کد خبر: 702299
تاریخ انتشار :

مزایای استفاده از سنگ تراورتن در اقلیم ایران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هرگاه نام سنگ تراورتن به میان می‌آید، یک سنگ‌ لوکس در ذهن همه افراد تداعی می‌گردد. زیبایی و جلوه‌ای که در در سنگ‌های تراورتن به چشم می‌خورد، شکوه هر بنایی را دوچندان می‌نماید. همچنین مزایای استفاده از سنگ تراورتن در هر شرایط آب و هوایی قابل چشم پوشی نخواهد بود. به همین خاطر این مطلب را به بررسی مزایای آن در شرایط اقلیم ایران اختصاص داده‌ایم.

11

تاثیر آب و هوا بر انتخاب سنگ تراورتن

قطعاً شرایط آب و هوایی در خرید سنگ تراورتن  مانند سایر سنگ‌های ساختمانی بی‌تاثیر نخواهد بود. همانطور که می‌دانید سنگ‌های تراورتن از نظر بافت و ساختار، تفاوت‌های آشکاری دارند که همین امر موجب تغییر در قیمت سنگ تراورتن می‌گردد. با این حال باید گفت که میزان واکنش و دوام سنگ تراورتن در برابر هرگونه شرایط اقلیمی ایران، فروش سنگ تراورتن را به مرحله اعلای خود رسانده است.

تنها کافیست با بررسی شرایط اقلیمی و  جغرافیایی خود، یکی از انواع سنگِ نما تراورتن را انتخاب کرده و سپس اقدام به خرید آن نمایید.

مزایای به کارگیری سنگ تراورتن در شرایط آب و هوایی ایران

همانطور که مطلع هستید، کشور ایران دارای شرایط اقلیمی متفاوتی است. همین امر موجب شده که پیمانکاران در ساخت و ساز، به فکر مصالحی مخصوص به همان شرایط باشند. یکی از مناسب‌ترین مصالح جهت استفاده در نما و یا درون ساختمان، سنگ تراورتن بوده که در ادامه مطلب به بررسی مزایای آن در هر شرایط آب و هوایی می‌پردازیم.

مزیت سنگ تراورتن در اقلیم معتدل و مرطوب

شمال کشور و به خصوص سواحل دریای خزر، جزء مناطق معتدل و مرطوب کشور محسوب می‌گردد. ویژگی اصلی آب و هوایی در اقلیم مرطوب، میزان بارش باران در تمام فصول سال است. قطعاً این مرطوب بودن هوا در دوام و سازگاری سنگ تاثیر فراوانی دارد. در این میان، سنگ تراورتن به دلیل داشتن تخلخل و یا همان حفره‌های نامنظم، این تصور را ایجاد می‌کند که جذب آب بالایی داشته باشد. اما این تخلخل‌ها با ملات ساختمانی پرمی‌شوند، به طوری که اگر باران، برف و یا آب وارد سنگ‌ها شوند، به راحتی موجب از بین رفتن سنگ تراورتن نخواهند شد. از این رو استفاده از سنگ‌های تراورتن نظیر تراورتن عباس آباد به شدت پیشنهاد می‌گردد.

مزایای استفاده از سنگ تراورتن در اقلیم گرم و خشک

در وهله اول نباید از ظاهر زیبای سنگ تراورتن در مناطق و یا اقلیم گرم و خشک غافل شد. چرا که این سنگ‌ها دارای الگو و رنگ طبیعی بوده که طراحی منحصربه‌فرد و زیبایی فوق العاده‌ای را به دکوراسیون شما می‌بخشند. تراورتن جزء سنگ‌های طبیعی به شمار آمده که در برابر تابش نور مستقیم خورشید، بسیار مقاوم است. از همه مهم‌تر پایداری رنگ این سنگ را می‌توان از مزایای استفاده آن در اقلیم گرم و خشک به شمار آورد.

این ویژگی موجب شده که سنگ‌های تراورتن در طول زمان رنگ و شکل خود را حفظ نمایند. در این مناطق میزان بارندگی کم است، اما طوفان بسیار فراوان می‌باشد. به همین خاطر می‌توان خیلی بهتر و راحت‌تر از سنگ تراورتن در این نوع اقلیم‌ بهره برد.

22

فواید به کارگیری سنگ تراورتن در اقلیم سرد و کوهستانی

مناطق کوهستانی و سردسیر همیشه در معرض سوز، سرما و باد هستند. به همین خاطر افراد در تلاشند تا ساختمان‌هایی با استحکام و مقاومت بالا بسازند. سنگ تراورتن به کاربرده شده در شرایط آب و هوایی سرد و کوهستانی، باید مقاومت بالایی داشته باشد تا طول عمر مفید ساختمان را هم بالاتر ببرد. جهت به کارگیری سنگ برای محیط‌های سرد و کوهستانی، تراورتن گزینه مطلوبی است. چرا که در نهایت از محل اجرا و یا ساختمان به خوبی محافظت به عمل می‌آورد.

اگرچه سنگ تراورتن را در دسته سنگ‌های رسوبی و آهکی قرار داده‌اند و به عنوان سنگ متخلخل می‌شناسند، اما با انجام یک سری روش‌ها، مقاومت این سنگ در برابر سرما به شدت بالا می‌رود. استفاده از رزین در سنگ‌های تراورتن موجب شده تا خلل، فرج و شکاف‌های آن پوشانده شده و در اقلیم‌های سرد و کوهستانی بتوان به نحو احسنت از آن بهره برد.

تاثیر استفاده از سنگ تراورتن در اقلیم گرم و مرطوب

 یکی از ویژگی‌های اصلی مناطق گرم و مرطوب، رطوبت بالا و شدت گرمای آن است. از آنجایی که میزان بارندگی در این مناطق خیلی کمتر است، استفاده از سنگ تراورتن به شدت توصیه می‌گردد. البته در میان سنگ‌های تراورتن، سنگ‌هایی مانند: تراورتن دره بخاری، سنگ تراورتن تکاب، سنگ تراورتن طرق بهترین گزینه برای استفاده در اقلیم گرم و مرطوب خواهند بود.

این سنگ عایق عالی در برابر نفوذ گرما بوده و از ورود آن به داخل ساختمان جلوگیری به عمل می‌آورد. در واقع می‌توانیم بگوییم در خنک کردن بنا بسیار کمک کننده می‌باشد. تراورتن از نظر وزنی سبک بوده و بار اضافی به ساختمان وارد نمی آورد که یک حسن بزرگ برای این سنگ ساختمانی محسوب می‌گردد.

کاربرد سنگ تراورتن در اقلیم ایران

سنگ تراورتن از بهترین گزینه‌ها برای زیباسازی ظاهر ساختمان و دکوراسیون خارجی می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید، این سنگ چسبندگی خوبی به ملات دارد و در هر قسمت به خوبی نصب می‌گردد. از مهم‌ترین موارد کاربرد این سنگ‌ها عبارتند از:

  • استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها در هر منطقه آب و هوایی
  • ساخت سرویس‌های بهداشتی و حمام
  • به کارگیری سنگ‌های تراورتن در محوطه ساختمان‌ها و نمای حیاط‌ها
  • ساخت شومینه سنگی
  • ساخت مجسمه‌های نمادین سنگی
  • استفاده در قسمت سنگ فرش محوطه‌ها
  • گزینه بسیار عالی برای سنگ پله و راه پله

نتیجه‌گیری

هر کدام از سنگ‌های ساختمانی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بوده که در آب و هوای مختلف تغییر شکل می‌دهند یا بر اثر عوامل فرسایشی آسیب می‌بینند. سنگ تراورتن یکی از بهترین سنگ‌هایی بوده که در تمام اقلیم آب و هوایی ایران امتحان خود را پس داده است و قابل استفاده می‌باشد. پیش از خرید سنگ تراورتن می‌توانید با دریافت مشاوره، از قدرت ماندگاری آن در شرایط آب و هوایی که ساختمان شما در آن قرار دارد، مطلع شوید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها