کد خبر: 661811
تاریخ انتشار :

اثر سیاست های داخلی و خارجی بر قیمت مقاطع فولادی

اثر سیاست های داخلی و خارجی بر قیمت مقاطع فولادی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

بعضی از عواملی که روی قیمت محصولات فولادی تأثیر دارند، به بازار این محصولات مرتبط هستند. مثلا قیمت جهانی آهن، عاملی است که به‌صورت‌مستقیم با قیمت این محصول در ایران، ارتباط دارد. اما بعضی از عوامل ارتباطی با بازار فولاد ندارند و فقط بخاطر کاهش یا افزایش عرضه، تقاضا یا نرخ ارز، در بازار نوسان ایجاد می‌کنند؛ سیاست‌های داخلی و خارجی جزو این عوامل محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تأثیر سیاست‌های داخلی و خارجی روی قیمت مقاطع فولادی را بررسی کنیم.

بیشترین اثر در بازار داخلی فولاد، بخاطر سیاست های داخلی است یا خارجی!؟

قیمت مقاطع فولادی در داخل کشور تعیین می‌شود، بنابراین بدیهی است که از سیاست‌های داخلی بیشتر تأثیر می‌پذیرد. البته سیاست‌های خارجی هم بدون اثر نیستند و می‌توانند در بازار نوسان ایجاد کنند؛ مثلا کاهش جهانی تولید مقاطع فولادی یکی از سیاست‌های خارجی است که بازار ایران را هم تحت تأثیر خود قرار داده است.

سیاست داخلی و خارجی هردو به سهم خود بر بازار فولاد اثرگذارند

 تگ alt: سیاست داخلی و خارجی هردو به سهم خود بر بازار فولاد اثرگذارند.

بیایید نرخ میلگرد را به عنوان یک نمونه بررسی کنیم؛ درحال‌حاضر، مهم‌ترین رویداد سیاسی داخل کشور، طرح احیای برجام است. درمدتی‌که پیگیری این طرح مطرح شده و احتمال از بین رفتن تحریم‌ها و کاهش قیمت دلار ایجاد شده، قیمت میلگرد روند نزولی به خود گرفته است. بسیاری از افراد خرید خود را تا زمان مشخص‌شدن برجام به تعویق انداخته‌اند و این کاهش تقاضا به یکی از مهم‌ترین علت‌های افت قیمت این محصول تبدیل شده است.

سیاست های داخلی حاکم بر بازار فولاد

در ایران، بخشی از بی‌ثباتی‌های بازار به سیاست های داخلی حاکم بر بازار برمی‌گردد؛ به‌عنوان‌مثال، دولت به این بازار وارد شده تا اقداماتی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا انجام دهد. بدیهی است که بسیاری از مقامات سیاسی دولت سررشته‌ای از بازار آهن آلات ندارند و با دخالتشان، تنها به بی‌ثباتی بازار دامن می‌زنند. این یکی از سیاست‌های اشتباه است که باعث شدت گرفتن نوسانات قیمت پروفیل، میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی می‌شود.

در ادامه به چند مورد از سایر استراتژی‌ها و سیاست‌های داخلی مسوم حاکم بر بازار فولاد نیز اشاره می‌کنیم:

  • تولید با پایین‌ترین ظرفیت
  • نحوه قیمت‌گذاری به‌صورتی‌که به ضرر تولید کننده باشد
  • دریافت عوارض بالا برای صادرات
  • اعمال نظرات غیرکارشناسانه برای تعیین قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا
  • الزام عرضه صددرصدی محصولات فولادی در بورس کالا

کدام عوامل خارجی باعث نوسان قیمت محصولات فولادی می شود؟

همانطورکه گفتیم، سیاست‌ها و اخبار خارجی هم می‌توانند بازار داخلی ایران را تحت تأثیر قرار بدهند؛ مثلا در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۰، جنگ روسیه و اوکراین باعث افت قیمت تیرآهن، میلگرد و سایر مقاطع تخت و طویل شده بود. همه اخبار و رویدادهای خارجی، روی بازار فولاد ایران اثر ندارند، اما اتفاقاتی که بهای ارز و نرخ جهانی آهن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند بازار داخلی را نیز دچار نوسان کنند.

قیمت تیرآهن از محصولاتی است که به سیاست های خارجی وابستگی دارد

 تگ alt: قیمت تیرآهن از محصولاتی است که به سیاست های خارجی وابستگی دارد.

تعیین سیاست های دستوری خارجی و داخلی صنعت فولاد، توسط کدام ارگان ها انجام می شود؟

همانطورکه گفتیم، یکی از مشکلات کنونی بازار که باعث بی‌ثباتی قیمت آهن و مقاطع اولیه و ثانویه شده است، دخالت مقامات مختلف کشور در تدوین سیاست‌های این حوزه است. بسیاری از این افراد، تخصصی در زمینه صنعت فولاد و بازار آن ندارند و صرفا براساس نظرات شخصیشان، قوانین و مقرراتی برای آن تصویب می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، استراتژی عرضه صددرصدی محصولات فولادی در بورس کالا، تصمیم اشتباهی است که گروهی از افراد برای تنظیم بازار گرفته‌اند. یک فرد حرفه‌ای می‌داند که بخشی از تولیدات کارخانه‌ها باید در بازار آزاد خرید و فروش شوند تا جریان معاملات ادامه پیدا کند.

وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان بورس کالا و اتحادیه آهن و فولاد تهران، تنها ارگان‌هایی هستند که وظیفه رسمی تعیین قیمت و تدوین سیاست برای بازار داخلی این محصولات را برعهده دارند.

قیمت کدام مقاطع فولادی بازار تاثیر بیشتری از سیاست های داخلی و خارجی می پذیرد؟

وقتی بازار فولاد بی‌ثبات باشد، ارزش همه مقاطع دچار نوسان می‌شود. اگر به‌صورت گسترده در این بازار فعالیت داشته باشید، احتمالا می‌دانید که در اواخر بهار، تیر و مرداد ۱۴۰۱ هم قیمت ورق سیاه نوسان‌های بسیاری را تجربه کرد، هم نرخ میلگرد و هم سایر مقاطع.

تأثیر عوامل ایجاد نوسان در بازار، روی ارزش همه مقاطع یکسان نیست. اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ کدام مقطع بیشتر تحت تأثیر نوسان‌های بازار قرار می‌گیرد و کدام محصول می‌تواند در جریان نوسان‌ها، ثبات نسبی خود را حفظ کند. باتوجه به این موضوع، نمی‌توانیم پاسخ مشخصی برای عنوان این بخش ارائه بدهیم. شما باید با دقت به جداول قیمت و نمودار محصولات مختلف نگاه کرده، نوسان‌ها را بررسی کنید و تحلیل‌های لازم را انجام دهید.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"نرخ مقاطع فولادی در بازار آهن آلات، همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده است که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به تصمیم‌گیری‌های دولتی و قوانین اجرایی بر این بازار نام برد. در کنار این موضوع، تغییرات در تصمیمات سیاسی و حکومتی مانند تحریم‌ها یا توافقات برجام نیز اثر بسیار زیادی بر ارزش انواع محصولات فولادی در بازار دارد. پس بازار فولاد و آهن به‌طورمستقیم از سیاست‌های داخلی و خارجی تبعیت می‌کند و نرخ کالاها همواره دچار تغییر و نوسان می‌گردد."

سخن پایانی

سیاست عاملی است که همیشه روی اقتصاد تأثیر دارد و همه بازارهای مالی از رویدادهای سیاسی داخلی و خارجی تأثیر می‌پذیرند. فعالان هوشمند بازار فولاد، با بررسی اخبار داخلی و خارجی و تحلیل نتایجی که هر خبر روی اقتصاد و تولید خواهد داشت، سعی می‌کنند قیمت مقاطع مختلف را پیش‌بینی کنند و تحلیل‌های لازم درباره روندها را انجام بدهند. گاهی با تحلیل می‌توان گمان‌های درستی درباره آینده زد، اما گاهی این سیاست‌ها به حدی بازار را دچار نوسان می‌کنند که امکان پیش‌بینی حدودی هم وجود ندارد.

مجموعه آهن آنلاین، اطلاعات قیمت و نمودار محصولات مختلف ارائه می‌دهد تا با بررسی آن‌ها از روندهای بازار اطلاع داشته باشید؛ این مجموعه همچنین خدمات فروش مقاطع فولادی مختلف را ارائه می‌دهد. ازآنجایی‌که کارشناسان آهن آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن فاکتور خرید شما را صادر می‌کنند، از نوسان‌های لحظه‌ای قیمت به دور می‌مانید و می‌توانید محصول مورد نظرتان را با نرخی که استعلام گرفته‌اید، خریداری کنید.

منبع: ahanonline.com

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها