کد خبر: 629059
تاریخ انتشار :

چین: تحولات افغانستان نشان داد دموکراسی آمریکایی به درد دیگر کشورها نمی‌خورد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به شکست پروژه دموکراسی آمریکایی در افغانستان تأکید کرد که دموکراسی تحمیلی از خارج نمی‌تواند دوام داشته باشد.

چین: تحولات افغانستان نشان داد دموکراسی آمریکایی به درد دیگر کشورها نمی‌خورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، «هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک نشست خبری تأکید کرد که تحولات اخیر افغانستان بار دیگر ناکارآمدی دموکراسی آمریکایی برای دیگر کشورها را ثابت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص تصریح کرد: «دموکراسی تحمیلی آمریکا به درد سایر کشورها نمی‌خورد زیرا هر منطقه‌ای شرایط خاص خود را دارد و به‌کارگیری دموکراسی دستوری با تعاریف خاص [آمریکایی] در مناطق دیگر می‌تواند اثرات زیان‌باری در پی داشته باشد.»

وی ادامه داد: «تحولات و تغییرات چشمگیر اوضاع در افغانستان یک بار دیگر ثابت کرد که دموکراسی تحمیلی از سوی کشورهای خارجی نمی‌تواند دوام و استحکامی داشته باشد. واقعیت امر این است که دموکراسی نمی‌تواند دستوری باشد؛ دموکراسی دارای اصول ثابت و از قبل تعیین شده، هیچ معنایی ندارد.»

این مقام چینی یادآور شد: «همان‌طور که مثلاً نوشیدن آب سرد با معده چینی‌ها سازگار نیست و یا آمریکایی‌ها نمی‌توانند به سبک چینی‌ها غذا بخورند، دموکراسی نیز شرایط خاص خود را دارد و نمی‌توان یک نسخه مشابه از آن را برای همه کشورها تجویز کرد. دموکراسی مثل یک نوشیدنی خاص [با فرمول مشخص] نیست که بتواند آن را با یک روش واحد تهیه و در نقاط مختلف دنیا توزیع کرد.»

وی تأکید کرد: «حق ارائه تعریف دموکراسی و تعیین میزان دموکراتیک بودن کشورها نمی‌تواند در انحصار آمریکا و متحدانش باشد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها