کد خبر: 626598
تاریخ انتشار :

تحلیل‌گر مسائل منطقه: آمریکا از عراق خارج شود، بازنده میدان خواهد بود

"نزار عبود" تحلیلگر مسایل منطقه ای در آمریکا اظهار داشت اگر واشنگتن روزی تصمیم به خروج از عراق بگیرد، ممکن است هم حامیان شبه نظامی اش از هم بپاشند و هم در سوریه و عراق بازنده میدان باشد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تحلیلگر ارشد شبکه المیادین روز دوشنبه درباره دلایل تصمیمات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در عرصه سیاست خارجی و تفاوت آنها در عراق و افغانستان گفت: هر دو رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ و بایدن می خواستند از افغانستان خارج شوند اما بایدن این تصمیم را گرفت.

وی افزود: بایدن مشغول سیاست های منطقه ای به ویژه در عراق و سوریه است و به دلیل تمرکز بر چین و روسیه خواهان خروج از منطقه است.

این تحلیلگر ارشد مسایل منطقه ای تصریح کرد بایدن در عین حال نمی خواهد کشورهای متحد متخاصمی را به رهبری ایران که منافع آمریکا و اسرائیل را به خطر بیندازند، برجای بگذارد.

 نفوذ زیاد ایران در عراق و سختی ها برای آمریکا

نزار عبود تصریح کرد دستیابی به این هدف با توجه به نفوذ زیاد ایران در عراق سختی های بسیاری برای آمریکا خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل منطقه ای تاکید کرد آمریکا نمی خواهد عراق را در حالی ترک کند که ایران رهبری اتحادی با عراق علیه آمریکا  را برعهده داشته باشد. اگر آمریکا روزی تصمیم به ترک عراق به دلیل هزینه های انسانی و مالی بسیار بالا بگیرد، ممکن است هم حامیان شبه نظامی او از هم بپاشند و هم در سوریه و عراق بازنده میدان باشد و در نهایت ممکن است به شدت گرفتن حملات تروریستی منجر شود.

وی در پاسخ به این سوال که مردم ، پارلمان و گروههای مقاومت خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق هستند، اظهار داشت: مقامات رسمی دولت عراق نیز اعلام کرده اند نیازی به حضور ارتش پیاده نظام آمریکا ندارند بلکه به آموزش و گردآوردی اطلاعات نیازمندند.

وی یادآور شد: آمریکا دارای دو هزار و ۵۰۰ نیرو و مامور امنیتی در عراق است ولی آنها فعالیت هایشان را بر پایه حمایت نیروهای شبه نظامی محلی در سوریه و عراق و دیگر بازیگران نظامی غیر دولتی بنا نهاده اند.

این تحلیلگر مسائل منطقه ای به امضای موافقتنامه های مالی، فرهنگی، بهداشتی و آموزش های نظامی به ارتش عراق میان واشنگتن - بغداد اشاره و تاکید کرد علاوه بر این، خواسته پارلمان عراق در خصوص پایان حضور نظامی آمریکا در عراق قابل توجه است.

حفاظت از فعالیت های اطلاعاتی هدف آمریکا از حضور محدود در افغانستان 

این تحلیلگر مسایل منطقه ای درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نیز گفت: خروج آمریکایی ها از افغانستان هنوز کامل نشده، هدف آنها حضور محدود برای حفاظت از فعالیت های اطلاعاتی و دیپلماتیک شان است که ممکن اوضاع در صورت پیروزی طالبان تغییر کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها