کد خبر: 681909
تاریخ انتشار :

آیا نرخ های مصوب بلیط هواپیما در سال 1402 تغییر می کند؟

آیا نرخ های مصوب بلیط هواپیما در سال 1402 تغییر می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سازمان هواپیمایی کشوری هر ساله نرخ مصوب بلیط هواپیما را برای مسیرهای پروازی داخلی و خارجی ابلاغ می کند. این نرخ مصوب به تمامی شرکت های هواپیمایی و همچنین سایت های فروش بلیط هواپیما ارائه می شوند تا حداقل و حداکثر قیمت هر پرواز را رعایت کنند. نرخ مصوب بلیط هواپیما را می توانید در سایت سازمان هواپیمایی و یا وب سایت فروش بلیط هواپیما مانند سایت رسپینا، مشاهده کنید.

 

رزرو بلیط هواپیما با نرخ مصوب 1402

برای اطمینان از اینکه بدانید بلیط پروازی که می خواهید رزرو کنید، طبق نرخ مصوب، قیمت گذاری شده است یا خیر، روش های متعددی مانند مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشور وجود دارد. اما بهترین روش، بررسی قیمت بلیط های سیستمی هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما است که می توانید با یک کلیک، این نوع بلیط ها را مشاهده کنید. بلیط هایی که توسط سازمان هواپیمایی قیمت گذاری می شوند، تحت عنوان بلیط سیستمی بوده که نرخ مشخصی دارند. هنگام خرید بلیط هواپیما پس از جستجوی پرواز، با انتخاب گزینه سیستمی می توانید تنها این بلیط ها را مشاهده و رزرو کنید.

علاوه بر این در وب سایت رسپینا، بلیط هایی که طبق نرخ مصوب می باشند با  برچسب تضمین نرخ در اطلاعات بلیط مشخص شده است. این نوع بلیط ها معمولا شامل بلیط های سیستمی بوده که قیمت آن برابر قیمت مصوب ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری می باشد.  

افزایش نرخ مصوب بلیط هواپیما سال 1402

قیمت بلیط هواپیما نیز همانند سایر خدماتی که در کشور ارائه می شود، تابع میزان تورم و همچنین میزان عرضه و تقاضا است. سازمان هواپیمایی کشور نیز با ورود به این قضیه و به منظور کنترل قیمت بلیط هواپیما، با بررسی هزینه هر سفر هوایی با توجه به فاصله آن، میزان تورم و نرخ دلار، قیمت مصوبی را اعلام می کند. این قیمت مصوب، حداقل و حداکثر قیمت بلیط را در هر مسیر پروازی مشخص می کند. البته آخرین نرخ مصوبی که توسط سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد در سال 1399 بود که به دلیل افزایش هزینه ها، ایرلاین ها خواستار بررسی مجدد قیمت ها توسط سازمان هواپیمایی شدند.

بسیاری از کارشناسان دخالت سازمان هواپیمایی کشوری در تعیین قیمت گذاری بلیط پرواز را نقد کرده اند. اما سازمان هواپیمایی به دلیل آنچه که کنترل قیمت بلیط هواپیما و رعایت حقوق مسافران نامیده است، اعلام نرخ مصوب را الزامی می داند. این سازمان اعلام می کند که برخی از سایت های فروش آنلاین بلیط هواپیما، با تخلف از قانون، بلیط ها را به این دلیل که قیمت ها مربوط به سال 99 است، با نرخ بالاتری می فروشند. به همین دلیل با اعلام نرخ مصوب 1402 سازمان هواپیمایی سعی دارد که میزان این تخلف ها را کاهش دهد.

17

نرخنامه جدید بلیط هواپیما سال 1402

بالاخره سازمان هواپیمایی کشوری پس از کش و قوس های فراوان، بین شرکت های هواپیمایی و نمایندگان مجلس، نرخ مصوب بلیط هواپیما را در سال 1402 اعلام کرد. شما می توانید در وب سایت این سازمان، نرخ مصوب بلیط هواپیما را مشاهده کنید. البته روش آسان تر، مراجعه به وب سایت رسپینا است. در انتهای تمامی صفحات سایت رسپینا گزینه نرخ مصوب بلیط هواپیما وجود دارد که با کلیک روی آن می توانید آخرین لیست به روز شده را مشاهده کنید. در جدول زیر نرخ مصوب بلیط هواپیما برای برخی از مسیرهای داخلی بررسی شده است.

مسیر پروازی

قیمت بلیط هواپیما (تومان)

تهران - مشهد

1314800

تهران - شیراز

1326100

تهران - اصفهان

973800

تهران - تبریز

1139600

تهران - قشم

1682000

گرگان - کیش

2229000

مشهد – کیش

1803500

شیراز – کیش

1024900

 

 

چرا با وجود نرخ مصوب، برخی بلیط ها قیمت بالاتری دارند؟

تفاوت قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف، به دلیل عوامل مختلفی است که مهم ترین آن نوع بلیط است. بلیط هایی که توسط سازمان هواپیمایی کشور ارائه می شوند، سیستمی بوده و نرخ مشخصی دارند. اما بلیط های چارتری توسط شرکت های واسطه ارائه می شوند که تابع نرخ مشخصی نیستند. به همین دلیل با وجود اینکه قیمت مصوب بلیط هواپیما تهران کیش برابر 1.753.600 تومان است، اما قیمت بلیط چارتر آن به ویژه در زمستان و عید نوروز تا دو برابر نیز افزایش می یابد.

شرکت های چارتر کننده با خرید بخشی از صندلی ها و یا تمامی صندلی های یک هواپیما، آن را با قیمت متفاوتی نسبت به شرکت های هواپیمایی می فروشند. قیمت این بلیط ها با توجه به عوامل مختلف از جمله میزان عرضه و تقاضا تغییر می کند. به همین دلیل در برخی روزها که تقاضا برای خرید بلیط بیشتر باشد، قیمت بلیط های چارتر نیز افزایش، و در روزهای دیگر، قیمت بلیط به دلیل تقاضای کمتر کاهش می یابد.

18

بررسی تغییر قیمت مصوب بلیط نسبت به سال های گذشته

سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ مصوب بلیط هواپیما را برای مسیرهای مختلف اعلام کرد که در این لیست، افزایش چشمگیری در برخی مسیرها مشاهده می شود. به عنوان مثال، قیمت بلیط هواپیما تهران بوشهر نسبت به قبل حدود 50 درصد افزایش یافته است. در حالیکه در مسیرهای تهران شیراز، تهران کرمانشاه و تهران به عسلویه، به ترتیب 56، 62 و 58 درصد افزایش یافت.

در این نرخ مصوب، قیمت بلیط تهران به ارومیه 64 درصد افزایش داشته که به یک میلیون و 240 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت بلیط هواپیما از مشهد به آبادان با رشد 62 درصدی به 2.122.000 تومان افزایش یافته است. میزان تغییر قیمت در پرواز تهران مشهد و بالعکس نیز بیشتر بوده که به 1.314.800 تومان رسید. بیشترین قیمت بلیط هواپیما مربوط به مسیر گرگان به کیش بوده که برابر 2.229.000 تومان می باشد.

چگونگی تعیین قیمت بلیط هواپیما داخلی

طبق بررسی های انجام شده، سازمان هواپیمایی کشور به منظور تعیین عادلانه قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف، از فاکتورهای متعددی استفاده می کند. این فاکتورها به دو دسته عوامل متغیر و ثابت تقسیم می شوند. از عوامل ثابت می توان به فاصله هوایی، هزینه استهلاک هواپیما و خدمات پرواز اشاره کرد. در میان عوامل متغیر، نرخ دلار، میزان تورم، حقوق کارمندان و هزینه سوخت به چشم می خورند.

19

مسیر پروازی

 از عوامل مهم تعیین قیمت بلیط هواپیما طبق نرخ مصوب، فاصله مبدا و مقصد است. به همین دلیل قیمت بلیط هواپیما برای مسیر تهران کیش نسبت به تهران شیراز بالاتر است. نرخ مصوب بلیط هواپیما به ازای هر 100 کیلومتر تعیین می شود. در مسیرهای طولانی تر، استهلاک و هزینه های هواپیما از جمله سوخت افزایش می یابد.

نوع کلاس پروازی

 پروازهای بیزینس نسبت به پرواز اکونومی به دلیل خدمات بهتر و پذیرایی متنوع و با کیفیت، قیمت بالاتری دارند. این نوع کلاس پروازی که تجاری نیز نام دارد توسط برخی شرکت های هواپیمایی ارائه می شود. علاوه بر این در پروازهای بیزینس کیفیت و ابعاد صندلی ها بیشتر بوده که منجر به افزایش قیمت آن ها نیز می شود.

میزان تورم و نرخ دلار

میزان تورم سالیانه نیز بر قیمت بلیط هواپیما موثر است و سازمان هواپیمایی کشوری از این عامل مهم در تعیین قیمت بلیط هواپیما استفاده می کند. به دلیل افزایش هزینه ها و حقوق کارمندان، متعاقبا، قیمت بلیط هواپیما نیز افزایش می یابد. علاوه بر این به این دلیل که بخشی از هزینه های شرکت های هواپیمایی به صورت دلار می باشند، افزایش قیمت آن نیز بر نرخ نهایی بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف موثر است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها