کد خبر: 672498
تاریخ انتشار :

آشنایی با تحلیل تکنیکال؛ اصول، روش‌ها و مزایا در بازار سرمایه

آشنایی با تحلیل تکنیکال؛ اصول، روش‌ها و مزایا در بازار سرمایه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آموزش تحلیل تکنیکال به عمل پیش‌بینی آینده بازار سهام با استفاده از داده‌های قیمت و حجم تاریخی اطلاق می‌شود. تحلیل تکنیکال با استفاده از اصولی که چارلز داو در اواخر دهه 1800 تعیین کرد، شامل یافتن الگوها و پیش‌بینی قیمت‌های آتی خواهد بود. اگرچه ممکن است در ابتدا کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد، اما در صورت یادگیری تحلیل تکنیکال نسبتا ساده است.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال از عملکرد قبلی سهام یا اوراق بهادار برای شناسایی روندها و الگوها و تعیین نحوه رفتار آن در آینده بهره می‌برد. این نوع تحلیل را می‌توان بر روی هر سهامی که معامله می‌شود و داده‌های تاریخی در دسترس انجام داد. این شامل معاملات آتی، کالاها، ارزها، اوراق قرضه و سهام است.

البته تجزیه و تحلیل فنی نمی‌تواند برای پیش‌بینی عملکرد اولیه سهام استفاده شود، زیرا هنوز داده‌های تاریخی درباره آن‌ها وجود ندارد. با این حال، این نوع تجزیه و تحلیل در هنگام تلاش برای پیش‌بینی عملکرد «فارکس» (بازارهای ارز خارجی که با ارزهای ملی معامله می‌کنند) و کالاها (مواد خام مانند سوخت‌های فسیلی، مواد معدنی و کالاهای کشاورزی) بسیار رایج است.

چه کسی از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کند؟

تجزیه و تحلیل فنی ابزاری است که عمدتا توسط تحلیلگران، بانکداران و سرمایه‌گذارانی استفاده می‌شود که به روند بازار برای مشاوره و راهنمایی مشتریان خود نگاه می‌کنند. با این حال، آموزش تحلیل تکنیکال می‌تواند برای تمامی سرمایه‌گذاران از خرد گرفته تا حرفه‌ای هم مفید باشد. درواقع هرکسی که سهام می‌خرد یا می‌فروشد، ممکن است حتی بدون اینکه متوجه باشد، شکل سبک‌تر تحلیل تکنیکال را استفاده کند.

به‌عنوان مثال، فرض کنید برای سرمایه‌گذاری بین دو سهام مردد هستید. یکی از آن‌ها برای چندین ماه بسیار ضعیف معامله شده است، در حالی که دیگری حرکت صعودی زیادی دارد (افزایش سریع قیمت). مطمئنا سهام با روند صعودی را انتخاب خواهید کرد. در این صورت، شما شکلی از تحلیل تکنیکال را برای انتخاب سرمایه‌ گذاری خود استفاده کرده‌اید.

اصول اصلی تحلیل تکنیکال

نظریه تحلیل تکنیکال توسط چارلز داو در اواخر قرن نوزدهم مطرح شد. نظریه داو یک فرضیه گسترده در مورد روندهای بازار سهام است که پایه و اساس تحلیل تکنیکال را ایجاد می‌کند. برخی از اصول مهم نظریه داو به شرح زیر هستند.

  1. همه چیز در بازار تعیین می‌شود: قیمت اوراق بهادار ذاتا منعکس‌کننده تمام اطلاعات موجود است که می‌تواند آن بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به‌عنوان مثال، وضعیت مالی شرکت صادرکننده سهام توسط قیمت آن در بازار منعکس می‌شود. بنابراین، تجزیه و تحلیل یک سهام بر اساس اطلاعات مالی شرکت یا اقتصاد کلان بی‌فایده است. زیرا این عوامل قبلا توسط خود بازار در نظر گرفته شده‌اند.
  2. قیمت‌ها روند دارند: قیمت سهام تصادفی نیست و از روند رو به بالا، پایین یا افقی (روند ثابت) تشکیل شده است.
  3. تاریخ اغلب تکرار می‌شود: رفتار سرمایه‌گذاران تمایل به تکرار دارد و عادات سرمایه‌گذاران گذشته اغلب در سرمایه‌گذاران فعلی و آینده نیز ایجاد خواهد شد. این عادات تکراری سرمایه‌گذار چیزی است که روند قیمت را ایجاد کرده و دوره اموزش تحلیل تکنیکال را پراهمیت می‌کند.

تحلیل تکنیکال در مقابل تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال تنها راه پیش‌بینی آینده سهام یا اوراق بهادار محسوب نمی‌شود و شکل اصلی دیگر، تحلیل بنیادی است. تحلیل بنیادی به مبانی سهام یا اوراق بهادار نظیر روندهای صنعت، ارزش‌گذاری، درآمد، شرایط بازار و وضعیت اقتصاد کلان نگاه می‌کند. این عوامل بنیادی می‌توانند ارزش ذاتی اوراق بهادار یا ارزش سهام را بر اساس وضعیت مالی شرکت صادرکننده و کل بازار نشان دهد.

هر دو رویکرد کاستی‌های خود را دارند؛ تحلیل تکنیکال فرض می‌کند که بازار منعکس‌کننده همه تغییرات و روندهای کلان اقتصادی است، اما همیشه این‌طور نیست. از سوی دیگر، تحلیل بنیادی الگوهای واقعی و رفتار چرخه‌ای سرمایه‌گذاران را نادیده می‌گیرد. اکثر تحلیلگران برای پیش‌بینی عملکرد آتی سهام بر هر دو رویکرد تکیه می‌کنند.

یادگیری تحلیل تکنیکال

جمع‌بندی

در پایان این واقعیت را در نظر داشته باشید که هیچ تحلیل تکنیکال به‌هیچ وجه کامل نیست. هیچ‌یک از آن‌ها سیگنال‌هایی که 100 درصد دقیق باشند را در تمام مدت ارائه نمی‌دهند. باهوش‌ترین معامله‌گران همیشه به‌دنبال علائم هشداردهنده هستند که سیگنال‌های آن‌ها ممکن است گمراه‌کننده باشد.

اگر تجزیه و تحلیل تکنیکال به‌خوبی انجام شود، مطمئنا می‌تواند سودآوری شما را به‌عنوان یک معامله‌گر بهبود بخشد. با این حال، چیزی که برای افزایش سود شما در معاملات مفید است، صرف زمان و تلاش بیشتر برای آموزش تحلیل تکنیکال خواهد بود. آموزش تحلیل تکنیکال رهاورد365 می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها