کد خبر: 629296
تاریخ انتشار :

لاوروف: روسیه هرگز به دنبال رویارویی یا انزوا نبوده است

وزیر امور خارجه روسیه امروز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد که مسکو هرگز به دنبال رویارویی یا انزوا نبوده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نقطه نظرات مسکو را در جریان مذاکرات ژنو شنید اما هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

او گفت، روسیه هرگز به دنبال سیاستهای رویارویی یا خودانزوایی نبوده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش اشاره کرد که مسکو آمادگی دارد تدابیری برای حفاظت از هموطن‌هایشان در خارج اتخاذ کند.

لاوروف همچنین گفت در جریان نشست‌های سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای به مساله تضمین امنیت و بررسی تحولات در افغانستان پرداخته میشود.

لاوروف در نشست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با اعضای حزب روسیه متحد گفت: مشخص شد که خوداتکایی باید اولین خط مشی سیاست خارجی ما باشد. ما هرگز به دنبال انزوا و رویارویی نبوده‌ایم اما اتکا به شرکایی که غیر قابل پیش‌بینی هستند، اکنون ممکن نیست چون تاریخ مدرن به ما آموخته است که ما خودمان را تکرار می‌کنیم. تقلا برای بازنویسی تاریخ، از جمله جنگ جهانی دوم، برای محدود کردن روسیه به کار رفته است. غرب هنوز هم تمایلی ندارد که منافع افرادی را در نظر بگیرد که نقطه نظرات متفاوتی دارند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان نکته گفت، جو بایدن استدلال روسیه را در نشست ژنو شنید، اینکه غرب باید به نظرات کسانی که دیدگاه مشابهی با آن ندارند، گوش فرا دهد. او گفت: هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. گرچه اینطور به نظرم می‌رسد که در مذاکرات ژنو با رئیس جمهوری آمریکا این حقیقت ساده مورد اذعان قرار گرفت، در عمل ما هنوز شاهد آن نبوده‌ایم.

سرگئی لاوروف همچنین در خصوص تحولات افغانستان گفت، مذاکرات میان طالبان و حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان آغاز شده است. او گفت: تماس‌ها با حامد کرزای، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی و حتی رهبران تاجیک در ولایت پنجشیر که همچنان مقابل طالبان مقاومت میکند، از شنبه آغاز شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، وضعیت امنیتی در روسیه به تحولات در آسیای میانه بستگی دارد. او افزود: نشست‌های آتی سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای به تضمین امنیت کشورهای عضو با نگاهی بر تحولات افغانستان خواهد پرداخت. نشست آنلاین فردا برای سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین نشست‌های حضوری این نهاد و سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر عمدتا روی تضمین امنیت کشورهای عضو در چارچوب اوضاع افغانستان و حوزه آن متمرکز است.

لاوروف امروز تاکید کرد، روسیه برای حفاظت از شهروندانش در کشورهای خارجی آمادگی دارد. او در نشست حزب روسیه متحد تاکید کرد: ما پیشنهاداتی آماده کرده‌ایم که اصلی‌ترین دغدغه آن حفاظت از زبان، فرهنگ و دیگر حقوق هم میهنان ماست. این نه تنها برای کشورهای دور بلکه کشورهای بسیار نزدیک هم صدق می‌کند، خصوصا با توجه به رویه‌هایی که اخیرا در آن کشورها شکل گرفته است.

این ابتکارعمل در کنگره جهانی هموطنان که اکتبر برگزار خواهد شد، به بحث گذاشته می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها