کد خبر: 676008
تاریخ انتشار :

سیمان، ماده‌ی اصلی بتن‌های آماده | بررسی سیمان و بتن با سیوان لند

سیمان به عنوان پر مصرف ترین ماده در صنعت ساختمان سازی، ماده‌ی اولیه نیز برای ساخت انواع دیگر مصالح هستند. بتن یکی از این مصالح است که در بخش‌های مختلف ساختمان و به شکل‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما امروزه مصرف بتن‌های آماده از دیگر انواع بتن بیشتر شده و به دلیل این تقاضای بالا جهت مصرف، تولید کارخانه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. اما اینکه ماده‌ی اصلی سازنده‌ی بتن سیمان است خود چالش‌های گوناگونی را به دنبال خواهد داشت. از نوع سیمان مصرفی گرفته تا کیفیت آن، همه و همه می‌تواند در بتن بدست آمده نقش ویژه‌ای داشته باشند. اما از آنجایی که سیمان به تنهایی از موارد گوناگونی تولید شده، پس با دانستن جزئیات آن، درک چگونگی تولید بتن آماده آسان تر خواهد شد.

سیمان، ماده‌ی اصلی بتن‌های آماده | بررسی سیمان و بتن با سیوان لند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

ترکیبات سیمان و تاثیر هرکدام در خواص نهایی آن

به طور کلی سیمان از 8 ماده‌ی اصلی تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها، ویژگی خاصی را در سیمان به وجود آورده‌اند. این 8 ماده عبارتند از: آهک، سیلیکا، آلومینا، منگنزیا، اکسید آهن، سولفات کلسیم، سولفور تری اکسید و آلکالین ( نمک قلیایی ). هرکدام از این متریال‌ها می‌تواند کیفیت سیمان تولید شده را تغییر دهد. پس به نوعی یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت سیمان، نوع مواد تشکیل دهنده‌ی آن است. درصد استفاده از این مواد در ترکیب سیمان‌های معمولی به شکل زیر است:

نام ماده

درصد به کار رفته در سیمان‌های معمولی

آهک

بین 60 تا 65

سیلیکا

بین 17 تا 25

آلومینا

بین 3 تا 8

مگنزیا

بین 1 تا 3

اکسید آهن

بین 0.5 تا 6

سولفات کلسیم

بین 0 تا 0.5

سولفات تری اکسید

بین 1 تا 3

آلکالین

بین 0 تا 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نحوه عملکرد اجزای تشکیل دهنده‌ی سیمان

20

این ترکیبات با توجه به نحوه‌ی عملکردشان، یک ویژگی را در سیمان خواهند ساخت. در ادامه به بررسی عملکردهای آن‌ها خواهیم پرداخت.

نقش آهک در سیمان

این ماده یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی سیمان است که با افزودن مقدار کافی از آن به درون ترکیب سیمان، سیلیکات و آلومینات کلسیم را تشکیل می‌دهد. درصورتی که مقدار آهک در ترکیب سیمان به مقدار کافی نباشد، مقاومت و زمان گیرش محصول نهایی را کاهش خواهد داد. اما زیاد بودن آهک نیز دردسر ساز خواهد بود و سبب تورم و کاهش سلامت سیمان خواهد شد.

نقش سیلیکا در سیمان

نام دیگر این ماده، سیلیسیم دی اکسید است که با افزودن مقداری از آن به سیمان، سبب تشکیل سیلیکات دی کلسیم و تری کلسیم می‌شود. این ماده می‌تواند با حضور در سیمان، استحکام این ماده را افزایش می‌دهد.

نقش آلومینا در سیمان

بهتر است بدانید که آلومینا همان اکسید آلومینیوم است که در واقع تعیین کننده‌ی زمان گیرش سیمان خواهد بود. علاوه بر این، آلومینا  می‌تواند دمای تشکیل کلینکر را کاهش دهد.

نقش مگنزیا در سیمان

مگنزیا همان اکسید منیزیم است که می‌تواند در استحکم سیمان تاثیر گذار باشد. استفاده‌ی بیش از 2 درصد از مگنزیا در سیمان می‌تواند برعکس عمل کرده و استحکام آن را کاهش دهد.

نقش اکسید آهن در سیمان

در واقع ماده‌ای که سبب رنگی شدن سیمان می‌شود، همین اکسید آهن است. این ماده به کمک ذوب در ترکیب سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دماهای بسیار بالا، واکنش بین کلسیم و آلومینیوم سبب تشکیل تری کلسیم آلومینو فریت خواهد شد. در نهایت محصول این واکنش، می‌تواند در استحکام سیمان بسیار موثر باشد.

نقش سولفات کلسیم در سیمان

این ماده به شکل ژیپس یا همان سنگ گچ، در ترکیب سیمان ظاهر می‌شود. تاثیر اصلی این ماده روی کاهش زمان گیرش سیمان می‌باشد.

نقش سولفور تری اکسید در سیمان

میزان این ماده در ترکیب سیمان باید کمتر از 2 درصد باشد. تاثیر اصلی سولفور تری اکسید بر روی مقاومت سیمان در برابر اثرات مخرب شیمیایی سولفات‌ها و همچنین جمع شدگی سیمان خواهد بود. استفاده‌ی بیش از 2 درصد این ماده در ترکیب سیمان توصیه نمی‌شود و سبب کاهش سلامت سیمان خواهد شد.

نقش آلکالین در سیمان

آلکالین یا قلیا جهت کنترل فرآیندهای شیمیایی و کاهش میزان نفوذپذیری سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده‌ی بیش از 1 درصد از آلکالین می‌تواند سبب شوره زدن ملات شود.  

بتن آماده محصولی از سیمان

21

بتن‌ها بسته به نوع مواد به کار رفته در مراحل ساخت آن‌ها، انواع گوناگونی دارند. هرکدام از این بتن‌ها دارای مشخصات منحصر به فردی هستند ک سبب شده در بخش‌های مختلف از آن استفاده کنند. انواع بتن‌های آماده عبارتند از:

  • بتن آماده استاندارد
  • بتن معماری
  • بتن سیال
  • بتن متراکم
  • بتن خود تراکم
  • بتن فیبری

یکی از نکاتی که در زمان انتخاب نوع بتن آماده باید به آن دقت کنید این است که، هرکدام از آن‌ها مقاومت و استحکام متفاوتی دارند و برای موقعیت‌های گوناگونی استفاده می‌شوند. یکی از مزایای استفاده از بتن آماده، اطمینان از کیفیت و مرغوبیت این مصالح است. زیرا بتنی که در محل پروژه و به روش سنتی تهیه می‌شود، بعید نیست که هر بار میزان مقاومت آن کم و زیاد شود. این در حالی است که بتن‌های آماده توسط دستگاه‌ها و با دقت بالایی تولید می‌شوند. با توجه به موضوع اهمیت مواد سازنده در کیفیت و قیمت سیمان، درمورد بتن آماده نیز می‌توان چنین نظری داد. قیمت بتن آماده در ابتدا به مواد خام، شیوه‌ی عمل آوری، نوع دستگاه میکسر و عیار بتن بستگی دارد. علاوه بر این موارد، شرایط آب و هوایی و نیروی کار نیز می‌تواند در این قیمت موثر باشد.

به طور کلی این نوع مصالح را به دو روش تولید می‌کنند:

  1. در روش اول همه‌ی مواد اولیه را به صورت استاندارد با یکدیگر مخلوط می‌کنند اما به آن آب اضاف نمی‌کنند و مخلوط به صورت پودری به محل پروژه منتقل می‌شود.
  2. در روش دوم ترکیب بدست آمده ار مواد اولیه را با آب مخلوط کرده و آن را آماده‌ی استفاده می‌کنند. این کار از اتلاف وقت نیز جلوگیری می‌کند.

مراحل تولید بتن آماده

  1. اولین مرحله جهت ساخت بتن آماده، تهیه‌ی شن و ماسه به عنوان ماده‌ای برای ترکیب با سایر متریال می‌باشد. در این قدم، سنگدانه‌های انتخاب شده باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.
  2. در گام دوم باید سیمان را که یکی از عناصر اصلی در تولید بتن آماده می‌باشد، به ترکیب اضافه شود. در این مرحله نیز نوع و عیار سیمان یکی از فاکتورهای مهمی است که باید به آن توجه شود.
  3. در مرحله‌ی بعد نوبت آن است که سیمان، شن و ماسه توسط نوار نقاله به مخزنی که درون آن میکسر قرار دارد منتقل شوند. این دستگاه مواد اضافه شده را به خوبی با یکدیگر مخلوط می‌کند. مدت زمان ترکیب سدن این مواد به ابعاد سنگدانه‌ها بستگی دارد.
  4. پس از مخلوط شدن اولیه، مواد را توسط یک قیف روی نوار پلاستیکی انتقال می‌دهند. با این کار می‌توان از هدر رفتن بتن جلوگیری کرد. در ادامه این مواد  را به مخزن اصلی منتقل می‌کنند.
  5. مخازن اصلی و میکسرها به طور مستقیم به مخازن آب متصل هستند. در این مرحله آب و مواد اولیه‌ی بتن به ترکیب افزوده می‌شود. برخی از افزودنی‌ها را براساس نیاز بتن به آن می‌افزایند، مانند ضد یخ‌ها، روان کننده‌ها و ... .
  6. یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مراحل تولید بتن آماده، مرحله‌ی اختلاط و یا میکس کردن بتن است. در این مرحله آب و مواد افزودنی از یک طرف و مصالح نیز از طرف دیگر به میکسر وارد شده و با یکدیگر مخلوط می‌شوند. هرچه حجم میکسر بیشتر باشد، میزان بتن آماده‌ی تولید شده نیز بیشتر خواهد بود.
  7. پس از اتمام مرحله‌ی اختلاط مواد اولیه، نوبت به افزودن مواد شیمیایی به مخلوط می‌رسد که این مرحله در همه‌ی بتن‌ها انجام نمی‌شود. برخی از شرکت‌ها جهت بالا بردن کیفیت بتن خود از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.
  8. در این مرحله دیگر بتن آماده‌ی تحویل به مشتری است. اما قبل از آن باید کیفیت بتن و حجم آن تایید شود. در کارخانه‌های تولید بتن یک واحد کنترل کیفی وجود دارد که در آن بتن را مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهند.
  9. در آخر نیز باید بتن آماده‌ی تولید شده را به محل پروژه انتقال داد. این مخلوط باید توسط کامیون‌های مخصوص که دارای میکسر هستند منتقل شوند تا از سفت شدن آن در حین انتقال جلوگیری شود.

اگر کمی در زمینه‌ی ساختمان سازی و صنعت ساخت و ساز اطلاعات داشته باشید، می‌دانید که ایمنی سازه یکی از مهم ترین فاکتوهایی است که هر پیمانکار و ساختمان ساز به آن اهمیت می‌دهد. پس اینکه شما از چه نوع مصالحی و با چه کیفیتی استفاده کنید، می‌تواند در این موضوع تاثیر بسزایی داشته باشد. شاید شما هنوز تجربه‌ی خرید آنلاین مصالح ساختمانی را نداشته باشید، اما اگر قصد این کار را دارید توجه داشته باشید که رضایت مشتریان از آن برند می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب شما داشته باشد. پیشنهاد ما به شما برای خرید آنلاین انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی، سیوان لند است. این پلتفرم همچون سایر فروشگاه‌های فروش مصالح ساختمانی مانند ترب، انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی را با بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار داده و شما به راحتی می‌توانید از محصولات سیوان لند خرید کنید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها