کد خبر: 624573
تاریخ انتشار :

افغانستان، شکستی که آمریکا از آن فرار می‌کند

ایرنا – نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در حالی به‌سرعت افغانستان را ترک می‌کنند که به نظر می‌رسد ایالات متحده با افزایش درگیری‌ها و حملات تروریستی، بدون اینکه نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت این کشور داشته باشد، از پذیرش یک شکست تمام عیار فرار می‌کند.

افغانستان، شکستی که آمریکا از آن فرار می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جو بایدن قرار است این هفته پایان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا را اعلام کند. واشنگتن و متحدانش در ناتو پس از دو دهه دخالت نظامی در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم و افراطی گری آخرین نیروهای خود را از این کشور تخلیه می‌کنند. ثبات افغانستان نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییری نکرده است جز اینکه به نظر می‌رسد برای آمریکا و متحدانش پس از میلیاردها دلار هزینه نظامی و کشته شدن صدها سرباز، دیگر اهمیتی ندارد.

بیشتر نیروهای نظامی ائتلاف آمریکا بی سرو صدا افغانستان را ترک کرده‌اند. البته گفته می‌شود تعداد کمی از یگان ویژه انگلیس در افغانستان می‌مانند؛ اما حضور آن ها در تامین امنیت کشور نقش تعیین کننده‌ای نخواهد داشت. یک سرباز ناشناس سابق سرویس هوایی ویژه انگلیس گفته است: در حال حاضر آنجا جای مطلوبی نیست. مردم ترسیده‌اند و حق هم دارند.

پیشتر وزارت دفاع انگلیس گفته بود که لندن سرگرم گفت‌وگو با آمریکا و متحدان بین‌المللی خود در خصوص آینده حمایت از افغانستان است. به نظر می‌رسد که افکار عمومی در انگلیس چندان به پایان حضور نظامی در افغانستان تمایلی ندارد.

«الکس یانگر» رئیس پیشین سرویس جاسوسی خارجی انگلیس هشدار داده که اگر به امنیت افغانستان پشت شود تهدید از ناحیه گروه‌های تروریستی مانند القاعده علیه غرب افزایش خواهید یافت.

او معتقد است که ائتلاف آمریکا در واقع اشتباه اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۹ میلادی را مرتکب می‌شود که با پایان دادن به دخالت نظامی در افغانستان زمینه رشد گروه‌های تروریستی را فراهم خواهد کرد.

یانگر پیش بینی کرده است که خروج نیروهای غربی از افغانستان باعث جنگ داخلی بین طالبان و دولت مورد حمایت انگلیس و آمریکا می‌شود. این جاسوس انگلیسی در نخستین مصاحبه تلویزیونی با شبکه اسکای نیوز اذعان کرد که ائتلاف آمریکا در ماموریت بازسازی افغانستان موفق عمل نکرد.

چندی پیش «توبیاس الوود» رئیس کمیته پارلمانی دفاعی انگلیس هم در اظهار نظری خروج نیروهای غربی را در شرایطی که احتمال حملات تروریستی در افغانستان می‌رود زیر سووال برد و افزود که شرایط کنونی «با موفقیتی که انتظارش را می‌رفت فاصله زیادی دارد.»

نشریه گاردین در گزارشی سکوت انگلیس دربرابر تصمیم آمریکا برای خروج نظامی از افغانستان را خجالت آور توصیف کرد و نوشت: دولت بوریس جانسون به گونه‌ای دردآور به سیاست‌های واشنگتن وابسته است و جرات ندارد از جو بایدن در این زمینه انتقاد کند. این درحالیست که وزرا و فرماندهان نظامی انگلیس تاکید دارند که خروج از افغانستان در نبود یک توافق صلح و آتش‌بس، غیرمسئولانه است.

«نیک کارتر» رئیس ستاد مشترک ارتش انگلیس می‌گوید که تصمیم دولت جو بایدن برای خروج از افغانستان «آن چیزی نبود که انتظار داشتیم» او از تصمیم یکجانبه کاخ سفید در زمینه بدون مشورت با متحدان اروپایی انتقاد کرد.

به تعبیر گاردین، خروج ائتلاف آمریکا، قطعا افغانستان را در مسیر رشد تروریسم، هرج‌ومرج و فروپاشی قرار می‌دهد. این درحالیست که "آوستین اس. میلر" فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان هم هفته گذشته اذعان کرد که بروز جنگ داخلی با وضع موجود در افغانستان قابل تصور است و «این مساله باید جهان را نگران کند»

حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در اظهار نظری حضور ائتلاف آمریکا در این کشور را یک شکست نظامی نامیده که منجر به گسترش تروریسم شده است. وی بیان داشت: کشور اکنون در شوک به سر می‌برد. به اوضاع نگاه کنید، همه‌جا هرج‌ومرج و درگیری است و ملت افغانستان در رنج به‌سر می برند. ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا چطور کشور را به این وضع کشاند.

کرزی تصریح کرد: آنهایی که ۲۰ سال پیش به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم به اینجا آمدند نه تنها در پایان آن شکست خوردند بلکه افراط گرایی در سایه ان‌ها شکوفا شده است. من به این می‌گویم یک شکست نظامی.

گاردین می‌نویسد که دورنمای بازگشت هرج و مرج برای مردم افغانستان یک واقعیت هولناک است. برای رهبران کشورهای غربی هم که با زور رژیم افغانستان را تغییر داده و سپس وعده استقرار یک حکومت قانون‌مند دادند تلنگری است که دست کم از تکرار آن اجتناب کنند.

به نوشته این نشریه انگلیسی، کسی چه می‌داند که تاریخ‌نویسان ماجراجویی‌های جورج‌بوش پسر در افغانستان را چگونه روایت می‌کنند، اما مرگ هفته پیش دونالد رامسفلد وزیر دفاع دولت بوش که در حمله آمریکا به افغانستان و عراق نقش کلیدی ایفا کرد گوشزدی است که اندیشه‌های امثال او و نئومحافظه‌کاران که جهان به شکل رضایتمندی از آن ها حساب نکشیده است چه تاثیر غیرقابل اندازه گیری، مرگبار، مخربی را برجای گذاشته است.

آمریکا و سایر متحدان غربی آن در پی حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (۱۳۸۹) و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند و دست به اشغال نظامی این کشور زدند.

این حمله و اشغال نظامی که به بهانه سرنگونی گروه‌های تروریستی صورت گرفت، منجر به بی‌ثباتی هرچه بیشتر این کشور و منطقه و برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته غیرنظامی افغان شد.  

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده و ناتو دو ماه پیش اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه)   نیروهایشان را از افغانستان خارج می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها