کد خبر: 678128
تاریخ انتشار :

رئیس مجلس عراق: توافق ایران و عربستان تاکنون فقط روی کاغذ بوده!

اکو ایران: حل بوسی به عنوان رئیس پارلمان عراق بر تمامی امور قانونگذاری عراق نظارت دارد. در عراق از او به عنوان یکی از «سه رئیس جمهور» به همراه نخست وزیر، محمد شیعه السودانی و رئیس جمهور، لطیف راشد یاد می‌شود.

رئیس مجلس عراق: توافق ایران و عربستان تاکنون فقط روی کاغذ بوده!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق، مصاحبه‌ای نادر با المانیتور در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق انجام داد. او گفت: «جامعه سنی عرب نمی‌تواند به گذشته برگردد. آینده اکنون است.»

حلبوسی، 42 ساله، رهبر جنبش تقدم (پیشرفت)، یک حزب سیاسی سنی است که بیشترین تعداد کرسی‌ها (39) را در پارلمان 329 کرسی عراق دارد.

زمانی که مقتدی صدر، روحانی پوپولیست عراقی در پاییز گذشته به طور ناگهانی 73 نماینده حزب خود را کنار کشید، تقدم از رتبه دوم به رتبه اول رسید.

تقدم همچنین یکی از اعضای محور سیاسی «چارچوب هماهنگی» حاکم است که توسط ائتلافی از احزاب شیعه رهبری می‌شود و همچنین شامل 31 کرسی حزب دموکرات کردستان (KDP) است.

حلبوسی یک پیام قانع کننده برای جنبش سنی عراق ارائه می‌کند. پس از سرنگونی صدام حسین، رئیس‌جمهور عراق توسط آمریکا، سنی‌ها عمدتاً از سیاست عراق کنار گذاشته شدند. القاعده در عراق جان دیگری گرفت و دولت اسلامی (داعش) از آن نشأت گرفت؛ که در سال 2014 مناطق وسیعی از شهرها و روستاهای عمدتاً سنی نشین عراق، از جمله موصل، سومین شهر بزرگ عراق را تحت کنترل خود درآورد و کشور را به وحشت انداخت.

از زمان شکست داعش در سال 2017، احزاب سنی عراق تحت تأثیر جنبش تقدم، به قدرت و نفوذ جدیدی در عراقِ پس از صدام بازگشته‌اند.

علاوه بر کمک به چرخش سیاسی، حلبوسی تسهیل کننده سیاست‌ها و پروژه‌های اقتصادی بود که به احیای استان انبار و دیگر مناطق سنی‌نشین عراق کمک کرد.

او گفت: «هر اتفاقی که بیفتد، من در برابر جامعه سنی خود مسئول هستم. نتایج کلید هستند: اینکه من چه منافعی را برای آن‌ها کسب می‌کنم.»

وی افزود: «مسیر جایگزین ما پیشرفت است و مردم ما در مسیر شکوفایی هستند.»

حلبوسی به عنوان رئیس پارلمان عراق بر تمامی امور قانونگذاری عراق نظارت دارد. در عراق از او به عنوان یکی از «سه رئیس جمهور» به همراه نخست وزیر، محمد شیعه السودانی و رئیس جمهور، لطیف راشد یاد می‌شود.

مانند سودانی، حلبوسی نیز تمام عمر خود را در عراق گذرانده است.

«تصویر گویا»

رئیس پارلمان همراه با دیگر رهبران عراقی و همچنین دیپلمات‌ها و میهمانان از سراسر جهان در بارزان، در کوهستان‌های کردستان عراق، برای گرامیداشت زندگی و میراث ملامصطفی بارزانی در موزه ملی بارزان حاضر شد. حلبوسی گفت: «سه رئیس‌جمهور عراق - نخست‌وزیر سودانی، رئیس‌جمهور رشید و من - که به دعوت کاک مسعود بارزانی در بارزان کنار هم نشسته بودیم، خود تصویری گویا بود.»

وی افزود: «به طور کلی، این ابتکار و حمایت در بین رهبران مثبت بوده است. روابط بین شرکای ائتلافی ما، حزب دمکرات کردستان و سایر احزاب کرد قوی است.»

او ارزیابی خود را به زبان تجارت بیان کرد.وی گفت: «ما معتقدیم که هزینه تفاهم و راه حل بسیار کمتر از هزینه اختلاف و تقابل است. زمانی که احساسات سیاسی آرام باشد، راه‌حل‌ها کم هزینه‌تر هستند و مدیریت آن‌ها آسان‌تر است.»

در این میان، چالش‌ها شامل بودجه و لایحه نفت و گاز است.

در حالی که حلبوسی انتظار دارد بودجه به زودی با برخی اصلاحات تصویب شود، جدول زمانی تصویب لایحه هیدروکربن‌ها نامشخص‌تر است.

او توضیح داد: «قانون نفت و گاز متفاوت است. بر خلاف قانون بودجه که یک قانون سالانه است، قانون هیدروکربن تاثیرات گسترده و بلندمدتی بر اقتصاد و زیرساخت‌های کشور دارد. هنوز جزئیاتی بین دولت‌های فدرال و اقلیم کردستان وجود دارد که باید بررسی شوند.»

حلبوسی تاکید کرد که کسب نتایج برای حفظ تصویر حسن نیت سیاسی در بارزان ضروری است. او گفت که بدون این نتایج: «ما ممکن است این فرصت را از دست بدهیم، و چنین فرصتی شاید دیگر برنگردد.»

«همسایگان ما سرنوشت ما هستند»

حلبوسی اولویت را به بهبود روابط با همسایگان عراق می‌دهد که به نظر او برای ثبات و پیشرفت در سیاست عراق حیاتی هستند.

وی گفت: «این فهم متقابل منطقه‌ای مطمئناً بر ثبات کشور ما تأثیر می‌گذارد. همسایگان ما سرنوشت ما هستند. ما به تفاهم روشنی با آنها نیاز داریم.»

او با احتیاط نسبت به نزدیکی اخیر ایران و عربستان خوش بین بود، در حالی که دوباره بر اهمیت نتایج برای اثبات دوستی‌های دیپلماتیک تاکید کرد.

حلبوسی گفت: «باید اضافه کنم که توافق اخیر ایران و عربستان تاکنون فقط یک اعلامیه بوده است. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. باید چند گام عملی مانند کاهش نفوذ تسلیحات در منطقه اتفاق بیافتد. در صحبت‌هایم با هر دو طرف، متوجه نیت‌های خوب شده‌ام، اما حل و فصل کلی اختلافات ممکن است مدتی طول بکشد.»

حلبوسی پیشرفت در روابط عمیق‌تر بین عراق و کشورهای عربی را که در زمان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق شتاب گرفت، تحسین کرد.

حلبوسی در اینجا نیز بر این باور است که می‌توان کارهای بیشتری در ادامه پیشرفت‌های اخیر انجام داد و به توافق‌های معلق در پارلمان برای تعمیق روابط عراق با چندین کشور عربی اشاره کرد.

حلبوسی گفت: «اگر می‌گویید کشورهای عربی برادران ما هستند، این روند از روابط اقتصادی با کشورهای عربی کافی نیست. بنابراین ما باید روابط خود را در دو زمینه افزایش دهیم: اقتصاد و امنیت.»

حلبوسی از نقش ایالات متحده در عراق ابراز ناامیدی کرد و گفت که واشنگتن به اندازه کافی برای حمایت از این کشور اقدام نمی‌کند.

او گفت: «صراحتاً، نقش ایالات متحده در عراق کمتر از آن چیزی است که می‌تواند باشد. توجه آن‌ها ممکن است در جای دیگری متمرکز شده باشد.»

جوانان عراقی خواهان نتیجه هستند

از آنجایی که حلبوسی جوان‌تر از سایر دلالان قدرت عراق است، به چیزی اشاره می‌کند که می‌توانیم آن را «ناامیدی پسا فرقه‌ای از وضعیت موجود» بنامیم، که یک ویژگی مشترک در میان جوانان عراقی، در سراسر خطوط قومی و فرقه‌ای است.

حلبوسی گفت: «عراق از این گونه اختلافات بین همسایگان خود آسیب دیده است. جوانان جامعه ما زندگی خود را در سایه درگیری‌های منطقه‌ای سپری کرده‌اند و پیامدهای منفی آن بر آنها و همه عراقی‌ها خسارات سنگینی وارد کرده است.»

او گفت: «آنها به دنبال آینده‌ای بهتر در عراق هستند. این تصور جوانان عراقی است: آنها منتظر نتایجی هستند که بتوانند از آن استقبال کنند، نه کلمات. جوانان عراقی و جامعه عراق در کل، هرگز دخالت بیگانگان در امور ما را نمی‌پذیرند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها