کد خبر: 679188
تاریخ انتشار :

زنده با نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

اکو ایران: با پایان زمان رای‌گیری در ترکیه، چشم‌ها خیره به انتخاب مردم ترکیه است. آیا رجب طیب اردوغان حکومت خود را برای دهه سوم تمدید می کند، یا توسط رقیبش، کمال قلیچ دار اوغلو به زیر کشیده می‌شود؟

زنده با نتایج دور دوم انتخابات  ریاست جمهوری ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، این یکی از داغ‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ این کشور در ساحل مدیترانه است. امروز رأی‌دهندگان در ترکیه  با ایستادن در صف‌های مراکز رای‌گیری تصمیم گرفتند که آیا رجب طیب اردوغان حکومت خود را تا دهه سوم ادامه دهد یا توسط رقیبش، کمال قلیچ‌داراوغلو که قول داده است جامعه‌ای دموکراتیک را احیا کند، از مسندش خلع شود. اکوایران به طور زنده نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را دنبال می‌کند:

زنده با آخرین نتایج انتخابات دور دوم:

17:31: مراکز اخذ رای در سراسر کشور در ساعت هفده به وقت محلی بسته شدند. 

پیش‌بینی می‌شود نتایج اولیه تا ساعات آینده اعلام شود. 

به نوشته ان‌بی‌سی‌نیور، در حالی که از واشنگتن و کیف گرفته تا مسکو و پکن، همگی به انتخابات ترکیه چشم دوخته‌اند، پس از آنکه هیچ یک از نامزدها نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب کنند، دور دوم آن برگزار می‌شود.

قلیچ‌داراوغلو و ائتلافش، علاوه بر بازگرداندن کشور به دموکراسی پارلمانی، قول استقلال قوه قضاییه و بانک مرکزی را داده‌اند. همچنین می‌خواهند که سازوکارهای کنترل و تعادل را ایجاد کرده و سرکوب دموکراسی و آزادی بیان و آزادی مخالفت را متوقف کنند. اما پس از اینکه در انتخابات اوایل ماه جاری، حزب حاکم عدالت و توسعه (اِی‌کِی‌پی) اکثریت پارلمانی را حفظ کرد، احتمال پیروزی افزایش یافت. اما در نظرسنجی‌های قبل انتخابات، به خاطر زلزله ویرانگر اوایل امسال و آشفتگی اقتصادی کشور، اردوغان عقب افتاده بود.

فضای انتخاباتی کم‌رمق در ترکیه؛ مخالفان اردوغان قافیه را باخته‌اند؟

به نوشته خبرگزاری الجزیره، بسیاری از حامیان اپوزیسیون اکنون پس از از بین رفتن امیدهایشان برای برکناری اردوغان از قدرت، احساس ضعف می‌کنند. در حالی که ترک‌ها با بحران اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی دست به گریبان‌اند و بسیاری از مردم از واکنش اولیه آهسته دولت به زلزله‌های ویرانگر در ماه فوریه شاکی هستند، اردوغان بیش از هر زمانی در گذشته آسیب‌پذیر به نظر می‌رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها