کد خبر: 620116
تاریخ انتشار :

تظاهرات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در ترکیه

فارس/ مردم ترکیه با تجمع در مقابل پایگاه راداری نظامی «کوره جیک» آمریکا پیام واضحی به واشنگتن دادند: ترکیه چشم و گوش اسرائیل در منطقه نخواهد بود.

تظاهرات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حزب «وطن» ترکیه و اتحادیه ی جوانان ترکیه در واکنش به جنایات و اقدامات غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس علیه ملت فلسطین و غزه با تجمع در مقابل پایگاه راداری نظامی «کوره جیک» آمریکا بیانیه مطبوعاتی مشترک صادر کردند.

گفته می‌شود هدف پایگاه راداری نظامی کوره جیک آمریکا که در نزدیکی قصبه «کوره جیک» وابسته به شهر مالاتیای ترکیه مستقر شده، حفاظت از رژیم صهیونیستی تروریستی و اشغالگر اسرائیل در مقابل موشک‌هایی است که از ایران به سوی این رژیم شلیک خواهد شد.

باز به عقیده برخی تحلیلگران این پایگاه راداری در واقع از خاک قاره اروپا محافظت کرده و در عین حال به عنوان شمشیری بالای سر ترکیه بوده و این کشور را تهدید می‌کند.

بیانیه مطبوعاتی مشترک حزب وطن ترکیه و اتحادیه جوانان ترکیه را «عارف دوغان» معاون این حزب قرائت کرد. 

عارف دوغان سخنان خود را با سلام بر مدافعان فلسطینی که از سرزمین خود دفاع می‌کنند، آغاز کرد و در ادامه با تاکید بر اینکه حملات صورت گرفته به مسجد الاقصی در واقع حمله به بشریت بوده و در میان اهداف این حملات ترکیه نیز قرار دارد، در ادامه تصریح کرد:  «فلسطین می جنگد. در فلسطین انسانیت در قالب مردم فلسطین می جنگد. خون ریخته شده در فلسطین خون بشریت است. شهیدان در راه بشریت شهید می شوند. کسانی که مورد حمله واقع شده اند تنها اعراب، مسلمانان و ملت مظلوم فلسطین نیستند. در نوک حمله ی امپریالیسم و صهیونیسم، کل بشریت قرار دارد. ترکیه نیز در میان اهداف این حملات قرار دارد.»

دوغان معاون حزب وطن ترکیه در ادامه ی سخنان خود در مقابل پایگاه راداری نظامی کوره جیک آمریکا تاکید کرد: «از اینجا از مقابل این لانه ی جاسوسی اعلام می‌کنیم: پایگاه راداری نظامی کوره جیک باید فورا تحت کنترل کامل نیروهای مسلح ترکیه قرار گیرد. این، مهم‌ترین گام در راستای حمایت از فلسطین خواهد بود.»

او افزود: «پایگاه کوره جیک سپر دفاعی و چشم و گوش اسرائیل است. مرکز فرماندهی این پایگاه قرارگاه ناتو است و اطلاعات گردآوری شده از طریق آمریکا به اسرائیل ارسال می‌شود. در سناریوهای رزمایش های ضد ترکیه، وظیفه  شناسایی جنگنده های ترکیه و سرنگونی آنها را برعهده دارد و این پایگاه نقطه ی نفوذ دشمن به پشت جبهه ترکیه است.»

معاون حزب وطن ترکیه همچنین گفت که پایگاه کوره جیک در عین حال کشورهای همسایه‌ای که در مقابل آمریکا و اسرائیل مقاومت می‌کنند را تهدید می‌کند و در ادئامه پرسید: «آیا در حالی که نیروهای ارتش در جبهه‌ها مشغول فعالیت هستند، ترکیه می‌تواند چشم و گوش اسرائیل باشد؟ آیا در حالی که جوانان غیور فلسطینی مقاومت می‌کنند، ما می توانیم به حضور اسرائیل در خاک ترکیه اجازه دهیم؟»

دیلک چنار رئیس اتحادیه ی جوانان ترکیه نیز طی سخنانی به نمایندگی از سوی اعضای این اتحادیه با تاکید بر اینکه پایگاه راداری نظامی کوره جیک آمریکا با هدف حفاظت از اسرائیل و اجرای طرح های خصمانه علیه ترکیه تاسیس شده، خواهان به دست گرفتن کنترل این پایگاه از سوی نیروهای مسلح ترکیه شد. 

متن کامل بیانیه مطبوعاتی مشترک اتحادیه جوانان ترکیه و حزب وطن ترکیه که توسط عارف دوغان معاون این حزب قرائت شد، بدین شرح است: 

نمایندگان محترم رسانه‌ها، ملت بزرگ ترکیه

ما از مقابل پایگاه راداری نظامی کوره جیک آمریکا که برای حفاظت از اسرائیل در خاک کشورمان تاسیس شده با شما سخن می‌گوییم. 
سلام بر جوانان غیور فلسطین. 
سلام بر برادرانی که از وطن خود دفاع کرده و در مقابل ظلم سر خم نمی‌کنند. 
فلسطین می جنگد. در فلسطین انسانیت در قالب مردم فلسطین می جنگد. خون ریخته شده در فلسطین خون بشریت است. شهیدان در راه بشریت شهید می‌شوند. کسانی که مورد حمله واقع شده اند تنها اعراب، مسلمانان و ملت مظلوم فلسطین نیستند. در نوک حمله امپریالیسم و صهیونیسم کل بشریت قرار دارد. ترکیه نیز در میان اهداف این حملات قرار دارد. 

امروز فلسطین خط مقدم کل بشریت است. جوانانی که در فلسطین می جنگند، در واقع برای ترکیه نیز می‌جنگند. دعوای فلسطین، دعوای ترکیه نیز هست. شیون و فغان و بر سر و زانو کوبیدن فایده‌ای ندارد. امروز برای محکوم کردن اسرائیل، گریه و زاری و التماس برای فلسطین به اینجا نیامدیم. امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا بگوییم چگونه باید از فلسطین دفاع کرد، چگونه اسرائیل را متوقف کرد، آمده ایم تا اینها را فریاد بزنیم.

آمریکای امپریالیست و اسرائیل صهیونیست نابود خواهند شد، با سلاح، با خون، با شهادت... اما بهترین استراتژی، نخست کسب پیروزی در فلسطین با اقدام و عزم و اراده خواهد بود. 

اینک زمان مژده دادن به کل خاورمیانه و فلسطین فرا رسیده است. اینک زمان دادن اعتماد به نفس به کل خاورمیانه در مقابل تهدیدات اسرائیل و پیشگامی فرا رسیده است. 

از اینجا، از مقابل این لانه جاسوسی اعلام می‌کنیم: پایگاه راداری نظامی کوره جیک باید فورا تحت کنترل کامل نیروهای مسلح ترکیه قرار گیرد. این، مهم‌ترین گام در راستای حمایت از فلسطین خواهد بود. 
- پایگاه کوره جیک سپر دفاعی، چشم و گوش اسرائیل است. 
- مرکز فرماندهی این پایگاه قرارگاه ناتو است. اطلاعات گردآوری شده از طریق آمریکا به اسرائیل ارسال می شود. 
- در سناریوهای رزمایش های ضد ترکیه، وظیفه ی شناسایی جنگنده های ترکیه و سرنگونی آنها را برعهده دارد. این پایگاه نقطه نفوذ دشمن به پشت جبهه ترکیه است. 
- پایگاه کوره جیک در عین حال کشورهای همسایه‌ای که در مقابل آمریکا و اسرائیل مقاومت می کنند را تهدید می‌کند. 

این بیانیه می‌افزاید: آیا در حالی که نیروهای ارتش در جبهه‌ها مشغول فعالیت هستند، ترکیه می‌تواند چشم و گوش اسرائیل باشد؟  آیا در حالی که جوانان غیور فلسطینی مقاومت می‌کنند، ما می توانیم به حضور اسرائیل در خاک ترکیه اجازه دهیم؟  نه! ما همه ی این موارد را رد می‌کنیم.

برخی با تقلیل این مسئله به سطح رو در رویی فلسطین – اسرائیل در صدد فریب ما هستند. دعوای فلسطین، دعوای ترکیه هم هست. ما نمی توانیم حضور پایگاهی در قلب ترکیه که چشم و گوش اسرائیل باشد را بپذیریم. 
همان طوریکه معاون فقید حزب مان دریاسالار سونر پولات گفته بود: «جوانان غیور فلسطینی نه تنها حافظان سرزمین خودشان، بلکه در عین حال حافظان سرزمین آناتولی هم هستند.»  اگر فردا روزی نخواهیم با موشک های اسرائیل روبرو شویم، غزه و قدس هم هیچ فرقی با عین العرب و عفرین ندارد. فلسطین ترکیه و ترکیه فلسطین است. این حملات، بخشی از حملاتی است که محور آمریکا – اسرائیل در سه جبهه ادامه می دهد. آنچه مورد هجوم دشمن قرار گرفته، مقدسات ما هستند. آنچه مورد تهدید واقع شده، وطن ماست. امروز کل خاورمیانه هدف واقع شده است.  این سه جبهه که علیه ما باز شده بدین شرح است: 

اولین جبهه، اشغالگری اسرائیل در خاک دولت فلسطین است. 
دومین جبهه، جبهه‌ای است که با مشارکت آمریکا و اسرائیل و با هدف تجزیه ی ترکیه، سوریه، عراق و ایران و تاسیس دولت به اصطلاح "کردستان" یا به عبارتی "اسرائیل دوم" باز شده است. 
سومین جبهه، جبهه‌ای نظامی است که توسط اسرائیل و با هدف حاکمیت بر مدیترانه شرقی با آمریکا، یونان و قبرس جنوبی ایجاد شده است. 

این بیانیه می‌افزاید: «به عبارتی ما از سه جبهه با حملات اسرائیل روبرو هستیم و اسرائیل در هر سه جبهه به طور کامل متکی و وابسته به آمریکای امپریالیست است. در واقع هر اسرائیلی به آمریکا محتاج است. اسرائیل در واقع مهره استراتژیک آمریکا در راستای هدف حاکمیت این کشور بر کل جهان است.

در هر سه جبهه دشمن، آمریکا و اسرائیل است. دولت ترکیه باید از سرزمین خود دفاع کند؛ باید از بشریت دفاع کند؛ باید از مقدسات مان حفاظت کند.  ترکیه برای شکست اسرائیل در هر سه جبهه باید خاورمیانه را متحد کند. این اتحاد تنها با تجربیات بزرگ ترکیه قابل انجام است. ما به سه تهدید اسرائیل با طرحی سه پایه پاسخ خواهیم داد. ما کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی را بنا خواهیم نهاد. ما یکپارچگی سرزمین فلسطین را تحقق خواهیم بخشید. سپس پروژه ی تاسیس اسرائیل دوم در خاک سوریه و عراق را به زباله دان تاریخ خواهیم سپرد.

لزوم همکاری با سوریه

در ادامه این بیانیه آمده است: در مدیترانه شرقی، رفتار خصمانه محور آمریکا – اسرائیل – یونان – قبرس جنوبی را خنثی خواهیم کرد. برای تحقق این هدف، کلیه کشورهایی که مورد همین تهدید واقع شده اند را متحد خواهیم ساخت.  مهم ترین توافق در جبهه‌ای که در مقابل حملات اسرائیل در سه جبهه ایجاد می‌شود، همکاری با سوریه است. برای خنثی کردن حمله ی اسرائیل در جبهه ی دوم و وادار کردن پ ک ک به صلح، همکاری با سوریه اولین اولویت است. بزرگترین ضربه‌ای که می توان به تلاش اسرائیل برای حاکمیت بر مدیترانه شرقی زد هم توافق و همکاری با سوریه است.

منتظر چه هستیم؟ سوریه بعد از فلسطین دومین کشوری است که با اسرائیل می جنگد. با محکوم کردن لفظی نمی توان جلوی خون های ریخته شده را گرفت. با لعن و نفرین کردن نمی توان مانع کشته شدن مان و حمله به وطن مان شد. با ارسال پیام ها به جامعه ی بین المللی هم نمی توان از فلسطین محافظت کرد. تنها با همکاری با سوریه است که می توان اسرائیل را در هر سه جبهه شکست داد.

برای مقابله با تخاصمات محور آمریکا – اسرائیل باید کنفرانس کشورهای خاورمیانه را تشکیل دهیم. باید در این کنفرانس با "طرح اقدام" شرکت کنیم. همان گونه که جمهوری آذربایجان به اتفاق ترکیه و روسیه از جنگ قره باغ پیروز بیرون آمد، در فلسطین هم می توان با یکپارچه سازی نیروهای مان و وادار کردن اشغالگران به عقب نشینی پیروز شد. بدین ترتیب اشغال هم خاتمه یافته و از جنگ هم ممانعت به عمل خواهد آمد. ما باید به جای کشورهایی که نتانیاهو از آنها تشکر کرده، با کشورهایی که علیه نتانیاهو جنگیده‌اند متحد شویم.فلسطیی ها برادران خونی ما هستند. ما به عنوان حزبی که برخی اعضای آن در خاک فلسطین و در راستای دعوای فلسطین شهید شده اند، برای پیروزی در این مبارزه دعوت خود را اعلام می‌کنیم: کشورهای خاورمیانه را متحد کنیم، پایگاه راداری نظامی کوره جیک را فورا تحت کنترل خودمان درآوریم. مرگ بر صهیونیسم، مرگ بر امپریالیسم. 
زنده باد آزادی فلسطین، زنده باد اتحاد خاورمیانه.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها