شده است. تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه ها و رویه های تجاری گذشته ایجاد کرده و سرعت و صرفه جویی را در بهترین وجه جامه عمل پوشانده است .بدیهی است در چنین شرایطی صنایع دستی نیز برای حفظ حیات و جایگاه خود در زندگی بشر امروزی ناگزیر از ورود به این عرصه می­باشد.

لزوم رشد بازارهای مجازی صنایع دستی

به گواه آمار در حال حاضر بیش از 100 میلیون کاربر اینترنت همراه و ثابت در کشور وجود دارد و با رشد قابل توجه ضریب نفوذ اینترنت در کشور شاهد روند رو به رشد بازارهای الکترونیک در کشورمان می­باشیم. این در حالی­است که با وجود چنین روند رو به رشد بازارهای تجارت مجازی در کشورمان، در حوزه­ی صنایع دستی کم­تر بر روی این موضوع تمرکز در خور توجهی شده­ است. راه­اندازی و گسترش وبسایت های تخصصی در این زمینه در فضای مجازی می­توانند نقش شایانی در حفظ، معرفی و عرضه مطلوب این هنر در دنیای امروز داشته باشند.

2

پیامدهای تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی با رفع موانع فرا روی تجارت بین الملل روند تجارت جهانی را تسریع می نماید. تجارت الکترونیکی از مزایا و پیامد های اقتصادی مهمی از قبیل گسترش بازار، کاهش قیمت منابع تولید، ارتقای بهره وری، کاهش هزینه های مبادلاتی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درون­زای اقتصادی نقش محوری دارد.

مزایای فراوان تجارت الکترونیکی سبب شده که نه تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کشورهای در حال توسعه نیز از آن به عنوان ابزاری برای رقابت در عرصه داخلی و بین المللی استفاده نمایند. نبود راهبرد تجارت الکترونیکی نتیجه­ای جز انزوا در عرصه اقتصاد جهانی بدنبال نخواهد داشت.

بسترهای موردنیاز توسعه تجارت الکترونیک

تحقیقات تجربی نشان می دهد که موفقیت تجارت الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیشرو بخاطر شرایط مناسب بسترهای الکترونیکی در این کشورها است. بسترهای الکترونیکی شامل فرصت های مبتنی بر اینترنت، کیفیت زیرساخت­های فناوری اطلاعات، فعالیت­های دولت و درجه تسهیل تجاری است. دسترسی افراد و تجار به ابزارهای ارتباطاتی با کیفیت برتر و هزینه های پایین، یکی از بسترهای مهم تجارت الکترونیکی است . پذیرش تجار و مصر ف کنندگان درکنار زیرساخت­های اجتماعی و فرهنگی از قبیل نیروی انسانی ماهر و سواد الکترونیکی از سایر پیش شرط­های گسترش تجارت الکترونیکی محسوب می­شود. محیط قانونی و سیاسی شامل قوانین اینترنتی، آسان بودن ایجاد کسب و کار های جدید، حمایت از دارائی­های شخصی و مالکیت فکری و سرمایه گذاری و حمایت های دولت از زیرساخت­های فناوری برای توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی حیاتی است.

توسعه بازارهای آنلاین صنایع دستی

با توجه به جایگاه تجارت الکترونیک در تحول شیوه­های سنتی کسب و کار و توسعه اقتصاد جهانی، لزوم گسترش بازارهای تخصصی آنلاین در تمامی بخش­های تجاری آشکار می­نماید. لذا صنایع دستی نیز با وجود تمام موانع پیشرو تولید و عرضه، در راستای حفظ حیات خود و حضور پررنگ در بازارهای داخلی و جهانی از این مقوله مستثنا نبوده و نیازمند توجه ویژه در این زمینه می­باشد.

در این راستا لزوم راه­اندازی فروشگاه های تخصصی آنلاین در این حوزه برای زنده نگه داشتن صنعت تولید ظروف سفالینه و سایر صنایع دستی، مهم و کلیدی می­باشند. چراکه ایجاد فرصت­های اقتصادی مناسب علاوه بر آگاهی از اصول تجارت، نیازمند دانش تخصصی و اطلاع از پتانسیل­های موجود و همچنین برنامه­ریزی مدون در این حوزه تخصصی نیز می­باشد.

3

فروشگاه اینترنتی آرانیک  ( ARANICK )به عنوان یکی از این وبسایت های تخصصی صنایع دستی با بهره جستن از تجربیات و دانش کارشناسان این حوزه و با شناسایی هنرمندان شهری، روستایی و عشایری و نیز آگاهی از پتانسیل­های موجود در صنایع دستی کشور، قصد در وارد نمودن آن به عرصه تجارت الکترونیک به صورت تخصصی و با هدف معرفی و زنده نگه داشتن این هنر، به خصوص گونه­های مهجور آن دارد.

راه­اندازی بازارهای مجازی­ علاوه بر فراهم نمودن بستری دائمی برای معرفی و عرضه آثار هنرمندان این حوزه، امکان دسترسی علاقمندان داخلی و خارجی را نیز تسهیل می­بخشد. از سویی دیگر با شناسایی، معرفی و رونق بخشیدن به بازار گونه­های صنایع دستی رو به فراموشی، می­توان هنرمندان را در احیاء و بازتولید آن­ها ترغیب نمود.

به بیانی دیگر، با بهره جستن از ابزارهای موجود در دنیای تجارت الکترونیک می­توان با عرضه صنایع دستی اصیل ایرانی منطبق با سلیقه­ی جامعه­­ی امروز هم از محصور ماندن صنایع دستی تولید شده توسط اقوام ایرانی در پسِ روستاها و مناطق دورافتاده جلوگیری نمود و هم در جهت  بالا بردن سهم این بخش در توسعه اقتصادی کشورگام موثری برداشت.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها