کد خبر: 686353
تاریخ انتشار :

گاتر چیست و در صرفه جویی آب چه ضرورتی دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گاتر چیست و در صرفه جویی آب چه ضرورتی دارد

هر روز صدها لیتر آب به خاطر شست‎وشوی خودرو، آبیاری گیاهان، آشپزی، استفاده از استخر و ... به هدر می‎رود. در حالی که راهی برای از بین بردن این هدررفت‎ها وجود ندارد اما می‎توان میزان آن را با استفاده از برخی روش‎ها کاهش داد. یکی از این روش‎ها استفاده از گاتر است. با این مطلب همراه باشید تا با نقش این وسیله در کاهش مصرف آب بیشتر آشنا شوید.

گاتر چیست؟

گاتر ابزاری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی است. این وسیله به شکل کانا‎ل‎های پیش‎ ساخته هستند که آب را جمع‎آوری کرده و به یک فضای مشخص هدایت می‎کنند. گاترها می‎توانند جنس‎های مختلفی داشته باشند و از مواد متفاوتی ساخته شوند. برای مثال گاتر کف اصولا از پروپیلن و پی وی ‎سی است. گریل یا درپوش آن‎ها نیز می‎تواند فلز یا پلاستیک باشد. درپوش این کانال‎ها از چدن، استیل، پلی‎پروپیلن، آمید کامپوزیتی یا گالوانیزه ساخته می‎شود.

انواع گاتر

نقش گاتر در صرفه‎جویی آب

گاتر کاربردهای بسیاری دارد. از این کانال‎ها می‎توان دور استخر، حیاط، روف‎ گاردن، تراس، کف پارکینگ، رمپ ورودی ساختمان‎ها، جکوزی، بام، آشپزخانه‎های صنعتی، مراکز صنعتی و تاسیساتی، سرویس بهداشتی، کارخانه‎ها و ... استفاده کرد. برای مثال با نصب کردن این وسیله در کناره استخرها می‎توان از تبخیر آب و خروج آن به فضاهای اطراف جلوگیری کرد و آب استخر را دوباره به درون آن برگرداند.

در هر بارندگی، خصوصا در نواحی مرطوب کشور، صدها لیتر آب باران در بخش‎های مختلف مانند سقف، پارکینگ، حیاط و ... جمع می‌‎شود. با استفاده از سیستم گاتر می‎توان این آب‎ها را به طور کامل جمع‎آوری و به سمت یک منبع خاص هدایت کرد. از همین آب می‎توان در زمان دیگری و برای مصارف گوناگون از جمله آبیاری، شست‌وشوی خودرو ... استفاده کرد.

استفاده از چنین راهکارهایی برای جلوگیری از هدررفت آب برای مردم کشور ما که عموما با کم‌آبی مواجه هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما مزیت استفاده از گاتر فقط به این موارد محدود نمی‌شود.

مزایای استفاده از گاتر چیست؟

مهم‎ترین مزیت استفاده از گاتر، صرفه‎جویی در مصرف آب است. اما این سیستم جمع‌آوری و هدایت آب مزایای دیگری هم دارد که از جمله آن‎ها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هزینه‎های آب

بخش قابل توجهی از هزینه‎های مربوط به مصرف آب منازل به آبیاری گیاهان، شست‌وشوی ماشین یا حیاط برمی‎گردد. تمامی این موارد از جمله مصارفی هستند که می‎توان آب مورد نیاز آن‎ها را از باران تهیه کرد. شما با استفاده از کانال‎های گاتر می‎توانید این آب‎ها را ذخیره و بعدا استفاده نمایید که روی کاهش هزینه قبض آب شما تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش ارزش ملک

یکی دیگر از مزایای استفاده از انواع گاتر این است که ارزش ملک شما افزایش می‎یابد. با توجه به اینکه ملک شما مجهز به سیستم هدایت و ذخیره‎سازی آب است، نوعی برتری بین آن و سایر املاک وجود دارد و اگر قصد فروش یا اجاره آن را داشته باشید می‎توانید قیمت‎های بالاتری را پیشنهاد دهید.

عدم آسیب به فوندانسیون ملک

در مناطقی که بارش باران بسیار زیاد است و در فصولی که باران بیشتر می‎بارد، خطر جمع‌شدگی آب وجود دارد. این جمع شدن آب می‎تواند به دیوارها و فوندانسیون خانه لطمه وارد کند. همچنین رفت‎وآمد را هم سخت خواهد کرد. با استفاده از انواع گاتر می‎توان از ایجاد چنین آسیب‎ها و مشکلاتی جلوگیری کرد.

معرفی انواع گاتر

گاترها با توجه به کاربردی که دارند نیز به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند که در اینجا به تعدادی از آن‎ها اشاره خواهیم کرد.

نوع استخری

این گاتر ها برای جمع‎آوری آب‎های سرزیر و آب‎های اطراف استخر استفاده می‌شوند. در گذشته از گاتر پی‎وی‎سی برای استخر استفاده می‌شد اما از آنجایی که این گاترها بعد از مدتی دچار شکستگی می‎شدند این روزها از گاتر پلی آمید به جای آن استفاده می‌شود که مقاومت بالایی در برابر فشار و عوامل محیطی دارند. برخی از افراد به خاطر زیبایی گاتر استیل، از این نوع برای استخرهای خود استفاده می‎کنند. اما استیل تاثیر زیادی از دمای هوای اطراف خود می‎گیرد و می‎تواند بسیار گرم یا بسیار سرد باشد و قرار گرفتن پای برهنه روی چنین گاتری قطعا خوشایند نخواهد بود.

گاتر برای استخر

نوع پارکینگی

پارکینگ‎ها نیز یکی از بخش‎هایی هستند که امکان تجمع آب در آن‎ها وجود دارد. برای مثال شست‎وشوی ماشین یا بارندگی از عوامل تجمع آب است. بهترین گزینه برای گاتر پارکینگ استفاده چدن است. این گاترها می‎توانند وزن بالا را به خوبی تحمل کرده و دچار شکستگی نشوند.

نوع آشپزخانه‎ صنعتی

اصولا در آشپزخانه‎های صنعتی نیز آب زیادی جمع می‌شود. گاتری که در آشپزخانه استفاده می‌شود بایستی در برابر آب با حرارت بالا، مواد اسیدی و شوینده مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین بتواند حجم زیادی از آب را در مدت زمان کوتاه هدایت کند و رسوب هم نبندد. اصولا گاتر پلاستیکی که درپوش پلی آمید یا استیل دارد گزینه مناسبی برای آشپزخانه است. البته این استیل بایستی حتما از نوع استیل 316 ضد اسید باشد تا بتواند در چنین محیط‎هایی دوام داشته باشد.

گاتر آشپزخانه

نوع ترافیکی

از گاتر ترافیکی در مواردی استفاده می‌شود که تردد وسایل سنگین در آنجا بسیار زیاد است. اصولا در خیابان‎ها از این نوع گاتر استفاده می‌شود. این سیستم‎های هدایت آب بایستی از جنس گاتر چدنی C250 باشند تا بتوانند وزن بالا را تحمل کنند. از سویی دیگر، عمق 12 سانتی برای آن‎ها مناسب خواهد بود تا بتوانند حجم زیادی از آب را هدایت کنند. ممکن است این نوع از گاترها هزینه زیادی برای شما ایجاد کنند اما قطعا مقاومت و عمر بالای آن‎ها توجیه‎کننده این هزینه است.

سخن پایانی

همان‎طور که مشاهده کردید، گاترها می‎توانند تاثیرات زیادی در کاهش مصرف آب داشته باشند. خوب است یک بار دیگر به این موضوع اشاره کنیم که گاتر انواع مختلفی دارد و پارکینگ، استخر، آشپزخانه‎ها، حیاط، روف‎گاردن و ... هر کدام به نوع خاصی از گاتر احتیاج دارند. اگر شما هم نیاز به این سیستم هدایت آب‎های سطحی دارید و استفاده بهینه از آب دغدغه‎ی شماست می‎توانید از طریق همین لینک وارد سایت پرشین گاتر شده و با انواع این محصول آشنایی بیشتری پیدا کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها