کد خبر: 677413
تاریخ انتشار :

نتانیاهو گروگان باج گیری بن گویر؛ بی بی برای دومین بار تسلیم جناح راست افراطی شد

مانورهای سیاسی و امتیازگیری‌های ای تا مار بن گو یر، وزیر امنیت عمومی اسرائیل که رهبری حزب راست افراطی قدرت یهودی را نیز برعهده دارد، نتانیاهو حزب حاکم لیکود را به گروگان جناح راست افراطی مبدل ساخته و کابینه را وادار به تغییر محاسبات امنیتی کرد.

نتانیاهو گروگان باج گیری بن گویر؛ بی بی برای دومین بار تسلیم جناح راست افراطی شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در پی شهادت خضر عدنان در زندان رژیم صهیونیستی بر اثر اعتصاب غذا، گروه‌های مقاومت به سرزمین‌های اشغالی حمله موشکی کردند. در مقابل احزاب مختلف اسرائیلی خواستار واکنش فوری و تنبیه کامل گروه‌های مقاومت برای این حملات شدند. به ویژه دو حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی به رهبری بتصلائل اصموطریچ و قدرت یهودی به رهبری ایتامار بن گویر که در این زمینه مواقع تندتری اتخاذ کردند. اما تنگناهای امنیتی باعث شد دستگاه‌های امنیتی و ارتش رژیم صهیونیستی در فاز نخست واکنش نسبت به حملات موشکی جریان مقاومت را شدت نبخشند و تعداد حملات موشکی را در تلافی این موشک باران، محدود نگه دارد. این امر باعث شد به ویژه بن گویر و دیگر نمایندگان هم‌حزبی او از انفعال تل آویو در برابر مقاومت انتقاد کنندو پاسخ این رژیم را «بسیار ضعیف» ارزیابی کنند. این انتقاد نتانیاهو را عصبانی کرد و دولت برای برگزاری جلسه توجیهی امنیتی از بن گویر دعوت به عمل نیاورد، اما روند تحولات به این نقطه ختم نشد و به یک بحران مبدل شد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , ایتامار بن گویر , جریان راست افراطی , نوار غزه , 

بایکوت برای باج‌گیری

بلافاصله پس از انتشار خبر دعوت نشدن بن گویر به نشست توجیهی امنیتی دولت، رهبر حزب قدرت یهودی ظهر روز سوم مه 2023 (چهارم اردیبهشت) اعلام کرد فراکسیون این حزب تا زمانی که دولت به حملات غزه پاسخ درخورتری دهد، کلیه رای‌گیری‌های کنست را بایکوت خواهد کرد و در صورتی که چنین واکنشی انجام نشود فراکسیون حزب قدرت یهودی در رأی‌گیری‌های کنست شرکت نخواهد کرد. از سوی دیگر حزب حاکم لیکود نیز با انتشار بیانیه ای از بن‌گویر خواست در صورتی که نحوه حکمرانی نتانیاهو را نمی‌پسندد از دولت استعفا دهد. حزب قدرت یهودی نیز در پاسخ بیانیه شدیدالحنی منتشر کرد و اعلام کرد استعفا نخواهد داد، اما اگر نتانیاهو خواستار خروج اعضای این حزب از دولت است، می‌تواند آنها را اخراج کند. با وجود آنکه بتصلائل اصموطریچ، رهبر دیگر حزب راست افراطی کابینه که تصدی وزرات دارایی را برعهده دارد سعی کرد میان نتانیاهو و بن‌گویر میانجی‌گری کرده و اوج‌گیری بیشتر تنش میان دو طرف جلوگیری کند، اما پس از چند روز بحران از سطح قبلی نیز فراتر رفت.

درحالیکه برخی رسانه‌‎های اسرائیلی اعلام کردند نتانیاهو با ارائه یک امتیاز می کوشد موضع بن گویر را تعدیل کند و این امتیاز احتمالاً لایحه تعیین مجازات اعدام برای افراد متهم به اعمال تروریستی علیه اسرائیل خواهد بود، پس از چند روز زویکا فوگل، نماینده حزب قدرت یهودی اعلام کرد بن گویر برای بازگشت به رأی‌گیری‌های کنست یک فهرست شرایط 10 گانه دارد و درصدد است آن را به نتانیاهو ارائه دهد. سرانجام روز چهارم مه (15 اردیبهشت) بن گویر و نیز دیگر وزیران حزب متبوع او نشست رسمی دولت را بایکوت کردند و در واقع سطح اعتراض خود را از بایکوت کنست به بایکوت کابینه ارتقا دادند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , ایتامار بن گویر , جریان راست افراطی , نوار غزه , 

بن گویر در یک توئیت به پنج مورد از شرایط خود اشاره کرد؛ او تنبیه گروه‌های مقاومت در غزه به عنوان پیش‌شرط مطرح کرد و  سپس خواستار «دعوت شدن به بریفینگ های امنیتی»، «اقدام به عملیات نظامی در کرانه باختری برای جمع آوری تسلیحات غیرقانونی»، «تصویب دست کم بخشی از اصلاحات دیوان عالی» و نیز نهایتاً «سخت‌تر شدن شرایط برای زندانیان» شد. بایکوت حزب قدرت یهودی به رهبری بن گویر تا زمان حملات پهپادی شب گذشته اسرائیل به غزه ادامه یافت. در پی حملات شب گذشته به غزه که در جریان آن سه تن از رهبران گروه جهاد اسلامی و برخی از اعضای خانواده آنها به شهادت رسیدند، بن‌گویر ضمن اعلام خرسندی و تبریک به نتانیاهو این اقدام را یک «شروع خوب» برای تغییر سیاست اسرائیل در قبال غزه دانسته است. چند ساعت بعد نیز حزب قدرت یهودی در بیانیه ای رسمی اعلام کرده به دلیل محقق شدن نخستین شرط بن گویر، این حزب به تحریم دولت و کنست خاتمه می‌دهد و به نشست‌ها باز خواهد گشت. حزب عربی رعم به رهبری منصور عباس ضمن محکومیت این حملات، این اقدام را تلاشی برای حل کردن بحران داخلی ائتلاف دانسته است.

بیشتر بخوانید

دردسر جدید برای نتانیاهو؛ بن گویر روابط اتحادیه اروپا با تل‌آویو را شکراب کرد

رسانه صهیونیستی: اختلافات میان نتانیاهو و بن گویر تشدید شده است

دومین باج‌گیری بن گویر

اگرچه از ابتدا نیز می‌شد حدس زد که بایکوت بن‌گویر صرفاً یک مانور سیاسی برای افزایش امتیازات خود باشد و کار به استعفا از دولت نکشد، اما به نظر می‌رسد این حزب راست افراطی که 6 نماینده در کنست دارد، عملاً از این قدرت برخوردار است که باعث سقوط ائتلاف حاکم شود، زیرا در صورت خروج این حزب از ائتلاف، شمار حامیان آن در کنست به 58 نفر کاهش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر باید تصریح نمود که در حالیکه تنها 4 ماه از عمر کابینه جدید نتانیاهو می‌گذرد، اما تا کنون بن گویر دو بار نتانیاهو را به استعفا از دولت تهدید کرده و هر بار موفق به گرفتن پاره‌ای امتیازات شده است. نخستین بار بن گویر روز 27 مارس 2023 (7 فروردین 1402) وقتی از قصد نتانیاهو برای عقب نشینی موقتی از لایحه تصویب اصلاحات دیوان عالی مطلع شد، به خروج از ائتلاف تهدید کرد و تنها با دریافت تأسیس نیروی جدیدی تحت عنوان «گارد ملی» زیر نظر وزارتخانه امنیت عمومی حاضر به پذیرش این عقب‌نشینی شد. این شرایط باعث شد برخی تحلیل‌گران به نتیجه برسند که کابینه جدید نتانیاهو «گروگان جناح راست افراطی» خود شده و برخلاف سال‌های 2009 تا 2021 ابتکار عمل را در فرایند رهبری ائتلاف در اختیار ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها