کد خبر: 704199
تاریخ انتشار :

چطور در چند روز مهریه بگیریم؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چطور در چند روز مهریه بگیریم؟

مهریه حق طبیعی زن است که می تواند هر زمان بخواهد آن را مطالبه کند و مرد موظف است مهریه را هرزمان که همسرش درخواست کرد بپردازد. بنابراین ربطی ندارد که زن و شوهر از یکدیگر جدا شده اند یا باهم زندگی می کنند، در هر دو صورت زن می تواند مهریه خود را بگیرد. البته گاها مرد از پرداخت مهریه طفره می رود که در چنین موقعیتی، زن می تواند از طریق مراجع قانونی پیگیری لازم را انجام دهد و حق و حقوق خود را بگیرد. در ادامه همراه ما باشید تا بررسی کنیم که چطور در چند روز مهریه بگیریم.

انواع مهریه

مهریه براساس نوع پرداخت به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می شود. البته اگر زوجین مهریه را در زمان عقد تعیین نکنند و میزان آن مشخص نشود، مهریه به چهارنوع مختلف مهرالسنه، مهرالمتعه، مهرالمثل و مهرالمسمی تقسیم می شود که خیلی در پرونده های حقوقی مشاهده نمی شوند. از همین رو در ادامه مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه را بررسی می کنیم.

مهریه عندالمطالبه: این مهریه بلافاصله بعد از عقد نکاح توسط زن قابل مطالبه است و مرد باید تحت هر شرایطی این مهریه را بپردازد. اگر مهریه عندالمطالبه پرداخت نشود، زن می تواند به طور قانونی اقدام کند و مهریه را بگیرد.

مهریه عندالاستطاعه: این مهریه به استطاعت مالی مرد بستگی دارد و اگر مرد توانایی مالی لازم را داشته باشد و دادگاه مطمئن شود که مرد از نظر مالی مشکلی ندارد، باید مهریه عندالاستطاعه را نیز بپردازد.

چطور مهریه را به اجرا بگذارم؟

چطور مهریه را به اجرا بگذارم؟

مهریه از آثار مالی است که به واسطه ازدواج به زن می رسد و مرد نیز متعهد می شود که این حق را به موقع بپردازد. مهریه می تواند سکه، پول، ملک، مال منقول، مال غیر منقول و ... باشد. حال در رابطه با اینکه چگونه مهریه را به اجرا بگذارید، باید بگوییم زوجه باید با در دست داشتن اصل عقدنامه، رونوشت و شناسنامه به دفترخانه ای که عقد نکاح در آن صورت گرفته است مراجعه کند و تقاضای صدور اجرائیه را بدهد. در ادامه سردفتر بررسی های لازم را انجام می دهد و مقدار مهریه تعیین شده برای زن را از طریق ابلاغیه و پست ارسال می کند.

بعد از آنکه ابلاغیه برای زوج صادر شود، مرد 10 روز فرصت دارد که مهریه زن را بپردازد و اگر طی این ده روز، مهریه زن پرداخت نشود، اموال مرد توقیف خواهند شد. البته اگر مرد واقعا توان پرداخت مهریه را نداشته باشد، باید راهی برای پرداخت اقساط مهریه پیدا کند.

مدارک موردنیاز و راه های مطالبه مهریه

اگر قصد مطالبه مهریه خود را دارید، باید یکسری مدرک ارائه دهید تا کارهای شما پیگیری شود؛ از جمله این مدارک باید به مواردی چون سند رسمی ازدواج، شناسنامه، کارت ملی و ... اشاره کرد. شما باید با در دست داشتن این مدارک، از طریق یکی از روش های زیر مهریه خود را در کوتاه ترین زمان مطالبه کنید. از جمله روش هایی که می توانید از طریق آن مهریه خود را بگیرید عبارتند از:

مطالبه مهریه از طریق دادگاه:

طبق قوانین جدید، این روزها دیگر امکان مراجعه مستقیم به دادگاه برای مطالبه مهریه وجود ندارد و زوجه باید با در دست داشتن مدارک گفته شده، به دفترخانه محل ثبت ازدواج مراجعه کند و درخواست صدور اجرائیه برای توقیف اموال را بدهد. اگر زوج همچنان مهریه را نپردازد، زن می تواند او را ممنوع الخروج نیز کند.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی:

روش دیگر نیز از طریق گرفتن اجرائیه از دفترخانه محل ثبت ازدواج است، به طوری که زوجه باید با در دست داشتن مدارک لازم، به دفترخانه مراجعه کند و درخواست اجرائیه مهریه را بدهد. پس از دریافت اجرائیه، ابلاغیه ای برای زوج صادر می شود که همانند مورد فوق 10 روز فرصت پرداخت دارد و اگر طی این ده روز پرداخت مهریه انجام نشود، زوجه می تواند اموال زوج را توقیف کند.

سریع ترین راه گرفتن مهریه

سریع ترین راه گرفتن مهریه

همانطورکه گفته شد، مهریه حق زن است و مرد موظف می باشد هرزمان که زن خواست، مهریه عندالمطالبه او را بپردازد. اما گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که مرد از پرداخت این مهریه طفره می رود. در چنین موقعیتی احتمالا بحث جدایی و طلاق در میان است، از همین رو توصیه می شود با کمک یک وکیل، از طریق روش هایی که در ادامه معرفی می شوند، مهریه را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید.

معمولا درخواست توقیف اموال همسر و ممنوع الخروج کردن او از سریع ترین روش هایی هستند که می توانید از طریق آن ها شوهر را تحت فشار قرار دهید و مهریه را مطالبه کنید. در ادامه هریک از این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

دریافت مهریه با درخواست توقیف اموال شوهر

اگر زوجه حکم اجرائیه را بگیرد، می تواند درخواست توقیف اموال همسر را بدهد. بنابراین تا زمانی که مرد تکلیف مهریه همسر خود را مشخص نکند، اموال او توقیف خواهد ماند و حق استفاده از آن ها را نخواهد داشت. این روش نسبتا یک روش ساده برای گرفتن مهریه است؛ البته به شرط آنکه مرد دارایی و اموالی داشته باشد و آن ها به نام خود شخص باشند. در غیر این صورت دریافت این حکم فایده ای ندارد و زن باید از طریق روش دیگری برای دریافت مهریه اقدام کند.

دریافت مهریه از طریق ممنوع الخروج کردن شوهر

از دیگر روش های نسبتا سریع وصول مهریه، می توان به ممنوع الخروج کردن مرد اشاره کرد. براساس ماده 23 قانون محکومیت های مالی در دعاوی حقوقی، اگر زوج مهریه را به طور کامل نپردازد یا اقساط آن را ندهد، زوجه یا محکوم له می تواند از دادگاهی که رای را صادر کرده است، تقاضای صدور حکم ممنوع الخروجی همسرش را داشته باشد.

در رابطه با اینکه حکم ممنوع الخروجی چه زمان برطرف می شود، باید گفت زمانی که مهریه پرداخت شود یا زوج مدارکی در رابطه با اعسار مهریه ارائه دهد، دادگاه حکم را باطل می کند؛ درغیر این صورت زوج نمی تواند از کشور خارج شود.

تاثیر وکیل در روند دریافت مهریه

همانطورکه اشاره کردیم، تاثیر حضور یک وکیل در مسیر مطالبه مهریه غیرقابل انکار است، چراکه وکلا سابقه کاری بالایی دارند و طی سال ها فعالیت خود تجربیات بسیاری کسب کرده اند که می توانند با استفاده از آن ها روند دریافت مهریه را ساده تر کنند. مستر وکیل (mastervakil.com) یک سایت حقوقی در زمینه معرفی وکیل است که شما می توانید با کمک بهترین وکلای طلاق و مهریه را پیدا کنید.

البته تعداد وکلایی که به شما معرفی می شوند، زیاد است و شما می توانید خودتان بررسی های لازم را انجام و در نهایت یک وکیل را برای رسیدگی به پرونده انتخاب کنید. برای مشاهده لیستی از وکلا که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند، روی لینک زیر کلیک کنید.

https://mastervakil.com/dowry-lawyers-in-tehran/

کلام آخر

مهریه از حق و حقوق طبیعی زوجه است که می تواند بلافاصله بعد از نکاح آن را از شوهرش مطالبه کند. اما گاهی اوقات زوج از پرداختن این حق طفره می رود که در چنین موقعیتی، زوجه باید از طریق روش های قانونی اقدام به مطالبه مهریه کند. از همین رو ما در این مقاله در راستای پاسخ به سوال چطور در چند روز مهریه بگیریم روش های مختلفی معرفی کردیم که می توانید با کمک گرفتن از آن ها این مشکل را حل کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها