کد خبر: 624259
تاریخ انتشار :

آمریکا، ترکیه را در فهرست کشورهای استفاده کننده از کودک سربازان قرار داد

ایسنا/ آمریکا، ترکیه را در فهرست کشورهایی قرار داد که در استفاده از کودک سربازان در یک سال گذشته درگیر بوده‌اند.

آمریکا، ترکیه را در فهرست کشورهای استفاده کننده از کودک سربازان قرار داد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین بار است که آمریکا یک کشور متحد ناتو را – ترکیه- در فهرست چنین کشورهایی قرار می‌دهد؛ اقدامی که احتمالا می‌تواند به پیچیده‌تر شدن روابط متنشج بین واشنگتن و آنکارا منجر شود.

وزارت خارجه آمریکا در فهرست قاچاق انسان ۲۰۲۱ خود مشخص کرده که ترکیه برای لشکر "سلطان مراد" در سوریه "حمایت ملموسی" ارائه می‌کند؛ این لشکر از اپوزیسیون سوری است که آنکارا مدت‌هاست از آن حمایت می‌کند و واشنگتن می‌گوید این حمایت‌ها شامل به خدمت گرفتن و استفاده از کودک سربازان است.

هنوز دولت ترکیه به این مساله واکنشی نشان نداده است.

یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا با اشاره به استفاده از کودک سربازان در لیبی، به خبرنگاران گفت: واشنگتن امیدوار است که با آنکارا درباره این مساله همکاری کند. با توجه به احترامی که برای ترکیه قائلیم، این نخستین بار است که یکی از اعضای ناتو در چنین فهرستی قرار می‌گیرد. ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، فرصت دارد تا با ما درباره رسیدگی به این مساله همکاری کند که شامل به خدمت گرفتن و استفاده از کودک سربازان در سوریه و لیبی می‌شود.

ترکیه سه عملیات برون مرزی در سوریه علیه داعش و شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا انجام داده و بارها از گروه‌های نیروهای مسلح سوری بجای نیروهای خودش استفاده کرده است.

برخی از این گروه‌ها از سوی گروه‌های حقوق بشری و سازمان ملل به حملات تبعیض آمیز علیه غیرنظامیان، آدم ربایی و غارت متهم شده‌اند. سازمان ملل از دولت آنکارا خواسته تا این گروه‌های شورشی سوری را کنترل کند اما آنکارا این اتهامات را رد کرده و آنها را بی پایه و اساس می‌داند.

ترکیه از طریق نیروهای نیابتی و نیروهای خودش درگیر جنگ داخلی در لیبی نیز است و از دولت مستقر در طرابلس نیز حمایت می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، دولت‌هایی که نامشان در این فهرست آمده هدف محدودیت قرار می‌گیرند. البته هنوز مشخص نیست که چه نوع محدودیت‌هایی قرار است علیه آنکارا وضع شود و این اقدام سوالاتی را در این باره مطرح می‌کند که آیا این مساله می‌تواند مذاکرات در جریان آنکارا با واشنگتن را درباره پیشنهاد ترکیه در کنترل فرودگاه کابل همزمان با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان از مسیر خود منحرف کند یا خیر.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما گفته که این دو مورد احتمالا به هم ربطی ندارند.

ترکیه به آمریکا پیشنهاد کنترل و حفاظت از فرودگاه کابل را پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان داده و مذاکراتی را با آمریکا درباره حمایت مالی و لجستیکی برای هیات ترکیه‌ای دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها