کد خبر: 679289
تاریخ انتشار :

تهدید جدید متحد پوتین: به رفقای کرملین سلاح هسته‌ای می‌دهیم!

اکو ایران: الکساندر لو کاش نکو، رئیس‌جمهور بلاروس و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین مدعی شد که کشورهایی که در جنگ اوکراین در کنار روسیه بایستند، سلاح هسته‌ای دریافت خواهند کرد.

تهدید جدید متحد پوتین: به رفقای کرملین سلاح هسته‌ای می‌دهیم!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، مدت‌ها است که لوکاشنکو که از طرف‌داران سرسخت پوتین بوده و اخیراً از مسکو در حمله به اوکراین، همسایه جنوبی بلاروس حمایت نظامی کرده است. نیروهای روسیه اجازه داشتند در خاک بلاروس تمرینات نظامی انجام داده و بعداً در فوریه سال گذشته که حمله آغاز شد، از بلاروس وارد اوکراین شدند. اگرچه مشخص نیست که آیا نیروهای بلاروسی نیز وارد درگیری اوکراین شده‌اند یا خیر، اما حمایت بلاروس از روسیه باعث ایجاد جنجال در عرصه جهانی شده است.

به نوشته نشریه نیوزویک، لوکاشنکو در طی مصاحبه‌ای ادعا کرد که هر کشوری که به پیمان روسیه و بلاروس بپیوندد، سلاح هسته‌ای دریافت خواهد کرد و این چشم‌انداز را یک فرصت منحصربه‌فرد برای متحدشدن دانست. طبق گزارش‌ها، روسیه حدود ۲هزار کلاهک هسته‌ای تاکتیکی فعال دارد و اخیراً تصمیم گرفت برای اولین‌بار از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، استقرار برخی از آنها را در بلاروس مستقر کند.

لوکاشنکو گفت: «اگر کسی نگران باشد که من فکر نمی‌کنم قاسم توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان نگران این موضوع باشد، اما اگر ناگهان اتفاقی بیفتد، هیچ‌کس بدش نمی‌آید که قزاقستان و سایر کشورها مانند بلاروس، روابط نزدیکی با روسیه داشته باشند. کشورهایی که به اتحاد بلاروس و روسیه بپیوندند، سلاح هسته‌ای خواهند داشت.

پوتین بارها به تهدید به استفاده از سلاح اتمی علیه اوکراین یا کشورهای متحدی که به کیف در عقب‌راندن حمله روسیه کمک می‌کنند، متهم شده است. کرملین نیز در واکنش به این موضوع مدعی شده که روسیه تنها در صورتی تسلیحات هسته‌ایش را مستقر می‌کند که حاکمیتش مستقیماً تهدید شود. همان‌طور که سیاست هسته‌ای این کشور در طول سال‌ها این‌گونه بوده است.

کارشناسان می‌گویند علی‌رغم انتقال تسلیحات اتمی به بلاروس، بعید است روسیه از زرادخانه خود استفاده کند. مؤسسه مطالعات جنگ نیز در ماه مارس نوشت که پوتین قصد ندارد تهدیدهای خود علیه غرب را عملی کند.

همیش دی برتون گوردون، سرهنگ بازنشسته‌ای که پیش از این فرماندهی نیروهای دفاع شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای بریتانیا و ناتو را بر عهده داشت قبلاً به نیوزویک گفته بود که این اقدام علاوه بر تشدید تنش، یک خطای استراتژیک بزرگ بود و تهدیدهای روسیه همچنان توخالی باقی خواهد ماند. دی برتون گوردون گفت: «فکر نمی‌کنم پوتین برگ برنده‌ای داشته باشد».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها