کد خبر: 628703
تاریخ انتشار :

رسانه فرانسوی: افغان‌ها از سرنوشت و آینده خود بیمناک هستند

گسترش قدرت طالبان، موجی از بیم و نگرانی را در مردم افغانستان برانگیخته و بسیاری از آن ها در تلاش هستند تا از طریق فرودگاه کابل و یا عبور از مرزهای زمینی فرار کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 اگرچه سهیل شاهین سخنگوی طالبان در بیانیه ای تاکید کرده است که هیچ یک از رزمندگان بدون اجازه حق ورود به خانه مردم را نداشته و جان، مال و ناموس مردم تحت حمایت است؛ اما این بیانیه از نگرانی های مردم افغانستان نکاسته و هزاران افغان برای گریز از این کشور به فرودگاه کابل هجوم برده اند.

به گزارش رادیو فرانسه، با ورود طالبان به کابل، صدها نفر از مردم افغانستان کوشیدند به وسیله هواپیماهای نظامی افغانستان را ترک کنند، اما، با تیراندازی هوایی سربازان آمریکایی روبرو شدند.  نماینده دولت آمریکا تصریح کرده است که پروازهای نظامی فرودگاه کابل تنها کارکنان سفارت‌خانه‌ها و دیپلمات‌های خارجی را از افغانستان خارج می‌کند.

رویترز همچنین به نقل از یک نماینده طالبان نوشت که این گروه تنها پس از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان دولت رسمی خود و همچنین نحوه اداره امور افغانستان را اعلام خواهد کرد. در این فاصله طالبان به نیروهای خود دستور داده‌اند که از هراساندن مردم پرهیز کنند.

ب. اف. ام تی وی افزود: اما فقط در فرودگاه «حامد کرزای» نیست که فضایی از ترس و نگرانی حاکم است بلکه بخشی قابل توجهی از جامعه افغانستان نیز از سرنوشت خود و آینده خود در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

 سیل پناهجویان

یکی از ساکنان کابل که به ازبکستان گریخته، در گفت و گو با خبرگزار ی فرانسه گفت: خانواده من در مرزها گرفتار شده و من نمی دانم چه کنم؛ من شغل، درآمد و خانه و کاشانه خود را از دست داده ام.

همچنین گزارش های میدانی حاکی از تجمع افغانستانی ها مقابل بانک ها برای دریافت پول های خود به دلیل شرایط وخیم ناامنی و ترس از افزایش قیمت ها است.

رسانه فرانسوی: افعان‌ها از سرنوشت و آینده خود بیمناک هستند

یک پلیس افغان در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: من از ساعت شش صبح مقابل بانک هستم تا حقوق خود را دریافت کنم اما هیچکس پاسخگو نیست.

اما بخش قابل توجهی از جمعیت زنان افغان نیز نگرانی های فزاینده ای از سرنوشت و آینده خود در دوران روی کارآمدن طالبان دارند. رئیس انجمن «آموزش برای دختران افغان» در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت: این وضعیت، زنان را بسیار نگران کرده چرا که نمی دانند آیا حق کار کردن خواهند داشت؟ اکثر آن ها درآمد ثابتی نداشته و در تنگنا و سختی امرار معاش می کنند و یا همسرانشان خرج زندگی آن ها را تامین می کنند درحالی که همسران آن ها در حال حاضر در میدان جنگ حضور دارند.

این رسانه فرانسوی افزود: تصاحب قدرت طالبان به طرز برق آسا طی چند هفته بدون مقاومت مردمی و یا پاسخ نظامی شایسته حکایت از برخورداری پایگاه مردمی طالبان و همچنین دولتی ضعیف و فاسد دارد که تاکنون از جانب قدرت های خارجی به خصوص ایالات متحده حمایت شده است.

کریستین اولسو، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه لیبر بروکسل در مقاله ای در روزنامه بلژیکی اکو نوشت: طالبان به ظلم و بی رحمی شهرت دارند و در اجرای قوانین در افغانستان بی طرف هستند اما برای اجرای احکام خود در این کشور ابزارهای لازم را دارند هرچند که به زور و اجبار باشد اما بازگشت به نظم و امید به صلح را تداعی می کند.

میریام بنراد، سیاست شناس و کارشناس ژئوپولیتیک منطقه ای در گفت و گو با فرانس انفو تی وی گفت: جمعیت افغانستان یکدست نیست. در نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که در سال های اخیر حمایت مردمی از طالبان به شدت کاهش یافته و به ۱۵ درصد رسیده است.

به گزارش رادیو فرانسه،  خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و استقرار مجدد طالبان در این کشور صدمات اخلاقی بزرگی را به آمریکا وارد آورده است. در بیست سال گذشته دست‌کم ٢٥٠٠ سرباز آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شدند و این جنگ بیش از دو هزار میلیارد دلار  خرج روی دست دولت آمریکا گذاشت و اکنون طالبان، دوباره به قدرت بازگشته و خطر تبدیل شدن افغانستان به کانون نیروهای جهادی، از قبیل داعش و القاعده،  این کشور و کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

رسانه فرانسوی: افعان‌ها از سرنوشت و آینده خود بیمناک هستند

تقریباً بیست سال پس از سقوط طالبان، این گروه کنترل پایتخت افغانستان را بدون کمترین مقاومتی دوباره در دست گرفت و به دنبال آن،  اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان به تاجیکستان رفت و طالبان وارد پایتخت و ارگ ریاست جمهوری شدند.

 اشرف غنی شامگاه گذشته در یک پیام توئیتری کوتاه نوشت : "طالبان پیروز شدند. "

ملا عبدالغنی برادر، از پایه‌گذاران طالبان، در یک پیام ویدیوئی جداگانه ‌گفت که "اینک زمان ارزیابی و اثبات است. ما باید نشان بدهیم که می‌توانیم به ملت خود خدمت کنیم و امنیت و آسایش آنان را فراهم سازیم. "

همزمان پرچم آمریکا از بام سفارتخانه این کشور در کابل پائین کشیده شد و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، گفت که شش هزار سرباز آمریکایی برای خارج کردن هزاران شهروند آمریکایی از افغانستان راهی این کشور شده‌اند. به گفته ند پرایس وظیفه این نیروها از امروز (دوشنبه)  فقط خارج کردن شهروندان آمریکایی، کارکنان محلی سفارت آمریکا و خانواده‌های آنان از افغانستان است.

بسیاری دیگر از کارکنان سفارتخانه‌های خارجی به سرعت پایتخت افغانستان را ترک کردند. قرار است امروز (دوشنبه) شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری درباره اوضاع افغانستان تشکیل بدهد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر از تصمیم خود مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان پشتیبانی کرد و دونالد ترامپ که مذاکره با طالبان را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کرده بود، دیروز خارج شدن ارتش آمریکا از افغانستان را یکی از بزرگترین شکست‌های این کشور خواند و خواستار استعفای جو بایدن شد.

در این حال، بیش از شصت کشور جهان از جمله فرانسه، کانادا، آلمان، انگلستان، استرالیا، ژاپن و آمریکا با انتشار بیانیه ای مشترک از حق مردم افغانستان و ساکنان خارجی این کشور برای خروج از افغانستان پشتیبانی کردند و مقامات جدید افغانستان را مسئول جان و امنیت و آرامش مردم دانستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها