کد خبر: 590354
تاریخ انتشار :

تنها راه کنترل قیمت خودرو

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزها صحبت‌های زیادی درباره وضعیت قیمت خودرو و همچنین روند تعیین نرخ‌ها در کارخانه می‌شود. خودروسازان با توجه به این موضوع همچنان اظهار می‌کنند که در حال زیان کردند هستند و قیمت‌ها تعیین شده باید اصلاح شود. در حال حاضر نیز وظیفه قیمت‌گذاری خودرو بر عهده شورای رقابت است و این قیمت‌ها آنطور که گفته شده به صورت فصلی با توجه به شاخص‌هایی که بانک مرکزی اعلام می‌کند اصلاح خواهد شد.

در این میان یکی دیگر از مسائلی که به آن توجه زیادی شده بحث سرمایه‌گذاری در بورس است. نکته مهم این است که شرکت‌های خودرویی در بورس با اقبال زیادی مواجه شده‌اند و صف خرید آن‌ها حتی در برخی مواقع به صورت میلیاردی است. در این شرایط قاعدتا خودروسازان می‌توانند استفاده خوبی از این میزان سرمایه‌گذاری عظیم که روی نماد آن‌ها صورت می‌گیرد داشته باشند. اما یک مورد اساسی آن است که خودروسازان همچنان زیان‌ده هستند و در این شرایط چگونه می‌توانند این میزان از بازدهی را داشته باشند؟

برای بررسی بیشتر این موارد گفت‌و‌گویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

زیر و بم ماجرای قیمت گذاری دستوری زاوه ابتدا در خصوص قیمت‌گذاری به صورت دستوری برای خودروسازان اظهار کرد: به هر شیوه‌ای اگر بخواهیم موضوع قیمت‌گذاری دستوری را بررسی کنیم متوجه این قضیه خواهیم شد که قیمت‌گذاری دستوری فقط برای مردم ضرر دارد. تنها غیر ذینفع آن مردم هستند و قاعدتا باید این موضوع برای همگان روشن شده باشد. این فرایند هرچه ادامه پیدا کند دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد.

راه حل کنترل قیمت‌ها وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که راه حل کنترل قیمت خودرو چیست و نرخ‌ها تا پایان سال به چه عددی خواهد رسید؟ به گسترش‌نیوز گفت: تنها راه کنترل قیمت خودرو این است که جلوی تورم را بگیریم. تورم وقتی ۵۰ الی ۷۰ درصد است چگونه می‌توان انتهای شاخه را کنترل کرد. به نظر می‌رسد که از الان به بعد قیمت‌ها دوباره ۵۰ درصد تا انتهای سال بالا می‌رود. قیمت‌ها نیز همچنان در سایت‌های آگهی اعلام نمی‌شود. این به دلیل آن است که که قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفته و از این شیوه استفاده می‌شود تا نرخ‌ها مشخص نباشد.

لازم به ذکر است که چندی پیش در همین رابطه گفت‌و‌گویی با آلبرت بغزیان، عضو هیات تجدید نظر شورای رقابت صورت گرفت و اظهار شد: قیمت گذاری دستوری نیست و شورای رقابت فرمولی را تعیین می‌کند که این فرمول بر اساس شاخص‌های بانک مرکزی قیمتی به دست می‌آید. این فرمولی است که طی آن اجحافی به مصرف‌کننده یا تولیدکننده نمی‌شود. وقتی که خودروساز این قضیه را از ید شورای رقابت درآورد و به سازمان حمایت داد باعث ایجاد مشکلاتی شد و شرایط به جایی رسید که نتوانستند قیمت را افزایش دهند و توجیه کنند. در نتیجه دوباره به شورای رقابت متوسل شدند. معمولا به دلیل کمبود عرضه خودرو حتما ما یک فاصله بین قیمت کارخانه و بازار پیدا می‌کنیم. اگر همه قیمت‌ها بر اساس بازار باشد دیگر خریداری وجود نخواهد داشت.

وضعیت نمادهای خودرویی در بورس این کارشناس حوزه خودرو در خصوص نمادهای خودرویی و روند رشد آن‌ها گفت: نمادهای بورسی جزو پرتقاضاترین‌ها در این بازار هستند و سود خوبی نیز به مردم می‌دهد. این در حالی است که خودروسازان اذعان می‌کنند همچنان زیان‌ده هستند. بازدهی شاخص بورس در ایران ناشی از بازدهی خود شرکت نیست. شرایط تورمی به گونه ای است که نسبت قیمت سهام ارتقا پیدا کند. وقتی حجم پولی را به صورت ریالی زیاد می‌کنیم همه اقتصاد متناسب این حجم جدید خود را وفق می‌دهد.

وی افزود: تعداد واحدهای شمارش زیاد شده ولی حجم و میزان آن تغییری نکرده است. در این شرایط همه کامپوننت‌های ثروت عددشان ۴ الی ۵ برابر می‌شود. درست است واحد خواندن بزرگ شده ولی ارزش آن تغییری نکرده است. در خصوص بورس نیز شرایط به همین صورت است و تا وقتی پایه پولی کشور ظرف مدت کوتاهی ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند عجیب نیست که قیمت‌ها به این صورت بالا می‌رود.

زاوه در پایان اظهار کرد: شرکت‌های خودرویی در حال حاضر در بورس وضعیت مصاعدی دارند اما قاعدتا در این شرایط باید شرکت‌های صادرکننده شرایط خوبی پیدا کنند. اینگونه موارد به نظر می‌رسد که به بازارسازی در بورس مربوط شود.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها