کد خبر: 667356
تاریخ انتشار :

جزئیاتی درباره پیشنهاد محرمانه اروپا به پوتین/ آتش بس اعلام می شود یا پوتین به سیم آخر می زند؟

توافق صلح ارائه شده به روسیه شبیه یک اولتیماتوم است. اگرچه به نظر می رسد عرضه تسلیحات از غرب به اوکراین در حال توقف است و «زمستان سخت» هم نزدیک است، اما این باور وجود دارد که روسیه، کنترل خود بر جنگ را از دست داده است.

جزئیاتی درباره پیشنهاد محرمانه اروپا به پوتین/ آتش بس اعلام می شود یا پوتین به سیم آخر می زند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: اخباری در رابطه با تلاش غرب برای پایان دادن به جنگ اوکراین و روسیه شنیده‌ شده است. به جز اعلام صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در رابطه با ضرورت از سرگیری مذاکرات صلح با روسیه، اخباری نیز به گوش می رسد مبنی بر اینکه طرف های غربی یک توافقنامه صلح تهیه کرده و آن را برای روسیه نیز فرستاده اند.

پایگاه نشنال اینترست در گزارشی به بررسی محتوای این توافقنامه پرداخته و آن‌ را از زوایای مختلف بررسی کرده است.

در زیر خلاصه ای از بخش اول مقاله نشنال اینترست را که به قلم برایان پاتریک بلوگر (Brian Patrick Bolger) است، از نظر می گذرانیم:

پیشنهاد صلح غرب به روسیه/ یک متن یک طرفه

توافق صلح ارائه شده به روسیه شبیه یک اولتیماتوم است. اگرچه به نظر می رسد عرضه تسلیحات از غرب به اوکراین در حال توقف است و «زمستان سخت» هم نزدیک است، اما این باور وجود دارد که روسیه، کنترل خود بر جنگ را از دست داده است. پیشنهاد آتش بس (که از طریق یک واسطه اوکراینی مخابره شد) توسط "برخی" کشورهای غربی تهیه شده است و پیش از ارسال برای طرف روسی، توسط اوکراینی ها بررسی و پذیرفته شده است.

این توافقنامه چند مفاد دارد. بر اساس بند نخست آن، نیروهای روسی باید به طور کامل درگیری ها را متوقف کرده و خروج نیروهایشان از اوکراین (از جمله دونتسک و لوهانسک) را آغاز کنند. در مقابل، عضویت اوکراین در ناتو به تعویق خواهد افتاد و اوکراین «پس از یک دوره حداقل هفت ساله» به این اتحادیه نظامی ملحق خواهد شد. همچنین، بر اساس پیشنهاد غرب، یک "منطقه امنیتی" به عرض 100 کیلومتر در امتداد مرزهای روسیه، اوکراین و بلاروس به وجود خواهد آمد که توسط شش کشور غربی کنترل خواهد شد. همچنین، کریمه به یک منطقه بی طرف تبدیل خواهد شد و نیروی دریایی روسیه دریای سیاه را ترک خواهند کرد. این توافق در صورت پذیرش روسیه، پس از هفت سال دوباره مورد مذاکره و تمدید قرار خواهد گرفت.

این پیشنهاد یا توافق نامه صلح تا حد زیادی یک طرفه است و فرض گرفته که پوتین دیگر نمی‌تواند به بازی ادامه دهد.

 نقص های بزرگ توافقنامه پیشنهادی/ ورسای تکرار می شود؟

چندین نقص در پیش فرض های این "توافق نامه صلح" احتمالی وجود دارد. اولا، پوتین به سیم آخر زده و ترسی از سقوط یا بدتر از آن، فرار نخواهد داشت. او در حال بازی با ریسک بالا است. او آماده انداختن آخرین تاس است. پوتین با گسترش درگیری، چیز زیادی برای از دست دادن نخواهد داشت. با در نظر گرفتن اینکه روس‌ها از کمبود گاز رنج نمی‌برند، بسیار محتمل است که پوتین به دنبال یخبندان زمستانی باشد و منتظر بماند تا غرب در موضع ضعف قرار گیرد. این واقعیت می تواند غرب را در یک رکود بزرگ و مشکلات اجتماعی مرتبط با آن قرار دهد. به همین دلیل، بسیار بعید است که‌ پوتین توافق احتمالی با غرب را بپذیرد چرا که غرب بیش از حد، روسیه را ضعیف پنداشته و نگاهی از بالا به پایین به آن‌ دارد. این بزرگترین نقص توافقنامه پیشنهادی غرب است.

همچنین، اگرچه بر اساس متن توافق پیشنهادی نخبگان سیاسی و اقتصادی روسیه و حتی نظامیان روس از تعقیب قضایی توسط لاهه مصونیت خواهند داشت، اما این متن درباره پایان تحریم‌های اقتصادی روسیه چیزی نمی‌گوید. این مساله برای روسیه بسیار مهم است و بعید است قبل از مشخص شدن تکلیف آن، صلحی به انجام برسد.

به نظر می رسد غرب همان رویکردی را دارد که هنگام انعقاد توافقنامه ورسای داشت. در آن پیمان هم غرب به آلمان شکست خورده در جنگ به چشم یک بازنده تمام عیار نگاه کرد و با بندهای سخت گیرانه سعی کرد این کشور را تحقیر کند. نتیجه هم این شد که آلمان بازنده در جنگ اول جهانی با هیتلر احیاء شد و شروع به انتقام گیری کرد. اگر غرب این رویکرد خود را ادامه داده و با روسیه نیز همین گونه رفتار کند، بسیار بعید است که‌ به‌ جایی‌ رسیده و پوتین راضی به ترک مخاصمه و جنگ شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها