کد خبر: 663920
تاریخ انتشار :

تفاوت دای و میکر روی بلاکچین اتریوم

تفاوت دای و میکر روی بلاکچین اتریوم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برای آنکه با تفاوت بین دای و میکر روی بلاکچین اتریوم (Ethereum) آشنا شویم ابتدا باید مفهوم هر یک را بدانیم. پس نخست به مفهوم هرکدام و عملی که هریک انجام می‌دهند می‌پردازیم.

استیبل کوین دای چیست؟

نوسان قیمت به‌صورت فزاینده‌ای در بازار رمز ارزها وجود دارد درحالی‌که در استیبل کوین‌ها یا Stablecoins که حالت پایداری است، نوسانات قیمت وجود ندارد. در دنیای ارز دیجیتال که کاربران به‌دنبال راه‌های امنی برای تراکنش هستند، استیبل کوین‌ها ساده‌ترین و امن‌ترین راه برای تراکنش‌ها در ارزهای دیجیتال هستند.

علت اینکه چنین ارز دیجیتالی طراحی شد این بود که با نوساناتی که در قیمت ارزهای دیجیتال وجود داشت مقابله شود. ازآنجایی‌که استیبل کوین‌ها ساده‌ترین و امن‌ترین راه برای تراکنش‌ها در ارزهای دیجیتال هستند، کاربران از چنین ارز دیجیتالی برای تراکنش‌های روزمره خود استفاده می‌کنند. استیبل کوین‌ها مزایایی دارد ازجمله فراهم آوردن: امن‌ترین راه تراکنش، کم‌هزینه‌ترین راه تراکنش، ساده‌ترین راه تراکنش و انتقال فوری در تراکنش‌ها.

 

 

دای (Dai) یک استیبل کوین است که مبتنی بر توکن ERC20 در بلاکچین اتریوم می‌باشد. دای اولین توکن اختصاصی پروژه میکردائو است. ارزش استیبل کوین دای برابر با یک دلار آمریکا است و تلاش توسعه‌دهندگانش همواره بر آن است که نسبت به دلار آمریکا در ثبات باشد.

برای آنکه ثبات این نوع ارز دیجیتال بدون واسطه باشد، دای باید به‌طور کامل روی زنجیره بلاکچین خود استوار باشد. ثبات استیبل کوین دای باعث شده است نوسانات قیمت کاهش یابد و بسیاری از خدمات امور مالی غیرمتمرکز ارائه شود.

برای آنکه قیمت ارز دیجیتال دای در یک محدوده ثابت حفظ شود، از قراردادهای هوشمندی به نام میکردائو استفاده می‌شود. ازاین‌رو این نوع ارز دیجیتال جایگزین مناسبی برای ارزهای فیات مثل دلار است.

اگر تمرکززدایی برایتان مهم است، باید بدانید که این استیبل کوین‌های دیجیتال دلار آن چیزی که می‌خواهید نیستند. چون غیرمتمرکز نمی‌باشند. بنابراین میکر یک استیبل کوین غیرمتمرکز است و همانی است که به‌دنبالش هستید.

ارز دیجیتال میکر

ازآنجایی‌که در دنیای ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی در قیمت رمز ارزها وجود دارد استیبل کوین‌ها درصدد حل این مشکل برآمدند. میکر (MKR) همانند دای یک استیبل کوین است. ارز دیجیتال Maker یک توکن پایدارکننده قیمت ارز دای در میکردائو است و به کاربران امکان ایجاد ارز جدید را می‌دهد.

یکی از مزیت‌های استفاده از این سیستم آن است که در هنگام ثبات قیمت استیبل کوین‌ها، شفاف‌سازی برای کاربران به‌راحتی انجام می‌شود. همچنین در هنگام فروپاشی دلار آمریکا و دگرگونی اقتصاد آمریکا ارز دای به دلار و اقتصاد آمریکا وابسته نخواهد بود و خطری این نوع ارز دیجیتال را تهدید نخواهد کرد.

شاید این سؤال برای شما پیش‌آمده که ارز دیجیتال میکر چگونه قیمت دای را کنترل می‌کند؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که برای دستیابی به ثبات قیمت از طریق ارز دای نیازمند نوعی مکانیزم به نام وثیقه هستیم. برای آن‌که توکنی صادر شود نیازمند آن است که کاربران قراردادهای هوشمندی را خریداری کنند. این قراردادهای هوشمند بر پایه قرض وثیقه یا CDP است.

برای خرید CDP باید با ارز دیجیتال اتر پرداخت شود. زمانی که ارز دیجیتال اتر پرداخت می‌شود همانند وثیقه برای ارز دیجیتال دای عمل می‌کند و با این کار کاربران می‌توانند وام دریافت کنند. نقش میکر در این کار این است که بعضی‌اوقات ممکن است ارز دیجیتال اتر که به‌عنوان وثیقه عمل می‌کند نتواند جوابگوی ارزش ارز دای باشد برای همین از ارز دیجیتال میکر برای حل این مشکل استفاده می‌کنند.

هنگام کاهش تقاضا برای ارز دیجیتال میکر، توکن‌های اضافی در این ارز دیجیتال می‌سوزد و توکن‌های اضافی از بین می‌رود. برای جلوگیری از افت قیمت در ارزهای دیجیتال دای، پس از بازپرداخت هم این نوع ارز دیجیتال شروع به توکن سوزی می‌کند.

 

2

بلاکچین اتریوم

بلاکچین اتریوم یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتالی در بین کاربران است. این ارز دیجیتال همانند دای غیرمتمرکز است و منبعی باز با قراردادهای هوشمند است. واحد پول شبکه اتریوم، اتر است.

برای آنکه تراکنشی صورت گیرد کاربران به مقداری اتر نیاز دارند. اتر تأمین‌کننده سیستم اتریوم است که اغلب به آن گس هم گفته می‌شود. برای آنکه معامله‌ای صورت گیرد، هر معامله نیازمند مقدار قابل‌توجهی از گس است. هرچه تراکنش صورت گرفته بزرگ‌تر باشد، گس بیشتری هم برای آن معامله لازم است.

استفاده از ارز دیجیتال اتریوم مزایایی دارد که عبارت‌اند از: ایمنی بالا، مقیاس‌پذیری بالا و قابلیت‌هایی همچون قراردادهای هوشمند. ازآنجایی‌که هر چیزی مزایایی دارد، معایبی هم دارد. معایب اتریوم عبارت‌اند از: هزینه‌های بالای ماینینگ و یا استخراج، بالا بودن کارمزد شبکه و پیچیده بودن شبکه.

اتر یکی از محصولات دیجیتالی است که ویژگی‌های یک ارز دیجیتال ایده آل و مطلوب را دارد. به همین دلیل اتر می‌تواند ماهیت نقدینگی پیدا کند و از آن به‌جای پول استفاده شود. ازآنجایی‌که هیچ نهاد و سازمانی این شبکه را کنترل نمی‌کند، اگر تغییری در شبکه رخ دهد همه اعضای آن شبکه باید آن تغییر را تأیید کنند.

علاوه‌براین به‌دلیل نبود نظارت در این شبکه اطلاعات افراد هم‌روی سیستم خودشان ذخیره می‌شود. این کار باعث شده است که احتمال هک شدن کاربران توسط هکرها و یا ماینرها کاهش یابد. همچنین با خرید اتریوم از (صرافی ارز دیجیتال تبدیل) می‌توان امنیت شبکه را بالا برد و احتمال کلاه‌برداری را پایین آورد.

3

تفاوت و وابستگی دای و میکر

دای (Dai) یک استیبل کوین غیرمتمرکز است که مبتنی بر توکن ERC20 در بلاکچین اتریوم است. اهداف دای عبارت‌اند از: تقویت امنیت، شفافیت و اعتماد بیشتر نسبت به پروتکل میکر. بر اساس این اهداف است که دای می‌تواند تولید شود و در تراکنش‌ها از آن استفاده شود.

درواقع این ارز در تلاش است که همیشه نسبت به دلار آمریکا در ثبات باشد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد دای یک استیبل کوین غیرمتمرکز است و برخلاف استیبل کوین‌های متمرکز، با دلار در حساب‌های بانکی پشتیبانی نمی‌شود. به همین علت برای آن‌که توکنی صادر شود نیازمند آن است که کاربران قراردادهای هوشمندی را خریداری کنند. این قراردادهای هوشمند بر پایه قرض وثیقه یا CDP است که این توسط توکن میکر پشتیبانی می‌شود.

برای کنترل و مدیریت استیبل کوین دای، میکر با استفاده از توکن میکر از بلاک چین اتریوم بهره می‌برد. یکی از مشکلات اساسی که رمز ارزها که استیبل کوین‌ها باعث آن شدند این است که استیبل کوین‌ها درصدد از بین بردن نوسان است.

میکر دای (Maker Dai) به هر کاربری این اجازه را می‌دهد که اتریوم خود را سپرده‌گذاری کند و پس از ایجاد یک وثیقه، از توکن‌های دای جدید به‌دست‌آمده استفاده کند. هر کاربر می‌تواند این دای‌ها را در بازار ثانویه در صرافی‌های مختلف، در برابر چندین ارز دیجیتال و ارزهای فیات معامله کند.

سخن پایانی

نوسان قیمت در رمز ارزها، به‌صورت فزاینده وجود دارد درحالی‌که در استیبل کوین‌ها که ارزهایی پایدار هستند، این نوسانات قیمت به حداقل می‌رسند. دای (Dai) یک استیبل کوین است که مبتنی بر توکن ERC20  در بلاکچین اتریوم است. درحالی‌که میکر یک توکن پایدارکننده قیمت ارز دای در میکردائو است. دای توکنی برای وثیقه استیبل کوین دای است که می‌توان این مورد را تفاوت بین این دو دانست. امید است باوجوداین دو، نوسانات موجود در دنیای ارزهای دیجیتال بهبود یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها