کد خبر: 630375
تاریخ انتشار :

سفر جان کری به چین و ژاپن؛ آیا دردی از بحران آب‌وهوایی درمان می‌شود؟

جان کری، نماینده زیست محیطی آمریکا روز سه شنبه برای مذاکره با یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن در مورد همکاری در زمینه انتشار گاز کربن و کاهش حمایت از سوخت‌های فسیلی به ویژه زغال سنگ، وارد توکیو شد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کری قرار است امشب راهی چین شود و وزارت امور خارجه آمریکا با صدوری بیانیه ای اعلام کرد: هدف از مذاکرات در دو ابرقدرت اقتصادی آسیا، وارد کردن همتایان بین المللی در بخش تمهیدات مربوط به بحران اقلیمی است.

خبرگزاری رویترز مدعی شد که وزیر امور خارجه سابق آمریکا هدایت تدابیر این کشور برای متقاعد کردن جامعه جهانی درمورد تهدید تغییر آب و هوایی و لزوم تشدید تلاش ها برای مهار انتشار گاز کربن را برعهده دارد.

این تدابیر در حالی اتخاذ می شود که قرار است در سال جاری کنفرانس اقلمیی COP۲۶ سازمان ملل در اسکاتلند برگزار شود.

قرار است مذاکرات کری در ژاپن بر حمایت مستمر این کشور از زغال سنگ  به عنوان کثیف ترین سوخت فسیلی متمرکز باشد.

ژاپن تنها کشور عضو گروه هفت است که نیروگاه هایی با سوخت زغال سنگ را احداث می کند، در حالی که در تلاش است با تبعات فاجعه هسته ای فوکوشیما که بخش اعظم راکتورهای این کشور را از کار انداخت، کنار آید.

ژاپن در ماه آوریل (فروردین)، تقریبا هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ را به کاهش ۴۶ درصدی رساند که این مساله در واکنش به فشارهای آمریکا و برخی از شرکت های ژاپنی بود، پس از آنکه توکیو سال گذشته دستیابی به خنثی کردن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ را متعهد شده بود.

کری در گفت و گو با شینجیرو کوئیزومی وزیر محیط زیست ژاپن با اشاره به این اهداف گفت: ژاپن تصمیمات سختی اتخاذ کرده است.

کوئیزومی نیز به کری گفت که ماه های منتهی به کنفرانس اسکاتلند، از اهمیت بالایی برخوردار است و مستلزم تشدید تلاش ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی است.

براساس این گزارش، کری امیدوار است در چین بر تعهدات وعده داده شده این کشور در ماه آوریل مبنی بر مهار تغییرات اقلیمی تاکید ورزد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد کری که در ماه آوریل (فروردین) از چین دیدن کرد، برای ادامه مذاکرات در مورد ابعاد مهم بحران آب و هوایی به تیانجین نقل مکان می کند.

سفر کری به آسیا در حالی انجام می شود که وزارت خزانه داری آمریکا پیشتر در ماه جاری اعلام کرد که واشنگتن با مداخله بانک های توسعه چند ملیتی همچون بانک جهانی در طرح های سوخت فسیلی مخالف است.

مذاکرات در توکیو همچنین قرار است بر برنامه های بانک توسعه آسیا برای سازمان دهی و توسعه طرحی که مستلزم از کار افتادن نیروگاه هایی با سوخت زغال سنگ است، متمرکز باشد.

ژاپن بزرگترین سهامدار بانک توسعه آسیاست و حمایت توکیو برای موفقیت برنامه های این بانک، حیاتی و حائز اهمیت است.

چین، آمریکا و ژاپن بزرگترین، دومین و پنجمین انتشار دهنده بزرگ کربن در جهان هستند.

چین قول داده اهدافی در جهت مهار تغییرات اقلیمی را تدوین کند و قرار است تمهیدات جدید را قبل از پایان سال جاری میلادی اعلام کند.

فعالان محیط زیست تعهدات جدید در زمینه زغال سنگ را زیر نظر دارند و بسیاری امیدوارند که پکن تامین مالی طرح های فرامرزی مرتبط با سوخت زغال سنگ را متوقف کند.

در حالی که دو کشور چین و آمریکا در مورد موضوعات مختلفی اختلاف نظر دارند، واشنگتن تلاش کرده است دور مساله آب و هوایی حصار کشد و کری نیز قصدی برای گفت و گو در مورد موضوعات دیگر با پکن ندارد.

پس از دیدار کری از شانگهای در اواسط ماه آوریل (فروردین)، دو کشور وعده دادند برای مواجه با بحران اقلیمی با هم همکاری کنند، اما پکن در ماه ژوئیه (مرداد) اعلام کرد که این همکاری به سلامت کلی مناسبات دو جانبه بستگی دارد.

در گزارش اقلیمی سازمان ملل که چندی پیش منتشر شد، هشدار داده شده که جهان در آستانه رسیدن به گرمایش ۱.۵ درجه سانتیگراد تا حدود سال ۲۰۳۰ است که یک دهه زودتر از زمان پیش بینی شده است.

سال ها پیش، گزارش هشداردهنده ای که از سوی ۱۹۵ کشور مورد تائید قرار گرفته، به دولت ها تاکید می کرد که در برابر شواهد فزاینده ای مبنی بر اینکه تغییرات اقلیمی یک تهدید موجودیتی است، دچار تزلزل می شوند

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها