کد خبر: 617776
تاریخ انتشار :

انتقاد بی سابقه نخست وزیر نیوزیلند از چین

ایسنا/ "جاسیندا آردرن"، نخست‌وزیر نیوزیلند درقبال گزارش حقوق بشری چین، موضع تندتری اتخاذ کرد و گفت همزمان با رشد نقش چین در جهان، حل اختلافات سخت‌تر شده است.

انتقاد بی سابقه نخست وزیر نیوزیلند از چین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که لحن آردرن نسبت به چین، در مقایسه با دیگر رهبران جهان، متعادل باقی مانده است، با این حال برای کشوری که چین را بزرگ‌ترین شریک تجاری خود تلقی می‌کند، تغییر بزرگی به حساب می‌آمد. آردرن در سخنرانی‌های قبلی خود اغلب از انتقاد مستقیم نسبت به چین، پرهیز کرده بود.

آردرن در سخنرانی خود برای نشست تجاری چین در  شهر "آوکلند"،  گفت نیوزلند نگرانی "جدی" خود در مورد مسائل حقوق بشری، از جمله وضعیت اویغورها در منطقه سین‌کیانگ و مردمی که در هنگ‌کنگ زندگی می‌کنند را با چین مطرح کرده است.

وی به مخاطبان گفت: از چشم هیچ‌یک از شما پوشیده نیست که همزمان با رشد و تغییر نقش چین در جهان، مسامحه در مورد اختلافات بین سیستم‌های ما- و منافع و ارزش‌هایی که به آن سیستم‌ها شکل می‌دهد- دشوارتر شده است.

"استفن نوآکس"، مدیر مرکز مطالعات چین در دانشگاه آوکلند گفت حتی چند سال پیش هم انتظار نداشته چنین لحنی را از نیوزیلند بشنود. وی خاطرنشان کرد این لحن مانند چشمکی به اتحاد "فایو آیز" (اتحاد بین نیوزلند، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و کانادا موسوم به پنج چشم) به نظر می‌رسد تا به آن‌ها بفهماند اگرچه نیوزیلند ممکن است دارای وابستگی‌های اقتصادی به چین باشد، اما نسبت به این کشور آسان نگرفته است.

روابط فرهنگی و اقتصادی نیوزیلند با چین، در میان اتحاد ۵ چشم، دارای قدرتمندی خاصی است. نیوزیلند نخستین کشور توسعه‌یافته‌ای بود که در سال ۲۰۰۸ با چین پیمان تجاری آزاد امضا کرد که به رونق صادرات پودر شیر نیوزیلند و دیگر محصولات این کشور انجامید. چین در حال حاضر دو برابر استرالیا- دومین بازار بزرگ نیوزیلند- از این کشور خرید می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها